3026
Sök

Trimning av sug-motorer.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#21
Räknar vi lite på om vi gör allt på min lista och etanol så borde vi närma oss motsvarande 120% fyllnadsgrad vilket ger 120nm per liter cylindervolym. Blir väldigt mycket om vridet ligegr mellan 5-800 rpm:D

JG skrev:
nej!!, absolut ingen turbo eller överladd, det är fusk och för dom som inte orkar göra ordentliga arbeten  smile

du behöver kort och gott högre komp, vassare kammar och högt varvtal sen allt som krävs.

separata spjäll
custom grenrör
mek. lyftare
seriöst smörjsystem
ett bra sprut
stålstakar

jag kan berätta hur mycket som helst mer ingående, frågan är först: vad har du för budget och vilket effektmål på hur stor motorvolym?

mvh johan

Vad ska separata spjäll vara bra för? Blir bara en massa merjobb.

Nej, BMW har VÄLDIGT stabil bottendel orginal.
Senast redigerat av bumpe (13 juli 2007)


892 Inlägg
13 juli 2007
#22
Bumpe, under övrigt så skriver du kalluftsintag och kylplåtar, och jag är lite nyfiken på vad du menar. smile

Med kalluftsintag så gissar jag på att man skärmar av luftfiltret och leder in luft från förslagsvis fronten till filtret?
Kylplåtar då? Är det för luften, och isf hur skulle det funka?

Men vad gäller en sugis, så är det ju alltid en massa snack om att man inte bör sätta grövre avgasrör på, utan det måste vara ett visst "motstånd", men det verkar som om det är rekommenderat i den här tråden ändå. Jag är lite vilsen...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 417 Inlägg
13 juli 2007
#23
Jag hade satt grövre avgas i början, kanske 3", och smalnat av längre bak. I och med att avgaserna tar mindre plats när dom är kalla. Och man vill ju ha bort dem från motorn fort.
Därför grovt i början.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#24
Android skrev:
Bumpe, under övrigt så skriver du kalluftsintag och kylplåtar, och jag är lite nyfiken på vad du menar. smile

Med kalluftsintag så gissar jag på att man skärmar av luftfiltret och leder in luft från förslagsvis fronten till filtret?
Kylplåtar då? Är det för luften, och isf hur skulle det funka?

Men vad gäller en sugis, så är det ju alltid en massa snack om att man inte bör sätta grövre avgasrör på, utan det måste vara ett visst "motstånd", men det verkar som om det är rekommenderat i den här tråden ändå. Jag är lite vilsen...

Japp, vanlig avkärmning. Kylplåtarna sitter mellan front och kylare. Kylaren har motstånd för luften så den går hellre på sidan av, därför plåtar så ALL luft hamnar igenom kylaren.

Gällande avgassystemet så är det otroligt komplext med att ha motstånd, bättre att köra med extraktor och fritt flöde efter.


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#25
Hur beprövat är det där med att flytta spidarna?
Funkar det lika bra på E85 som på 98?
Det låter bra iaf


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#26
Holme skrev:
Hur beprövat är det där med att flytta spidarna?
Funkar det lika bra på E85 som på 98?
Det låter bra iaf

Vikten skiljer ju en del så man borde nog ha lite närmare ventilen. SÅ ska man ha vridet vid 7000 så ska man nog gå på 50% av längden istället för 70 som det skulle ha varit med 98/racesoppa...


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#27
50%? Förklara hur man räknar, och varför?
Hur noga är det med längd på piporna i ett grenrör? Kan man laborera fram olika ljud beroende på längden?


Smålänning
7 887 Inlägg
13 juli 2007
#28
Först måste vi ha klart för oss att det enda vi behöver för effekt är att man kan få in mer bensin.

Finns miljoner saker man kan göra med en sugmotor för att få ut effekt, och charmen med att trimma sugmotorer är maginalerna. En grad på tändningen, eller en täppt spridare kan göra skillnad.

