3908
Sök

Galningar i trafiken. (Taxi Göteborg)

1 893 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Jag har under fem års tid jobbat hårt med att i trafiken inte bli iriterad, arg eller som idag så HELIGT FÖRBANNAD så blodet kokar. Jag måste säga att jag lyckats ganska bra. Jag kör lugnare, mer harmoniskt och blir som sagt inte iriterad på medtrafikanters mistag och dumheter. (Helt meningslöst att bli förbannad och sitta och svära tills man får en stroke. Puckot som inte beter sig ordentligt, har i alla fall inte en aning om att han/hon retar någon till vansinne.)

Idag satt jag och körde hem från jobbet, på E45 (Gamla R45) i höjd med slakthuset byter Taxi Göteborg bil 354 fil, utan att blikna, eller att titta om någon redan är där.
Där är jag, hårt prejad mellan Taxi Göteborg bil 354 och mitt räcket, tutar jag i mindre panik för att undvika en kolision. Taxi Göteborg bil 354 kastar sig tillbaka till sitt körfält, vilt tutandes. (Istället för att vara tacksam att jag tutade, så vi undvek plåtskador, blir Taxi Göteborg bil 354 förbannad, och börjar bete sig helgalet.) Taxi Göteborg bil 354 lägger sig 2m från min kofångare, jagar upp farten till 120 (på 90 väg) tills jag hittar en lämplig lucka att köra in i höger körfält. Då kör Taxi Göteborg bil 354 in framför mig och saktar farten, jag byter då till vänster körfält, för att fortsätta i mina 90km/h. Men då svänger Taxi Göteborg bil 354 ut framför och ställer sig på hejdaren. Vi är nere i 40km/h och höger körfält går betydligt snabbare än vänster. klockan var 16.20.

Jag lägger mig på rejält avstånd, (Nu har Taxi Göteborg bil 354 fått mitt humör i svängning.) och drar på helljuset. Jag bara ligger där och cruisar i samma tempo fast med rejäl marginal. Jag lyfter luren och ringer Taxi Göteborg och berättar hur bil 354 beter sig. (De säger i växeln att de skall ringa chaufören direkt. Vist..!)
Under tiden passerar vi Hjälbo, svänger av på 190 mot Gråbo. Jag ligger fortfarande efter Taxi Göteborg bil 354 med helljuset på. (Så blindstyret skall se att han har andra bilar runt sig.) I Gunnilse blir det 50km/h, då, UTANFÖR EN SKOLA (1-6 klass.) börjar Taxi Göteborg bil 354 med vansinnes omkörningar (Mötande trafik får väja.) han drar om fem sex bilar utanför skolan i rasande tempo. Lite längre fram kommer en refug, inga kanter, bara målad, för avfart till ICA-Gunnilse (Mitt slutmål.) där ser jag honom dra förbi fem bilar till, i körfält för vänster sväng, när refugen tar slut får han möte igen, mötande får slänga sig åt sidan för att undvika kolision.

Så ser ni en vit Volvo V70 taxi (Taxi Göteborg bil 354) i trafiken, gör han nått dumt som prejar er av vägen eller nått, vad ni än gör tuta inte, då blir Taxi Göteborg bil 354 helt tokig.

Chaufören i Taxi Göteborg bil 354 är en skammfläck, inte bara för taxi kåren, utan för mänskligheten. Ingen som helst tanke på att han inte bara riskerar sitt eget liv, han riskerade flera dussin människors liv.
Alla kan vi missa i uppmärksamhet och göra en liknande tavla som denna herre. Det som skiljer vettiga människor från vettvillingar, är hur man löser problemet. Jag har själv gjort samma misstag några ggr i livet. När jag blivit varnad med tuta att någon redan är där, har jag rättat mig i ledet och skämts, tacksam för varningen.
Taxi Göteborg bil 354 däremot, spelar efter andra regler.

Till Taxi Göteborg bil 354 försvar kan nämnas att det regnade kraftigt, med mycket vattensprut och ganska begrännsad sikt. Att han inte såg mig, kan jag förstå, att han inte blinkar när han byter körfält, kan jag inte förstå. Resten av hans beteende finns inget försvar mot. Hoppas han blir av med lappen, innan han hinner köra ihjäl en hel skolklass.

Så nu är jag lugn igen!

