3024
Sök

bo kvar hemma När man fyllt 18

1 174 Inlägg
9 juli 2007
christofer_k skrev:
nu när ja fyllt 18  så  har farsan sagt att jag ska betala 2500 kr  åt han för att få bo kvar hemma yikes jag går  skola andra åtret efter sommaren.

VAFAN 2,5k? studie bidraget var väl på 1 k typ???

Fan om jag vorre du hade jag nog sturntat i flräldrarna å dragit ill en polare lr så å betalt 500 för att bo där ^^

men allt beror ju på vad det är föräldrar kanske kan skrämma upp dom å bo på gatan 3 dagar? wink

1 582 Inlägg
9 juli 2007
Är 20 och bor hemma fortfarande, men jag betalar 3500:- till morsan och där ingår, mat, tak över huvudet, få kläderna tvättade, internet, garage och el. Tycker att det är en helt ok summa för allt de dära.
Senast redigerat av Pappi (9 juli 2007)

4 554 Inlägg
9 juli 2007
dusty skrev:
jag är 20 år och bor hemma men betalar inget hemma än tongue men till hösten kommer jag att flytta till göteborg smile

betalar 2k i månaden men blir gbg i september! vi ses:P

216 Inlägg
9 juli 2007
ja fyller 17 ja får betala 1000 i månaden för mat....sen blir de 2000 när ja fyller 18 så man får väl fundera på att flytta runt tjugo haha fast ja har jobb och går i skolan å sånt ska ja tilllägga

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Mr.Tyskstuk
72 Inlägg
9 juli 2007
Det är som Lindberg88 säger. Päronen är enlig lag skyldiga att betala dig underhåll tills du fyllt 20 år.

Själv bor jag fortfarande hemma, jag är ju bara 19 år (eller blir på lördag).
Men jag slipper betala något då jag bara går hemma och inte har något jobb /; Känns som att jag skulle kunna suga av en arbetsgivare för ett jobb tongue
Senast redigerat av mattisson (9 juli 2007)

#A.Mattisson | Kolla in projektet!

216 Inlägg
9 juli 2007
men ja tkr de är helt okej om man kollar lite va allt kmr kosta sen när man flyttar hemmifrån sen e de nog ett sätt att bli av me mej haha

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

1 833 Inlägg
9 juli 2007
Mina föräldrar sa att "När du börjar tjäna dina egna pengar får du betala hemma"
Jag tycker inte det är mer än rätt att betala hemma, oftast är det ju mer eller mindre bara en symbolisk summa.
I mitt fall handlar det om 3000kr/mån.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

95 Inlägg
9 juli 2007
Är 20 år gammal och bor hemma eftersom jag pluggar.Föräldrarna vill inte att jag betalar, eftersom bidraget ligger på 2500 (och böcker mm inte är billiga) Detta för att man inte ska behöva ta studielån.

Istället försöker jag hjälpa till med olika saker här hemma istället..

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 juli 2007
pröjsa för o bo hemma när man tjänar egna kulor e inte mer än rätt.. längtar tills man får löning nu första gången så man kan ge morsan lite.. känns ju bara som man åker snålsjkuts ananrs

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

15 Inlägg
9 juli 2007
_JoJJe skrev:
Freddeponken skrev:
_JoJJe skrev:
Jag får betala 5000kr för att få bo hemma.. Men är snart utflugen jag med smile

Phuu det låter mycket men kanske behövs?? är det månadsvis?

Jo de är rätt mycket men har ett hyffsat bra betalt jobb så 5000 kr är precis så man kan klara sig.. jo de är månadsvis.

