Hardjim, en högtalare som har en talspolebobin (rullen som talspolen eller talspolarna är virad runt) och en magnetstruktur har en rörlig massa bestående av denna bobin som rör sig i denna magnetstruktur brukar kallas motor.
Detta oavsett om bobinen har en eller två eller tom fyra spolar så är det bara en rörlig massa tillsammans med kona och övre och undre spindel som håller bobinen med talspolar så de inte flyger iväg när du matar på spänning i spolen.. Detta paket av rörliga delar som jobbar i magnetstrukturen och bildar tillsammans motorn i högtalaren.
Och även om du har 2,4 eller 10 spolar virade på bobinen så har du EN enda motor även om detta varumärke påstår att denna modell har 2 motorer i sin marknadsföring. Däremot har ju den aktuella högtalaren 2 st korgar monterade ihop vilket gör denna högtare extremt välväxt och manligt lång och kräver att denna bobin måste bli rejält lång för att sträcka sig genom dessa 2 fräna korgar.
Med anledning av att bobinen blir så lång så ökar då givetvis vikten och med ökad vikt vet vi att det går åt mer effekt för att röra sig lika snabbt och för att lösa detta kan man linda på en till spole till eller göra den befintliga spolen kraftigare så att du kan hantera mer effekt.... då uppstår nästa problem med fler eller kraftigare spolar blir den rörliga vikten ännu högre osv osv....hur skall vi lösa att sälja denna bas med dubbla korgar och världshistoriens längsta talspolebobin som är lite effektkrävande och antisnabb rörlig massa?
Man kan välja att kalla basen ett effektmonster med dubbla motorer som är byggd för SPL och djupbas för den har för tung rörlig massa för att kallas hifi bas, detta är marknadsföringsmässigt genialt tycker tom jag själv.. Vi konsumenter är ju helt fria att välja de produkter vi vill baserat på den kunskap och information vi vill ta åt oss och detta är inget personligt riktat till dig Hardjim utan bara hur vår värld är funtad och finns det tillräckligt med resurser att kalla denna skapelse för dubbelmotorigt basmonster så finns det alltid folk som vill köpa dessa basar som givetvis funkar men kanske inte på det sätt som man kan tro när man läser deras marknadsföring.
Vi vanliga dödliga vill ju tro på allt som skrivs men borde vara mer kritiska speciellt när det gäller företags egna skrifter och annonser och ju mer pengar som är inblandat ju mer kritsik bör man vara eller så är man fri att köpa produkten på den information man vill ha och det är ju grejt för detta företag som säljer massor av produkter och har flera anställda som lever på att sälja dessa produkter som tydligen har dubbla motorer.... eller inte...
Detta är förklaring till vad min amerkanska vän och jag själv menar med "if it doesnt work", och tänker du efter så kanske vi har rätt i denna tid av silikon och plast, eller så har vi fel och vi kommer att brinna i helvetet föreveigt
Mitt tips till dig Hardjim och likasinnade är att lyssna på Sharky, jonasH medflera här på Garaget som har massor av kunskap och vad jag sett gärna delar med sig av denna gåva, sug i er allt och sök mer kunskap på bilbliotek eller på Fysiken i plugget osv istället för att tro på allt som står i marknadsföringsbroschyrer för dessa har ett huvudsyfte, att sälja mer inte utbilda er.
Och ta inta allt personligt, ingen är fullkomlig utan fråga en gång till om ni ej förstår vad någon skriver tills ni förstår vad den som försöker förklara har nått sitt mål dvs förklara det ni frågar om på ett språk som vi alla begriper.