Trägnagare
185 Inlägg
11 juli 2007
Nej fy fan det värsta jag har läst på länge, att inte fler ringde och klagade på idioten är väl närmast ett mirakel... Och om de nu gjorde det så borde han ju vara utan jobb på sekunden!!

All show and no go!

1 893 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Jag mailade till Taxi Göteborg efter jag skrivit ovanstående, länkade till denna tråden. Hoppas någon vettig människa där läser ovanstående. Jag undrar vad hans passagerare tyckte om vansinnes färden. Jag kan bara hoppas att det var en kund och inte en kompis, eller svart-kund. Klagar kunden, så har han ett vittne i mig direkt.
Inte ofta jag önskar att någon blir av med körkortet, specielt inte om det är så att brödfödan hänger på kortet, men i detta fall hoppas jag verkligen att det blir en fortsätning.
Under mina dryga 20 år i trafiken, inklusive drygt 6 år som yrkes förare (Långtradare.) så har jag inte sett mycket som toppar dagens händelse.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
11 juli 2007
Vilken... Clown säger vi!!!
Märkte att taxi gubbar kör ofta som dårar o klagar på andra...

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
11 juli 2007
ajdå, kanske honom jag sålt KCR:boxar till? (sålde ett gäng till ett taxibolag)

man lever bara en gång så lev väl!

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 juli 2007
Blir prejad nästan dagligen av dessa filvinglare, dom bara, helt utan teckengivning lite diffust glider över i filen brevid helt utan koll och sen när man tutar för att varna så blir dom sura?! Men den dagen en av dessa blinkersvägrare orsakat plåtskador på någon av mina bilar så blir det det sista denne kommer göra i trafiken.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
12 juli 2007
Å fy fan, vilken idiot, finns några sådana här runt omkring med. Men som Carnageman säger, en liten plåtskada och det blir ett hejdundrans liv. Gör en polis anmälan mot denna bil/chafför.

Lev livet, det kan ta slut fort

Colaberoende
1 219 Inlägg
12 juli 2007
Skicka länken till polisen också och sedan får man hoppas han blir av med jobbet.

/Ena

Hmm.
12 juli 2007
Verkar som att man ibland behöver installerade missiler i fronten.

905 Inlägg
12 juli 2007
gör polisan anmälan. taxi bolaget borde ha koll på exakt vilken förare det handlar om.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 juli 2007
Helvete vad det hade brunnit i huvet på mig där. Jag hade följt efter och givit honom en rejäl utskällning och tagit namn av honom. (inte i vansinnesomkörningarna, men man ser ju vart han tar vägen ändå)
Senast redigerat av Mäki (12 juli 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
12 juli 2007
Faktiskt funderat lite på detta.. När håller taxibilarna angiven hastighetsgräns?? I 1 fall av 10 kanske! Alla gånger jag åkt taxi (som jag kommer ihåg) så ligger hastigheten minst 20-30 km/h fortare än man får köra. Efter en krog-runda har jag ibland varit rädd i taxin när vi åkt hem.. 110 km/h på 50-väg mitt i stan är det värsta jag varit med om, och kommer ihåg. Okej att detta var på natten, men det var fortfarande inte tomt på bilar för det.
Sen har man väl sett en och annan pajasomkörning, körning i fel körfält osv men det kanske hör till vardagen?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

905 Inlägg
12 juli 2007
jag har varit med om en laglydig duktig taxi chaffis. det var väl ungefär enda gången det har och enda gången jag varit sen till flyget. mellan uppsala och sthlm var på väg hem till pite efter en helgs festande och vi var sena. det hade snöat på natten och han vågade inte ens kör om framförvarande eller hålla 1km/h över hastighetsbegränsningen. om detta var pga snön eller om han alltid kör så vet jag inte men vill bara ni ska vetta att det finns laglydiga taxi chafissar också. smile vi hann iaf med planet men det var på håret. smile

7 100 Inlägg
12 juli 2007
dom kör ju som tokar!!!!

har funderat på och gjort om forden till "taxi hunter" och åka runt och jaga taxi bilar tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Bobo
12 juli 2007
Hoppas han får sig en läxa av sin arbetsgivare, i sådana här fall när jag stöter på dessa människor brukar jag ta kort på dem, hade en galen förare i en tidningsbil förut som försökte preja mig, förstår inte hur man tänker när man gör sådana här saker i sin firmabil, inte för det är ok annars heller, men jag skulle inte ens tänka tanken att svina med en firmabil, bra reklam man gör NOT för företaget.

