När jag var i Norrköping i helgen så såg jag en Volvo som det stod 780 på bakluckan. Den hade ungefär samma kaross form som 740, men bara två dörrar och annorlunda lampor m.m.
Är detta något hemma bygge eller såldes det verkligen en 780? För har aldrig hört talas om den isåfall.
Tillverkades av Bertone (Som tidigare talare redan sagt.) i Italien. Den kostade åtskilligt mer än en 760 på den tiden, så specielt vanliga är de inte. Baserades på 740/760 bottenplatta och mekanik. Dvs. under det annurlunda skalet, är det en 760 (Med gamla PRV sexan på 147hkr, de tidigare utan kat, hade 156hkr.) eller 740 turbo. Alla var näst intill full utrustade från början. De hade detaljer som glas taklucka redan i slutet på 80-talet, långt innan andra volvo modeller kunde få det. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att de tillverkades mellan 85-90. Jag har sett några annonser där man sålt 780 som 91a, men mest troligt har någon 90a blivit kvar hos återförsäljaren till en bit in på 91. 700 serien lades ner till 91 års modell till förmån för 900 serien. (Utom 745=kombi som fortsatte tom 92 års modell. Men 745 91-92 är samma bil som 945, samma rundare instrument panel m.m. fast man monterade på singel strålkastare fram istället för 900ans trippel arangemang, samt monterade på annan data box, som gav 116hkr istället för 131 som tidiga 900 hade.) så 90 års modell var slutet även för 780 Bertone.
Personligen tycker jag de begärs riktiga rövar priser för 780na, men finns det köpare så...
PRV-sexan, 2,8 liter. Mde 156 hästaren så gör den 0-100 på 10,5 sek, och toppar 185.
Rätt så trött bil alltså.
Fanns även med 760 tic motorn, och D24, dieselsexan.
Synd att den inte förtjänar att heta 780 egentligen.. fanns ju aldrig med någon åtta... men det borde gå att orndna...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Volvo 780 Bertone fanns med följande motorer: B280F (vanlig V6, sammalika som i nyare 760) B230FT (vanlig turbo) B204GT/FT (16 ventilers turbo, tillverkad i 165 exemplar med denna motor, varav 3 i sverige för tillfället)
Jag har själv haft en 780 bertone med B204FT, så jag forskade lite i antalet B204GT/FT.