2759
Sök

Rejäla problem med min audi a4 1.8t -97

///R-Rated
519 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#1
Bilen var i bra skick när jag köpte den, (en månad sedan) dagen efter slutade bränslemätarn att fungera och bilen "högg" sig framåt när man tröck til på gasen. Känndes precis som soppatorsk.

Jag hörde mig omkring, någon chansade på att kablarna till tanken kanske glappade, andra trodde att jag hade en trasig givare eller möjligtvis en söndrig luftmassemätare.
Den sistnämnda är ju ett rätt vanligt problem med VAG, så jag köpte en ny-begagnad. Bilen gick lite bättre, men tankmätarn fungerade fortfarande inte.
Den visade "tomtank" Jag tankade tills pumpen klickade ungefär 15 liter. Åkte vidare, efter 4 mil så bara dog bilen, jag lämnade in den till bilverkstad och det visade sig att jag hade en tom tank som hade råkat skrynkla ihop sig pga. ett vakumsug (fick ingen ventilation)
men det fanns inget tecken på hål i tanken. 15 LITER PÅ 4 MIL??
Bilmekanikern trodde jag var lite efterbliven...

Hur som helst så bytte han tank och bränslepump kostade mig 4900:-
Tank mätarn funger, bilen har slutat "hugga" när man ligger på gasen.
Turbon laddar inte som den ska, men den kan omökligt ha skurit.
(det borde man märka"

Släpper en slang till turbon så hör man det, eller iallafall märker det.
LMM är bytt.
Inga felkoder visas när man felsöker.

Känns som om alla allternativ börjar ta slut.

Någon listig audi fantast som kan lösa gåtan?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
5 juli 2007
#2
Kollat så bilen inte går på nödläge? isåfall ligger den bara på grundladd.
kolla turbons "kompisar" wastegate, magnetventil.

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

371 Inlägg
5 juli 2007
#3
koppla in en laddtrycksmätare om du har möjlighet .. och kolla vad du har i laddtryck!

Life is a bitch, then u die

///R-Rated
519 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#4
Nej har inte kollat detta vet knapt vad wastegate, magnetventil. är förnågot:S

den ska ladda 0,4 eller? Om den laddar som den ska eller inte laddar alls. Vad kan man då dra för slutsattser?

Kan det vara så att min ny-begagnade LMM oxå är kass?

Tack för svar

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

371 Inlägg
5 juli 2007
#5
den ska ladda ca 0.45.. skulle den ladda typ 0.3 som min gjorde så i mitt fall fick ja byta utt magnetventilen styr laddtrycket lr nått.. be annars audi att kolla i datan o se om dem hittar något.. om ex magnetventilen e paj då ser dom det!

Life is a bitch, then u die

Beredare
561 Inlägg
5 juli 2007
#6
Jag har iallafall haft mkt hjälp av www.nordicaudi.com ... wink

Hoppas de fixar sej!!

Mvh Jonas

///R-Rated
519 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#7
ska testa en ny lmm imorgon iallafall. återkommer. Tack för hjälpen

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

///R-Rated
519 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#8
zander skrev:
den ska ladda ca 0.45.. skulle den ladda typ 0.3 som min gjorde så i mitt fall fick ja byta utt magnetventilen styr laddtrycket lr nått.. be annars audi att kolla i datan o se om dem hittar något.. om ex magnetventilen e paj då ser dom det!

Varför fick du för dig att kolla laddtrycket? Visade bilen tecken på att nått var galet, eller var det ren slump??

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

371 Inlägg
5 juli 2007
#9
"turbon inte laddar som den skulle"

Life is a bitch, then u die

///R-Rated
519 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#10
du märkte inget annat fel>??

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

371 Inlägg
7 juli 2007
#11
jag visste inte att den var paj "magnetventilen" bara tyckte den gick lite "slött" sen chippade jag den utan att ngt hände.. tänkte vafan.. sen såg jag att +- kablarna till magnetventilen var av smile (såg även i datan att den var trasig) så ja fixade kablarna ..sen laddade den på smile

Life is a bitch, then u die

///R-Rated
519 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#12
ok. men inga felkoder visas när jag felsökt... Men tål att kollas på. Ligger den lättåtkommlig (magnetventilen)? Kan än amatör kika på det utan att bli skitig under naglarna?tongue

tack för svar!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

283 Inlägg
7 juli 2007
#13
Varför inte bara lämna in den? Om man är osäker på att mecka så ska man inte ge sig på det.

371 Inlägg
7 juli 2007
#14
ja jag bytte min typ är lite trångt.. men fick du inga felkoder på den så behöver du inte byta den! smile

Life is a bitch, then u die

///R-Rated
519 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#15
Jag har för mig att gubben som fixade tanken sa nått om att lamdavärderna var höga... Kan det ha med saken att göra?? Eller vad fan innebär det?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

735 Inlägg
8 juli 2007
#16
Har haft mycket sånt strul med min 1.8t. Tänk på att läckage inte alltid ger felkoder! Kolla alla tryckslangar och vacumslangar! Enkelt förklarat, gör ett trycktest

lambdan mäter hur mycket syre som finns i avgaserna och kan därigenom av göra om om motorn går med fet, snål eller rätt blandning och justera mängden insprutat bränsle så att den blir rätt (lamda 1.00)

6 Inlägg
8 juli 2007
#17
kanske dumt men fungerar bensinpumparna som dom ska??

går det fort behöver man inget kort!!

10 287 Inlägg
8 juli 2007
#18
Hög bränsleförbrukning brukar tyda på trasiga lambdasonder. Dåligt laddtryck på Audi är ofta endera trasig LMM eller trasig wastegateklocka.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
#19
zander skrev:
jag visste inte att den var paj "magnetventilen" bara tyckte den gick lite "slött" sen chippade jag den utan att ngt hände.. tänkte vafan.. sen såg jag att +- kablarna till magnetventilen var av smile (såg även i datan att den var trasig) så ja fixade kablarna ..sen laddade den på smile

en dum fråga är det verkligen kablar till magnetventilen?


4 586 Inlägg
5 augusti 2007
#20
zander skrev:
jag visste inte att den var paj "magnetventilen" bara tyckte den gick lite "slött" sen chippade jag den utan att ngt hände.. tänkte vafan.. sen såg jag att +- kablarna till magnetventilen var av smile (såg även i datan att den var trasig) så ja fixade kablarna ..sen laddade den på smile

en dum fråga är det verkligen kablar till magnetventilen?



Sök