1 893 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Problemet är att Taxi Göteborg bara är en central. Olika bolag är knutna till denna central. Bil 354 kan mycket väl varit en enbils åkare, dvs. ägaren själv, lika väl som det kan vara en dräng i ett 50 bils bolag.
Jag skrev övertydligt "taxi Göteborg" massor med gånger i första inlägget, hoppas få denna tråd indexerad högt av sökmotorer, så söker man på "Taxi Göteborg" i Google, hamnar denna sida högt.
För av erfarenhet vet jag att ett samtal som mitt, sällan leder någon vart. Det är inte förän vettvillingen drar förbi snuten, som det händer nått. Tjejen i växeln sa att de skulle ta itu med det på en gång, de skulle ringa föraren. Mest troligt glömde hon hela grejen i samma sekund jag lade på luren.

Ett kvitto på att de ingenting gör, är att jag inte fått något svar från Taxi Göteborg, fast jag skickade ett klago mail till dem, med min e-post adress så de kunde svara.
De har nu haft över ett dygn på sig att svara. Så jag håller liksom inte andan i väntan på svar. wink
Det man kan göra är att välja ett annat bolag vid behov av taxi. Det ger dock ingenting när man ensam bojkottar dem. Men jag skickar ofta gods med taxi på jobbet. (En försändelse till Halmstad idag.) Gissa om jag ringer Taxi Göteborg med de körningarna från och med igår? wink
Ofta körningar upp till och från Skara trakten, fina körningar för en taxi. Skulle 354 dyka upp vid firman, skulle jag skicka hem bilen igen, skulle helre ta ledigt resten av dagen och köra till Skara själv.

Det är lite det som är grejen, puckot har hela bilen ner kletad med reklam som går ut på att man skall ringa 650000 om man är i behov av transport. Sedan visar puckot mig och ett trettio tal bilar till igår att väljer man dem, så är det långt ifrån säkert att det eller de kommer fram. I alla fall inte i ett stycke.

Har man minsta lilla firma namn på bilen, bör man köra extra nogrant och efter reglerna. Jag är ofta ute på stan med firmans bil, skulle aldrig falla mig in att köra som ett svin med den. Dels för att bilen ÄR en reklam pelare för firman, dels för att företaget inte betalar mig för att riskera lappen eller få böter. Och tänk om man skulle svina mot någon kund, man kan gå miste om miljon ordrar för mindre.
Men det är bara hur jag tänker. På taxi Göteborg har man andra prioriteringar. (Man riskerar iofs inte att gå miste om miljon ordrar, bara ett gäng lukrativa körningar.)

Det skall också sägas att det finns en hel del duktiga chauförer som kör taxi, folk som bara försöker göra sitt jobb så gott de kan. Så tanken på att börja visa taxi lite mindre hänsyn, skulle drabba ganska fel. Annars brukar jag visa lite extra hänsyn mot yrkes chauförer i allmänhet, då dessa bara försöker göra sitt jobb. Tyvär får händelser som den igår, tankarna att fara åt andra hållet. "Nästa gång jag kommer nära en taxibil, då jäv"#¤.."
Bara slå det ur hågen, glömma puckot och gå vidare.

Fortsätt visa yrkes chauförer extra hänsyn, de flesta är ändå inte ute på vägarna för att jävlas med oss. Även om det tyvär finns sådanna som föraren till Taxi Göteborg Bil 354.

Evolution Garage
394 Inlägg
25 juli 2007
Detta är en gammal tråd, men jag kan inte hålla mig från att göra ett inlägg ang Taxiförare i Göteborg.

Jag blir helt vansinning på dem! Man tycker ju att eftersom dom är yrkesförare så ska dom ha trafikvett och bra koll på var dem befinner sig på vägen.
Tyvärr är det många gånger precis tvärtom!

Det hände en dag för ett tag sen.. var på väg ifrån kortedala torg mot burmabacken.
I kurvan strax innan macken så möter jag en Taxibil under omkörning (50-väg, skymd kurva). Det blev tvärnit och helljus denna gången. (detta var en gul bil... MiljöTaxi eller Taxi 020?
Svär lite smått över honom och fortsätter dit jag skulle.

