Dumpen låter lite

FreddeK
28 augusti 2006 ·

trimma på aset så kommer du få höra dumpningar=) dumpen släpper ut överflödig luft...har du då mycket luft så låter det mer...som att blåsa i en trumpet!

sveddan
28 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Freddeponken skrev:
trimma på aset så kommer du få höra dumpningar=) dumpen släpper ut överflödig luft...har du då mycket luft så låter det mer...som att blåsa i en trumpet!

Den är trimmad, laddar ca 1.3 bar och har alltid pyst förut wink

Så problemet är inte att bilen är otrimmad utan något helt annat...

MrMonsterZ SmartRepair.se
29 augusti 2006 · 130 Inlägg

sveddan skrev:

MrMonsterZ skrev:
Fattar inte att ljudet på en BOV betyder nått överhuvudtaget för er...
Borde inte funktionen vara mer intressant?
Klart det är ballt när det låter, men det är ju sånt som kommer "gratis" om du har en fett tunad kärra... roll

Jag tror inte du har fattat mitt inlägg.

Normalt sett SKA dumpen pysa riktigt ordentligt MEN eftersom något är fel gör den inte det. Vad kan felet vara?

Ok, då är jag med...
Kolla om du har någon vaccumläcka/tryckläcka någonstans...
testa BOV:en på någon annan bil, den kan ju vara trasig...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Amms
22 mars 2009 · 38 Inlägg

Någon som vet om de är farligt/skadligt om dumpen pyser på tomgång?

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
Krakke
22 mars 2009 · 30 Inlägg

Amms skrev:
Någon som vet om de är farligt/skadligt om dumpen pyser på tomgång?

för att en dump ska pysa så självklart så måste den vara öppen och tidigare i tråden så stog det att dumpen inte ska vara öppen på tomgång för det skadar motorn på något sätt, minns inte hela posten och orkar inte gå tillbaks en sida och läsa för ska sova nu, gonatt!

_Jonex_ Byggare Behm
23 mars 2009 · 562 Inlägg

Amms skrev:
Någon som vet om de är farligt/skadligt om dumpen pyser på tomgång?

JA.
När dumpen är öppen läcker den ut insugsluft vilket innebär att det blir fel luft- och bränslemängd till motorn.
Motorns styrelektronik har en AFM ( Air Flow Monitor ) alltså Luftflödesmätare..
Med hjälp av den räknar bilens dator ut bränslemängd och blandning, läcker luften ut så blir blandningen helt fel och det kan sota igen motorn för att den får för mycket bränsle.

Pyser dumpen på tomgång så läcker den lite hela tiden vilket betyder att turbon aldrig kommer upp i rätt laddtryck och bilen blir ännu slöare.
Läs på lite om motorfysik.. Tuningboken på biltema/Micro är bra.

För övrigt så låter en dump mycket mer om man har öppet luftfilter, detta för att luftvägarna blir mer öppna och då har ljudet lättare att koma fram... Ljudvågor = luft..

Senast redigerat av _Jonex_ (23 mars 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang