3467
Sök

Volvo 740 overdrive problem!

Svetsare
80 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#1
Tja!
jag har köpt mig en 740 gl -88 med overdrive som vinter bil och extra bil. men overdriven vill inte alltid hoppa i!

men nu är det så att jag sökt på forumet men inte hittat exakt det jag vill veta!

tipsen jag hittat är
1. Kolla växellåds olja
2. kolla reläet Hur kollar jag att det funkar?
3. kolla kablarna
4. glapp i strömbrytaren.
Min fråga är vissa skriver kolla reläet och vissa skriver solenoiden är det samma sak?
Vad kostar en solenoid? och var köper jag den?

behöver svar ganska fort

// Patrik
Senast redigerat av P_Svensson (4 juli 2007)

Det ska va TYSKT!!!

245 Inlägg
4 juli 2007
#2
sätt en vippa med direktström...funkar bäst...å vad jag vet så krånglar det aldrig

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

7 Inlägg
5 juli 2007
#3
Jag hade en volvo 244 gl med overdrive lådan, hade för vana och skava sönder kablarna just under knappen på växelspaken så va tvungen dra om dom, kunde hända att overdrive växeln gick in sedan då man råkade komma åt spaken eller ett större gupp for den ur. Men oftast gick den aldrig i.

audi a4 tq

huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2007
#4
Lånar lite från ett annat forum:

niel @ Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum skrev:
OD-felsökningsguide.

Tänds OD-lampan (då går ström fram till solenoiden):

* Mekaniskt fel. Enda åtgärden man enkelt kan göra då, förutom att byta ut hela klumpen, är att byta till en bra olja och rengöra silen.
* Jorden till solenoiden är dålig. Kan även göra att den hoppar i och ur lite hursomhelst utan att lampan tänds/släcks.
* Själva solenoiden är kass. Det här felet kan ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är kall, men att den börjar slira och/eller hoppar ur när lådan blir varm.

Tänds inte OD-lampan (ingen ström till solenoiden):

* Fel i OD-knappen. (Ovanligt)
* Kabelbrott eller liknande till OD-knappen. (Vanligt om Pelle Fixare bytt 10 lådor och knoppar i sina dar på bilen)
* OD-relät har gett upp eller kärvar. Montera bort radiopanelen och askkoppen och prova knacka på relät med en skruvmejsel samtidigt som du trycker in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till elelr tänds så är det bara byta reläet.
* Givaren för 4:ans växel på lådan är trasig. Prova jucka spaken i sidled fram och tillbaks medan du håller in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till eller tänds är det bara byta kontaken. Det här felet kan även ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är varm, men inte kall.

Kanske kan hjälpa dig något.

Själv har jag ett annorlunda fel, overdriven går alltid i.
Men kör man länge när det är varmt ute så tar den tid
på sig att hoppa ur (ligger kvar på alla växlar i 2min kanske)


Pan
12 juli 2007
#5
Asså har precis köpt en 740 med overdrive hur funkar denna grej igentligen. När jag har tryckt på knappen ska varvet gå ner genast då? Overdriven funkade bra när jag åkte hem med bilen i ca en 30 min sen hoppade den ur och nu verkar den skojja lite.

MVH

huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2007
#6
Pan skrev:
Asså har precis köpt en 740 med overdrive hur funkar denna grej igentligen. När jag har tryckt på knappen ska varvet gå ner genast då? Overdriven funkade bra när jag åkte hem med bilen i ca en 30 min sen hoppade den ur och nu verkar den skojja lite.

MVH

Om du läser instruktionsboken så ska du helst koppla när du lägger i overdriven.
Precis som en femte växel, skillnaden är att du trycker på en knapp istället för att
vingla ut med armen långt åt höger.

Din overdrive verkar ju lida av det klassiska problemet.
Vissa verkar lyckas bra med bara ett oljebyte i lådan.


Pan
12 juli 2007
#7
aja kmr mest att köra in stan med bilen ändå. Det är ju mest när man ska ut på motorväg det är drygt om den inte funkar tongue Men kan ju testa att byta oljan sen. Men först ska det bytas kamrem och generator.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
13 juli 2007
#8
Om kontakten som känner av 4an strular, så funkar det bra att bygla *så den tror att 4an är i hela tiden*
Hepp, så har man 8 växlar Hehe* (nåja vissa är ganska lika, som hög 3a o låg 4a..)


76 Inlägg
19 juli 2007
#9
Visst, vill du vrida sönder overdriven så kan du ju köra på lägre växlar med den i...



Sök