Etanolen har 104 oktan, och p.g.a det så kan man använda högre kompression, och sen så ska man ge den 30% mer soppa, och ställa fram tändningen, tror det var 5 grader ca... olika från motor till motor. Mer soppa = mer effekt.

Hemligheten är alltså att kunna mata in mycket soppa. För det behövs mycket luft. Mycket luft får man genom insuget, och för att få mycket luft så måste det vara lågt motstånd...

Sen ska det ut med, men där gäller inte fritt flöde, utan för bästa effekt så ska man "stämma av" avgassystemet.

Ett eftermarknadssprut är nästan ett måste om man aka ha ut effekt, om man inte har mappningsprogram till original styrsystem och tändsystem. Numer så finns kompletta eftermarknadssystem som styr både tändning och insprutning, och ett sådant är mer eller mindre ett måste vid etanolkonvertering om man ska kunna utnyttja det fullt ut.

Kan man få ut 250 hästar ur en Volvo B20 eller Saab V4 med förgasare och sugtrimning, så borde det gå med din BMW wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 417 Inlägg
13 juli 2007
#29
funkar ett piggyback lika bra för mappningens skull, eller är det helt nytt som gäller?


892 Inlägg
13 juli 2007
#30
bumpe skrev:
Android skrev:
Bumpe, under övrigt så skriver du kalluftsintag och kylplåtar, och jag är lite nyfiken på vad du menar. smile

Med kalluftsintag så gissar jag på att man skärmar av luftfiltret och leder in luft från förslagsvis fronten till filtret?
Kylplåtar då? Är det för luften, och isf hur skulle det funka?

Men vad gäller en sugis, så är det ju alltid en massa snack om att man inte bör sätta grövre avgasrör på, utan det måste vara ett visst "motstånd", men det verkar som om det är rekommenderat i den här tråden ändå. Jag är lite vilsen...

Japp, vanlig avkärmning. Kylplåtarna sitter mellan front och kylare. Kylaren har motstånd för luften så den går hellre på sidan av, därför plåtar så ALL luft hamnar igenom kylaren.

Gällande avgassystemet så är det otroligt komplext med att ha motstånd, bättre att köra med extraktor och fritt flöde efter.

Aha, så det är till kylaren, då försåtr jag. smile

Hmm, men om man kör med friflödes system, tappar man inte effekt då? Tycker det hela verkar skumt det där med avgassystem. smile
Det ska väl ha med hur avgaspulserna ligger, så de i bästa fall kan "suga ut" varandra...men man kan tycka att det borde gå bäst om man bara dumpar dem, alltså med stort avgassystem...och få väck skiten...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#31
Holme skrev:
50%? Förklara hur man räknar, och varför?
Hur noga är det med längd på piporna i ett grenrör? Kan man laborera fram olika ljud beroende på längden?

Ja 50% av den totala längden på röret från ventilsäte tills det går in i plenumet (där insugsrören går ihop.

Nej man ska inte laborera med längd för att få vissa ljud, men bygger du en välbyggd sugmotor så kan jag sätta mitt liv på att den låter löjligt gott big_smile
twin_cam skrev:
Först måste vi ha klart för oss att det enda vi behöver för effekt är att man kan få in mer bensin.

Hemligheten är alltså att kunna mata in mycket soppa. För det behövs mycket luft. Mycket luft får man genom insuget, och för att få mycket luft så måste det vara lågt motstånd...

Men nu var det ju inte en SAAB turbo där problemet är bränslet uten nu var det sugmotor.
Kan trycka in 50 liter min i min bil, den går inte alls då. Men matar jag på med massor med luft så kan man feta på med mer sås. Luft först, sen bränsle.

Nej, man ska inte ha lågt motstånd i insuget. En topp som är helt tömd på material är HELT värdelös! Du ska ha pulsladdning i röret och en korrekt virvel ner genom kanalen i toppen...