På vägen hem ska jag göra vänstersväng upp mot burmabacken. Från andra hållet står det en Taxi (som ju har förkörsträde från det hållet) i avfartsfilen stilla med 3 bilar bakom sig. Rätt som det är så börjar han blinka vänster, och kör rätt ut på vägen igen och blir nästan träffad av en bil som skulle åka rakt (detta var en bil från Taxi Göteborg) Svär ännu mer över taxibilar och åker vidare upp för backen.

Väl uppe i kortedala kommer förbi brandstationen och mot väg-gupp (och refug i mitten) som finns precis vid bensinmacken. Då är det nån form av vägarbete på andra sidan av vägen så mötande trafik måste ju givetvis lämna mig företräde innan dom ska passera på min sida. Jag kommer åkande lugnt och fint... Rätt som det är så kommer det en taxi på min sida av vägen och blinkar VILT med helljus på mig, och jag blir tvungen att tvärnita för att inte fronta med honom.

Då stannar han bredvid mig och vevar ner rutan. Jag gör samma sak.
Chauffören säger: "Vad gör du egentligen?!?!?!?!?" och är svinförbannad.

Jag blir så ställd av att han, efter att han nästan frontalkrockat med mig på MIN väghalva på MIN sida av refugen, kan ställa en sån total vansinnig fråga att jag inte vet vad jag ska säga utan bara säger "VA?"

Då skakar han på huvudet, fnyser och åker därifrån!

10 sekunder senare så önskar jag att jag hade en pansarvagn...

Skrek av ilska resten av vägen hem över dessa vägpirater.
Denna gången var det en bil ifrån Taxi Kurir

Att 5km bilfärd kan medföra 3st vansinnesuppträdanden av taxichaufförer (varav minst en inte ens inser att han gjort fel) tycker jag är helt sjukt.

Känns ju nästan som att det skulle vara säkrare att åka svart-taxi jämfört med att åka med nån sorts självutnämd Formel-1 förare utan begrepp om varken lagar, hastighet eller blinkers. Då riskerar man mobiltelefonen istället för livhanken.

Eftersom polisen tycker det är så kul att fånga fortkörare så kan dom väl skicka ut 2 civilpoliser på några taxi-resor en lördagskväll i Göteborg. Dom skulle kunna plocka in hur många dom vill för Vårsdlös körning och hastighetsöverträdelser.

Edit: Har du fått svar på mailet föresten? smile
Senast redigerat av barrre (25 juli 2007)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

1 893 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Inget svar. Och inte förvånad över det heller.

Jag vill inte dra alla taxi förare över en kam. Det finns riktigt duktiga "chauförer" bland dem. Tyvär är taxi chaffis yrket inte något högstatus jobb, därför är folk med väldigt lågt IQ och väldigt hög självkänsla klart över representerade i branchen. Det är min privata åsikt.
Man råkar på taxi förare dagligen, som gör små fadäser och tar för sig av andras bilisters rättigheter. Men som jag sa i första inlägget, jag har blivit ganska duktig på att inte hetsa upp mig, då det inte ger annat än en hjärt attack för under tecknad.
Så jag har inte blivit upprörd i traffiken sedan dess.

OBS att jag skriver chauför/förare. Två helt olika kategorier.
En chauför är en yrkesman som tar stolthet i sitt arbete, duktig, som förtjänar vår respekt.
En förare är allt annat än det. wink  D.v.s. allt från en idiot bakom ratten i en taxi, till min morsa som kör helt ok, fast lite i långsammaste laget för min smak.
(Förlåt mig morsan, att jag nämner dig i samma mening som taxi chaffis. wink )

1 Inlägg
25 juli 2007
hmm vilken idiot alltså hmm kör värre än dom värsta ungdomarna här uppe :S

123 Inlägg
25 juli 2007
Kan tillägga att spånen till taxichaufförer inte kör ett dugg bättre här i Uppsala, fick vänster bak+framdörr intryck när han skulle gör en u-sväng åt vänster från högerfilen, gissa vem som va i vänsterfilen.....
Frågade för övrigt en taxichaufför i lördagsnatt efter alkoholrelaterade aktiviter om han visste vad högerrregeln var för något, då sa han:
- Högerregel? (lång tystnad), näe, eller jag tror de.....

Vad säger man? Kanske skulle införa årliga uppkörningar till taxibolag?

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Sök