OK. Men om det nu är boxerkonstruktionen som i sig gör att det låter "så ball".
Varför låter då inte en gammal bubbla lika "ball" som en Subaru?
En gång till då: Bara för att man tar en motor och plattar till den så får man i sig inget annat ljud. Sedan att motor A låter annorlunda än motor B är en helt annan sak. Men att hänföra det till att det är boxerkonstruktionen i sig är inte korrekt.
Och hur ser avgassystemen ut på en sugis-Subaru? Blir inte ena sidan mycket längre än den andra.
Så att det är följder av konstruktionen är sannolikt helt sant - men inte konstruktionen i sig.
Notera också att många bilmärken designar sina motorljud. Titta tex på BMW. Men man kan inte öppna huven på en BMW med rak sexa och säga "aha! ljudet från en BMW beror på att det är en rak sexa". Det är en inkorrekt extrapolation.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI