3267
Sök

hur ska svänghjulet sitta på en 740 turbo -87

2 juli 2007
Trådstartare
jag undrar hur svänghjulert ska sitta på en b230et motor tillhörande en 740 turbo

510 Inlägg
14 oktober 2007
Magnus___Andersson skrev:
jag undrar hur svänghjulert ska sitta på en b230et motor tillhörande en 740 turbo

Gjort samma fel som mig ? Rev ner det utan att kolla hur det satt ? haha smile jaja, ni volvonörds, hjälp mig och han här .. Hur ska det sitta ?? Mvh Johan

22 Inlägg
14 oktober 2007
haha  gjort samma fel o fått en bra förklaring av en volvo meck men de va ju en annan femma o komma ihåg mmm men ska klura lite så kan jag återkomma tongue

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha

1 741 Inlägg
14 oktober 2007
hur kan ett svänghjul passa på flera sätt? yikes

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Inga styrstift.
/Göran

tecman skrev:
hur kan ett svänghjul passa på flera sätt? yikes

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

22 Inlägg
14 oktober 2007
har för mig att de va två piggar som satt på svänghjulet som skulle vara åt höger mot en "gammal" givare som sitter i blocket ,  kan va fel men har för mig de , tänkt att man står under så höger blir till just höger ,, smile sätt inte svänghjulet åt fel håll då startar de inte o du får riva allt igen smile
Senast redigerat av DrifftDanne (14 oktober 2007)

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha

6 Inlägg
14 oktober 2007
Kan väl bara sitta på ett vis, det lär väl synas var lamellen har legat mot?

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Ska vi slå vad...cool

(Tänk en stund till....vänder du svänghjulet bak-och-fram så är du duktig)

/Göran

Vaktis72 skrev:
Kan väl bara sitta på ett vis,

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Ja detta är ju Motronic och dom kan jag inte. Hade det varit LH jetronic så vet jag.

/Göran

DrifftDanne skrev:
har för mig att de va två piggar som satt på svänghjulet som skulle vara åt höger mot en "gammal" givare som sitter i blocket ,  kan va fel men har för mig de , tänkt att man står under så höger blir till just höger ,, smile sätt inte svänghjulet åt fel håll då startar de inte o du får riva allt igen smile

(Groucho Marx).

510 Inlägg
14 oktober 2007
Sharky skrev:
Ja detta är ju Motronic och dom kan jag inte. Hade det varit LH jetronic så vet jag.

/Göran

DrifftDanne skrev:

vad har b230et ? Har dom inte jetronig 2.4 någonting någonting ? Är inte så haj på det .. haha smile Du Göran, du vet ingen som har EN b230et stake till salu ? Mvh Johan

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
ET:n har Motronic.

Och nej, inga ET stakar har överlevt i min bekantskapskrets (inte blocken heller).

/Göran

wimhed skrev:
vad har b230et ? Har dom inte jetronig 2.4 någonting någonting ? Är inte så haj på det .. haha smile Du Göran, du vet ingen som har EN b230et stake till salu ? Mvh Johan

(Groucho Marx).

6 Inlägg
14 oktober 2007
Sharky skrev:
Ska vi slå vad...cool

(Tänk en stund till....vänder du svänghjulet bak-och-fram så är du duktig)

/Göran

Vaktis72 skrev:
Kan väl bara sitta på ett vis,

Finns folk till allt, man vet aldrig hur folk tänker med en sådan rubrik.roll

510 Inlägg
14 oktober 2007
Sharky skrev:
ET:n har Motronic.

Och nej, inga ET stakar har överlevt i min bekantskapskrets (inte blocken heller).

/Göran

wimhed skrev:

Ska jag lägga det på minnet (: njaej, en stake har blivit lite krökt haha .. Håller på med motorenovering, och vill inte byta alla stakar för då stiger kostnaden från 5500kr till plötsliga 11 000 kr, på en sleten 740 wink Så ska fixa en stake sen blir det nog att sälja möget wink hehe .. Men tackar tackar för svaren .. Mvh Johan

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Det är en vanlig miss attt glömma att märka svänghjulets läge innan man skruvar loss det. Säkert 50% av alla som har kommit till oss i TTR garaget under årens lopp med sina motorer med bortskruvade svänghjul har blivit helt tomma i blicken när man har frågat dom om dom kom ihåg att märka innan dom skruvade loss svänghjulet.

/Göran

Vaktis72 skrev:

(Groucho Marx).

510 Inlägg
14 oktober 2007
Som sagt, en polare till mig ingår i dom 50% haha .. Men vet du hur det ska sitta? Ettans cylinder i dödläge, så ska ju svänghjulet vara på något sätt ^^ Men hur? Mvh Johan

Sharky skrev:
Det är en vanlig miss attt glömma att märka svänghjulets läge innan man skruvar loss det. Säkert 50% av alla som har kommit till oss i TTR garaget under årens lopp med sina motorer med bortskruvade svänghjul har blivit helt tomma i blicken när man har frågat dom om dom kom ihåg att märka innan dom skruvade loss svänghjulet.

/Göran

Vaktis72 skrev:

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
Motronic (två piggar) kan jag inte.
LH Jetronic (60 minus 2 gropar) kan jag: Där skall dom två gropar som saknas ha passerat givaren med 90 grader när ettan är i ÖD (dvs dom skall stå mot startmotorn).

/Göran

wimhed skrev:
Men vet du hur det ska sitta? Ettans cylinder i dödläge, så ska ju svänghjulet vara på något sätt ^^ Men hur? Mvh Johan

(Groucho Marx).

6 Inlägg
15 oktober 2007
Motorn nollad

Tappen på svänghjulet mot startmotorhålet

Mekaniker
212 Inlägg
15 oktober 2007
Annars är de bara att sätta fast svänghjulet i några skruvar och prova (utan att sätta tillbaka lådan och allt) om de är fel så flytta ett steg i taget tills den går som bäst.
Gjorde samma misstag själv första gången:rolleyes:

1 741 Inlägg
22 oktober 2007
lagomt drygt att man kan sätta svänghjulet på olika sätt. men smart av volvo smile fler kunder till verkstäder så haha...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
Om det är ett svänghjul med trigger så känns ju som att det är likest att den ska stå rakt upp mot givaren när ettans kolv är på övre dödläge, men jag har ingen erfarenhet av just detta, så lyssna fan inte på mig.

Man vet aldrig, före man vet

Sök