loffe007 skrev:laika skrev:chrizz skrev:Det var ett j-a tjat om "brott är ett brott". Jag har ju själv skrivit efteråt att det var plumpt uttryckt. Men brott ÄR brott - i lagens ögon, men jag personligen tar saker och ting på olika allvar. Jag personligen bryr mig inte om att någon sladdar runt på en parkering... alla har vi en gräns för vad vi, återigen, personligen tycker är "OK". Jag tycker inte det är OK att någon sitter vid fel sida av ratten och kör på motorvägen, det är betydligt mindre OK och mer riskabelt än att gasa upp bilen i 200km/h på en raksträcka (det är inte OK heller! men jag reagerar inte lika starkt! Varför? Avtrubbad? kanske... det finns så många idiotklipp som cirkulerar på nätet).
Det är tack och lov ovanligare att någon kör på fel sida av ratten med farthållare än att man gasar upp bilen i 200km/h på nån raksträcka, och det är väl därför den här diskussionen har gått så långt som den faktiskt ha gjort. Det är nått nytt och ovanligt farligt helt enkelt, och det var lätt att reagera på det.... Getaway-filmer finns det gott om och man reagerar snarare "happ, ännu en idiot på gatan" när man ser sånt... och dessutom är det inte många som man ens kan identifiera föraren på, vilket var glasklart med fallet tråden handlar om.
Lägg ned "brott är brott" nu, jag la ingen större vikt på det i mitt resonemang, det kläcktes i bara farten...
Vill tillägga att jag inte tycker någon agerat polis här. Man agerar inte polis för att man anmäler. En anmälan leder inte automatiskt till att någon blir dömd, och i många fall inte ens åtal. Det är polisens uppgift att avgöra om anmälan ska tas på allvar och åtals ska väckas, därefter är det rättens uppgift att avgöra om någon ska dömas eller inte.
Anmälare är inte polis, polis är polis, och anmälare tipsar polisen, varken mer eller mindre...
Det jag ville komma fram till fast jag kanske inte var tydlig nog var mer vart gränsen ska dras. Jag menar i och med att det är du som är drivande bakom sajten så är det också du som formar sidan mer än övriga användare. Så om du personligen har en åsikt så kommer denna att påverka sidan mer än om jag personligen har en åsikt. Det var därför jag tyckte det var konstigt att du verkar nyansera det hela. Jag förstår fullt ut att det var la det) men om det nu ska råda rättvisa så bör dväldigt fel gjort av svante att filma sin vansinnesfärd (eller vad man nu vill kalet vara så att fler klipp anmäls. Jag menar argument som att det han gjorde kan uppmuntra andra håller inte när man tittar på andra klipp eller bara på bilarna som toppar listorna. De bilarna kan skapa ideér hos unga förare att det koolt att ha en supertrimmad bil och köra järnet på allmäna vägar. Men dom som äger bilarna och lägger upp klippen har säkert mer kontroll än en som precis fått sitt körkort och vill leka schumacher. Det är helt klart möjligt att unga förare påverkas av dessa klippen mer än av getaway klippen då de flesta bilarna är bilar som man kan se i verkligheten du kan kontakta ägaren och det blir mer äkta än en film. Så jag tycker det är en intressant debatt att ta upp inom garaget över vad vi ska tolerera här och vad som ska uppmuntras respektive markeras som fel.
Tyvär är det så att många inlägg i den här tråden håller låg nivå och det viktiga i hela debatten försvinner och överskuggas av alla som hugger mot varandra. Jag ber om ursäkt om jag har bidragit till sänka nivån men jag var mest intresserad av att få reda på vem människan ifråga var som anmälde, varför han anmälde och vad det är som ska gälla på garaget. Sen att anmälaren själv inte bidrar till att svara på några frågor som jag finner ytterst intressant är tråkigt.
Vad jag vill minnas har chrizz även sagt att han mest troligt inte hade anmält filmen om inte decibel åsikt i den här frågan verkar juh mest vara att decibel inte gjort något fel med att anmäla, därgjort det? Självklart blir det juh så att chrizz åsikter är mer slående eftersom hans roll på forumet är ganska stor. Men han hade han nog mest troligt inte anmält själv? Det är då den uppfattning jag har fått.
Det sa jag inte, utan vad jag skrev var att jag hade en anmälan i åtanke men att jag var tvungen att tänka igenom det hela ordentligt innan jag eventuellt hade gått vidare, men visst var det ett alternativ.
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
0
0
0
0