Först måste vi ha klart för oss att det enda vi behöver för effekt är att man kan få in mer bensin.
Finns miljoner saker man kan göra med en sugmotor för att få ut effekt, och charmen med att trimma sugmotorer är maginalerna. En grad på tändningen, eller en täppt spridare kan göra skillnad.
Etanolen har 104 oktan, och p.g.a det så kan man använda högre kompression, och sen så ska man ge den 30% mer soppa, och ställa fram tändningen, tror det var 5 grader ca... olika från motor till motor. Mer soppa = mer effekt.
Hemligheten är alltså att kunna mata in mycket soppa. För det behövs mycket luft. Mycket luft får man genom insuget, och för att få mycket luft så måste det vara lågt motstånd...
Sen ska det ut med, men där gäller inte fritt flöde, utan för bästa effekt så ska man "stämma av" avgassystemet.
Ett eftermarknadssprut är nästan ett måste om man aka ha ut effekt, om man inte har mappningsprogram till original styrsystem och tändsystem. Numer så finns kompletta eftermarknadssystem som styr både tändning och insprutning, och ett sådant är mer eller mindre ett måste vid etanolkonvertering om man ska kunna utnyttja det fullt ut.
Kan man få ut 250 hästar ur en Volvo B20 eller Saab V4 med förgasare och sugtrimning, så borde det gå med din BMW