3063
Sök

B20 får ingen bensin

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjenna har en 142:a med en B20 som stått still i ca 1 år och så när jag köpte den så skulle jag då försöka få igång den men så kom de ingen bensin och då förmoda jag att de va pumpen så jag bytte pump så skulle jag testa igen men så kom de inte någon bensin fram till bränslepumpen så förmodar att de kan vara skit i röret som leder bensin från tanken till pumpen. Men iallafall så skulle jag lossa på de röret för att blåsa rent lite men hur sitter den fast i tanken ? ser ut som de e gummi men e de bara att dra eller ska man skruva ? eller något annat  ? mycket tacksam för svar vill ut och börna wink Tack på förhand / Mvh Matte

Volvo For Life =)

1 722 Inlägg
4 juli 2007
#2
big_smile säkert på att du har tankat den??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#3
Kanelbullen skrev:
big_smile säkert på att du har tankat den??

Haha yepp big_smile fick ju tömma hela tanken fick upp runt 10-12 liter hehe Ingen som vet  ?

Volvo For Life =)

Rörpulare
1 453 Inlägg
4 juli 2007
#4
Ja tror ja vet va de kan va... gamla bilar går ju soppan på vakum.. Min 144 fick soppa torsk och skiten ville inte få fram nån soppa när ja hällde i 10 liter, Så ja ringde till farsan som haft x antal så sa han att hans gamla 164 va likadan då fick man dra igång den me bockserings lina eller skjuta ner den för en backe me 2-3 växel så de inte blir sån låg växel pga av att de blir högre motstånd... Så dra igång den efter en bil så kan ja nästa garantera dej en fungeraden bil smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#5
nissan 200sx skrev:
Ja tror ja vet va de kan va... gamla bilar går ju soppan på vakum.. Min 144 fick soppa torsk och skiten ville inte få fram nån soppa när ja hällde i 10 liter, Så ja ringde till farsan som haft x antal så sa han att hans gamla 164 va likadan då fick man dra igång den me bockserings lina eller skjuta ner den för en backe me 2-3 växel så de inte blir sån låg växel pga av att de blir högre motstånd... Så dra igång den efter en bil så kan ja nästa garantera dej en fungeraden bil smile

Okej Men tror de va vakum i men e inte säker hehe går B20:in på 95?

Volvo For Life =)

45 Inlägg
4 juli 2007
#6
volvo__matte skrev:
Okej Men tror de va vakum i men e inte säker hehe går B20:in på 95?

Jo det går,kör med 95 och blyersättning i min 142a funkar fint;) / Mvh Kim


23 Inlägg
4 juli 2007
#7
visst går de med 95 men man vill ju ha så hög oktan hallt som möjligt då går de bättre, men glöm inte blyersätningen för dina säten vill ha det.
Vad menar ni med går på vakum? De pumparna är meckaniska.


21 761 Inlägg
4 juli 2007
#8
När en bil står oanvänd ett långt tag så finns alltid risk för diverse avlagringar och liknande i tanken och övriga bränslesystemet, sånt kan tex täppa till utloppet från tanken.

Om man misstänker att det har bildats vakum i tanken så är det bara att skruva upp tanklocket och se om bensinpumpen får soppa vid startförsök.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2007)

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
När en bil står oanvänd ett långt tag så finns alltid risk för diverse avlagringar och liknande i tanken och övriga bränslesystemet, sånt kan tex täppa till utloppet från tanken.

Avlagringar heter de ja kom inte på de förut.. jag förmoda de oxå för bytte pumpen och så men kom endå inget så tänkte att de måste vara avlagringar i bränsleledningen. smile vill fan ha igång den sad

Volvo For Life =)

Skogsmulle
31 Inlägg
4 juli 2007
#10
Min 142:a stog still i minst 5 år innan vi börja greja med den. Låter som du har exakt samma problem som jag hade. Det jag testade för att kolla så att de inte var tätt i slangen mellan pumpen och tanken va att vi tog å blåste med kompressorn vid tanklocket, bara se till att de blir tätt runt öppningen så du får tryck i tanken. Då ska de komma bensin fram till pumpen (lossa slangen innan pumpen).

Om du nu får bensin dit och har en fräsh pump, då får du helt enkelt dra igång den. Det var det som löste sig för mig. Körde den 20m efter en traktor så hoppa den igång hur fint som helst. Sen nästa gång så gick de å starta helt normalt på startmotorn.