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#32
Android skrev:
Hmm, men om man kör med friflödes system, tappar man inte effekt då? Tycker det hela verkar skumt det där med avgassystem. smile
Det ska väl ha med hur avgaspulserna ligger, så de i bästa fall kan "suga ut" varandra...men man kan tycka att det borde gå bäst om man bara dumpar dem, alltså med stort avgassystem...och få väck skiten...

Jo man får ju ett vakum inne i kollektorn (där rören går ihop) men sen byggs det mottryck igen i själva avgassystemet. SBP gillar inte sidepipe utan dämpare tongue
Sen men hjälp av värmen så kan man beräkna hur det expanderar/komprimeras i själva systemet, som nämnt innan, otroligt komplext att räkna på.


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#33
Det här med värmen, är bandage något att ha? Hur gör man med resten av avgassystemet då? Måste det vara stort? I och med att man förskjuter kylningen på avgaserna.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#34
Bandage används ofta om man verkligen behöver hålla nere temperaturen runt grenröret alternativt om man vill ha bättre flås i turbon, förutsatt att man har en som tål sjukligt höga temperaturer.
Vet inte om jag tänker rätt nu men om varmare avgaser kommer in i ett större rör så borde de ju expandera vilket ger undertryck på den främre delen men nu kan jag ha fel...


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#35
Vilket skulle resultera i ett sug ut från grenröret då eller?


1 174 Inlägg
13 juli 2007
#36
bumpe skrev:
Ja ska man dra det hela linan så är det väldigt mycket och likaså dyrt. Men en riktigt vass sugsexa är metallporr!

Ska man ta det jag kan komma på nu så är det att:

*Topplock:
Plana
Porta
Större ventiler
Hårdare fjädrar
Vassare Kam

*Insug:
Längdavstämmning
Matchporta
Justera avständet från spridaren till ventilen

*Avgas:
Fullflödes, 2.5-3tum
Extraktor
Racekat
Matchporta

*Block:
Viktjustera kolvar
Balansera vev
Balansera svänhjul
Lätta svänghjul
Torrsump/skvalpplåtar

*Övrigt:
Större Spjäll
Kalluftsintag
Kylplåtar
Oljekyl
Mindre generator
Elektrisk vatten/oljepump/kylfläkt
Rensa på allt annat tar effekt, ac och annan skit!

Tror du har lite att jobba med där ett tag...

Äntliogen någon seriös som svarade på hans frågor ! cred till dig!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#37
Holme skrev:
Vilket skulle resultera i ett sug ut från grenröret då eller?

Ja om min hjärna tänker som den ska så borde det bli så, dock tänker den inte alltid rätt tongue
Akka skrev:
Äntliogen någon seriös som svarade på hans frågor ! cred till dig!

Tackar tackar!
Senast redigerat av bumpe (13 juli 2007)


262 Inlägg
13 juli 2007
#38
Men då kommer jag med en dum fråga men är inte så hemma på motorer, hur höjer man varvtalet på en motor förutom då att chipa den???

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#39
323micke skrev:
Men då kommer jag med en dum fråga men är inte så hemma på motorer, hur höjer man varvtalet på en motor förutom då att chipa den???

Inga frågor är dumma, nån gång måste man lära sig, jag ahr inte alltid vetat så här mycket tongue
Tar du bort varvtalsspärren så varvar den tills det inte finns en rak del i motorn. Gamla 240 och annat gammalt går ju att varva sönder totalt. Brukar oftast visa sig som ventilsläpp. Alltså att ventilerna inte hinner stängas innan de trycks upp av kammen igen. VÄLDIGT häösofarligt för motorn...

Ska man få det att hålla så är det bättre stakar, bättre kamdrivning, mekaniska ventiltryckare, hårdare ventilfjädrar, elektrisk olja/vattenpump, även risk för annan växellåda då de inte kan hantera för hög "intern hastighet".

Inget man gör på en kafferast direkt...


JapsRacer!
198 Inlägg
13 juli 2007
#40
Bumpe, Tack för alla inlägg! Guld värt!



Sök