jag jobbar som svetsare och jag tänkte bara tillägga lite av mina erfarenheter i denna diskution där det verkar finnas MÅNGA rookies. 1. åk till sjukan, att blunda hårt är bara dumt, skadar ögonen mer än det gör nytta. salvan är helt underbar. 2. använd ALLTID hjälm, skyddsglasögon, solbrillor, gas skär brillor osv, har inget UV skydd så det hjälper inte. man kan lika gärna bara blunda, det hjälper bättre. 3. Det är inte bara ögonen som tar stryk som alla verkar tro. om ni svetsar med era glasögon och liknande, vad skyddar huden i ansiktet då?? eller ni sitter å svetsar i t-shirt. vad skyddar armarna då?? skenet från en svets är som att sitta i solen fast förstärkt xxx antal gånger. om ni bara har kort-ärmat el dyl, så kommer ni bli "solbrända" och det är aldrig bra. 4. Speedglas hjälmen är nog den mest effektiva hjälmen på marknaden i sverige. annars skulle nog inte i princip alla verkstäder använda dom. den är lätt, ergonomisk, och uppfyller absolut alla funktioner ni kan önska av en svettshjälm. Detta va vad jag hade att säga, använd alltid rätt skydd när ni svetsar så kommer ni ha kul. Mvh Fish
P.S Handskar och ett riktigt utsug är ett måste!
Senast redigerat av fish (14 juli 2007)