Ptja, 5000 är väl för att man ska "lära sig" vilka utgifter som finns. Förmodligen går de ändå till hushållets gemensamma kassa som jag antar JoJJe ingår i smile

Själv bor jag själv sedan ett par år och har ju bara bilskatt, försäkringar, lån, 4k hyra, 1k annat + mat, kläder och sådant att betala. Sen att man tankar 40 000 :- per år, trimmar och gärna åker utomlands samtidigt som man köper diverse prylar + skräpmat hela tiden gör ju livet mycket härligare smile Jag tjänar ganska dugligt men faktiskt så vänder jag nog på varje krona. Inte för att jag är fångad i den situationen men jag lever mitt liv så just nu iallafall smile

Jag avundas folk som bor hemma och dräller pengar runt sig, kommer ihåg tiderna man "tappade bort" 70 000 på 4 månader och fick kolla banken vad man köpt smile Visst är det härligt ett tag men det blir ju en stämpel om det nu inte är så att man bor på en herrgård/slott eller något. I de fallen kan man väl förstå att folk bor hemma lite längre än 20-22 som jag tror är den vanligaste åldern att flytta ut.
Senast redigerat av sCaz (9 juli 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
9 juli 2007
Jag tycker synd om era föräldrar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mångsysslare
303 Inlägg
9 juli 2007
FireTraXX skrev:

tycker synd om dig som inte får lära dig va att hålla i pengar handlar om och betala för sig,
Eget boende e ganska mycket mer en 2500 i månaden, men på den summan kan ja tycka att de är lite väl mycket pengar.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 juli 2007
Bodde gratis hemma, inga stora kostnader.

Flyttade vid 20år till villa som farsan äger som jag betalar 2000:- i månaden för allt telefon+internet så med det och försäkring så kommer jag upp i 2500:- i månaden totalt. Självkostnadspris.

Rätt bra att bo så billigt i fin villa med el inräknat

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
9 juli 2007
Så länge man pluggar är ens föräldrar skyldiga att betala. TRist men sant.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 juli 2007
FireTraXX skrev:

Jag tycker synd om bortskämda ungar som dig sj smile

Bmw osv..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 juli 2007
UseDubbelTurbo skrev:
FireTraXX skrev:

Jag tycker synd om bortskämda ungar som dig sj smile

jag skulle gärna vilja vara bortskämd men nu är man inte det och lever på 0kr i månaden hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

911 Inlägg
9 juli 2007
Jag är 19 och bor hemma !  ska börja i tredje ring nu och jag skulle aldrig få för mig att betala för boendet hos mina föräldrar ! just nu så är det iaf så att dom ger massa cash till mig hehe !

men visst, Senare när man har ett jobb efter skolan så kmr jag betala självmant , och dom pengarna får hon göra vad hon vill med , dock har hon sagt att hon ska spara dem åt mig yikes

jag tycker inte man ska betala sålänge man är arbetslös eller går i skolan,

du kanske får reda ut det där med din far , ni kanske får diskutera om varför du ska betala och vad han behöver "din hyra" för !

pic up the phone, wazzzaaa

410 Inlägg
10 juli 2007
Eliza skrev:
Så länge man pluggar är ens föräldrar skyldiga att betala. TRist men sant.

men varför skulle det vara trist det är väl självklart att skaffa barn är ett ansvar som man ska ta då ska man försäkra sig om att man har råd att ge dom ett värdigt liv och en god utbildning. tycker det är helt rätt.

410 Inlägg
10 juli 2007
FULLGAS skrev:
FireTraXX skrev:

tycker synd om dig som inte får lära dig va att hålla i pengar handlar om och betala för sig,
Eget boende e ganska mycket mer en 2500 i månaden, men på den summan kan ja tycka att de är lite väl mycket pengar.

Jag bor fortfarande hemma för att jag pluggar på högskola. Det är bara för att mina föräldrar inte vill att jag ska vara en simpel arbetare utan ska höja utan att skulder att betala av resten av mitt liv som dom låter mig på hemma. Jag har ett jobb och vet värdet av pengar då jag går och sliter för dom när jag inte är i skolan och sliter. De flesta högskolestuderande som jag känner tar max 2 veckor semester på ett helt år. När du bara tar 2 veckor semester och jobbar för det mesta från 8-20 då kan du komma och påstå att man inte vet värdet av pengar.

Lokförare
126 Inlägg
10 juli 2007
jesseboy skrev:
Jag är 16 år och fyller 17 i december. Tjänar ungefär 1500 till 1700 i månaden och behöver inte betala någonting. Brukar dock låna ut nån hundring då och då.

huh? låna ut till dina föräldrar?

hur dåligt ställt har ni de igentligen?

Saab 900 Aero -96

Sök