Dock stog den still nån månad efter detta. Då va den lika envis med att få fram bensin. Så då bytte jag istället pump. Samma sak då. Fick inte fram nån bensin när man kinnade på startmotorn. Enda lösningen va att dra igång den i detta fallet med. Men nu startar den alltid normalt verkar de som. Men den va mycke envisare när vi drog igång den andra gången, drog i kanske 200m innan den hoppa igång.

Så mitt tips är att testa å dra igång den helt enkelt, precis som nissan 200sx säger

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#11
skonnebrink skrev:
Min 142:a stog still i minst 5 år innan vi börja greja med den. Låter som du har exakt samma problem som jag hade. Det jag testade för att kolla så att de inte var tätt i slangen mellan pumpen och tanken va att vi tog å blåste med kompressorn vid tanklocket, bara se till att de blir tätt runt öppningen så du får tryck i tanken. Då ska de komma bensin fram till pumpen (lossa slangen innan pumpen).

Om du nu får bensin dit och har en fräsh pump, då får du helt enkelt dra igång den. Det var det som löste sig för mig. Körde den 20m efter en traktor så hoppa den igång hur fint som helst. Sen nästa gång så gick de å starta helt normalt på startmotorn.

Dock stog den still nån månad efter detta. Då va den lika envis med att få fram bensin. Så då bytte jag istället pump. Samma sak då. Fick inte fram nån bensin när man kinnade på startmotorn. Enda lösningen va att dra igång den i detta fallet med. Men nu startar den alltid normalt verkar de som. Men den va mycke envisare när vi drog igång den andra gången, drog i kanske 200m innan den hoppa igång.

Så mitt tips är att testa å dra igång den helt enkelt, precis som nissan 200sx säger

Okej tack för tipsen alla blir nog till att kolla om de kommer bensin fram sen så drar jag nog igång den med bil wink

Volvo For Life =)

Skogsmulle
31 Inlägg
4 juli 2007
#12
Ja om du har en kompressor så är det de absolut enklaste och snabbaste sättet å kolla tror jag

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142

551 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#13
skonnebrink skrev:
Ja om du har en kompressor så är det de absolut enklaste och snabbaste sättet å kolla tror jag

Okej ska göra de wink Tack för tipset de behövdes verkligen men jag har sån där pump med glas så jag ser när de kommer smile men om de e skit iså e de bäst att ta bort smile

Volvo For Life =)

Rörpulare
1 453 Inlägg
4 juli 2007
#14
Fan lättare att testa dra ïgång den sen mecka smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

519 Inlägg
4 juli 2007
#15
kolla så bränsleledningen är hel,har du läkage så suger din bensinpump bara luft genom läckanDet kommer inte droppa bensin då ingen soppa kommer ur tanken......

551 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#16
harman1 skrev:
kolla så bränsleledningen är hel,har du läkage så suger din bensinpump bara luft genom läckanDet kommer inte droppa bensin då ingen soppa kommer ur tanken......

De ska inte läcka tror jag inte hur kollar man de på lättaste sätt ? eller äsch kollar de när jag tar kompressorn smile

Volvo For Life =)

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
5 juli 2007
#17
harman1 skrev:
kolla så bränsleledningen är hel,har du läkage så suger din bensinpump bara luft genom läckanDet kommer inte droppa bensin då ingen soppa kommer ur tanken......

Vet inte om det sitter retur på den men jag hade hel ledning till motorn och returen var det ett litet rosthål på då drog den tjuvluft igenom där och bilen var stendöd!

-Mike-

551 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#18
MikeAero skrev:
harman1 skrev:
kolla så bränsleledningen är hel,har du läkage så suger din bensinpump bara luft genom läckanDet kommer inte droppa bensin då ingen soppa kommer ur tanken......

Vet inte om det sitter retur på den men jag hade hel ledning till motorn och returen var det ett litet rosthål på då drog den tjuvluft igenom där och bilen var stendöd!

Jasså ? får kolla mera på de imörrn jag ser direkt om de läcker när jag luftar med kompressorn smile

Volvo For Life =)

687 Inlägg
5 juli 2007
#19
går det inte o ge den en liten sup i förgasaren? det brukar kunna hjälpa när man ska ha igång bilar som har stått ett tag. När den startar lite så börjar den suga soppa.

178 Inlägg
5 juli 2007
#20
Ta loss slangen från förgasaren och sug som fan. Fick jag göra på min, använde en "handdriven" länspump big_smile
De pumparna är värdelösa om systemet är tomt neutral

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!


Sök