Kan inte allt om motorer, men lite i allafall
Man kan betrakta en motor som en pump, som pumpar luft. In med luft och ut med luft. En förutsättning för att få in och ut mer luft än vad som nu ar fallet finns flera lösningar. Man kan göra så att den har så lite hinder på vägen, alltså insug och avgassystem. När en motor varvas så får den mindre tid att fylla cylindern förrän ventilen stänger. Där kommer just större ventiler in i sammanhanget.
Som många vet så har olika kamaxlar olika karaktär, de e just kammen som styr hur länge en ventil ska vara öppen. En kam som har mer "öppet" gör så att ventilerna kar längre tid på sig i öppet läge, då kan man varva mera utan att luften tar "slut".
Högre komp gör att man utnytjar bränslet bättre. Att bygga om till högre komp sker oftast genom att byta kolvar, eller fräsa ner ytan där toppen möter bottendelen, eller plana toppen.
Man kan borra upp cylindrarna, och stoppa in större kolvar. Exempel Volvo 20 Blir B22 med större kolvar.
Ett annat sätt är att "stroka" motorn. Vilket betydet att man ändrar slaglängden på veven. Finns Bla till Volvo B23 så den blir en "B27" Dvs 2,7liter i stället för 2,3 liter. Jeeps 4,0finns det kit till som gör den till 4,5 utan borrning,och nästan 5 liter med borrning och strokning
Så det finns faktiskt flera sätt att få ut mer effekt ur en sugmotor.