2401
Sök

Byte av kamrem på äldre VW motor

1 785 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#1
Vilket läge ska markeringen på kamaxeln stå i när man byter kamremmen?

Ska kammen vara i höjd med kanten på ventilkåpan? På de nyare motorerna finns det tydliga markeringar, men på de äldre är det lite värre

Har inte lyckats hitta spåret i vevaxelns remskiva heller, markeringen i fördelaren finns. Men den verkar inte stämma! Remmen som ska bytas är synbart sliten! Man ser att fibertrådarna på insidan av remmen har börjat komma upp till ytan, vrider man runt motorn för hand är det inga problem, remmen driver och spänningen är korrekt. Jag kommer inte att göra några startförsök sålänge inte är bytt.
Senast redigerat av dbjanoz (14 juli 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Drop Shop
926 Inlägg
14 juli 2007
#2
vad är det gör motor?
på min gti 16v ska övre kamdrevets markering stå exakt med markeringen på ventilkåpan.
sen ska det nedre remhjulet (inte vattenpumpen, utan det andra) också stå rakt upp. Finns en markering på 'innerväggen' av hjulet.
står tydligt i hayens bok hur det funkar på de olika motorerna smile


1 785 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#3
Någon som har en reperations handbok till GOLF och SCIROCCO 74-84?

Har ni några bilder som beskriver vilka markeringar man ska gå efter?

Annars är sista utvägen att plocka av ventilkåpan och ställa kammen med nockarna uppåt på cylinder 1 och få vevaxeln på ÖDP genom att kolla med en mätare i ett tändstifts hål när kolv 1 och/eller 4 är i topp.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Drop Shop
926 Inlägg
14 juli 2007
#4
dbjanoz skrev:
Någon som har en reperations handbok till GOLF och SCIROCCO 74-84?

Har ni några bilder som beskriver vilka markeringar man ska gå efter?

Annars är sista utvägen att plocka av ventilkåpan och ställa kammen med nockarna uppåt på cylinder 1 och få vevaxeln på ÖDP genom att kolla med en mätare i ett tändstifts hål när kolv 1 och/eller 4 är i topp.

ställ frågan på gtiklubben.nu så lär du få ganska snabbt svar smile


Administratör
2 978 Inlägg
15 juli 2007
#5
det bästa är att titta genom hålet i växellådan finns ett sträck där som ska vara i mitte i hålet "ev får man lossa plastmuttern" sen ska kamens markering "den som är på insidan av drevet" stå i höjd med ventilkåpans framkant......

En kopp av den svarta såsen...

Drop Shop
926 Inlägg
15 juli 2007
#6
olika märkningar på olika motorer.
men när allt är rätt ska iaf en markering på svänghjulet synas klart och tydligt i 'det gröna hålet'


Administratör
2 978 Inlägg
15 juli 2007
#7
Dom flesta äldre vw motorer har samma typ av märkning, givetvis med några undantag men det är inte många...

En kopp av den svarta såsen...

Drop Shop
926 Inlägg
15 juli 2007
#8
jag ger mig. smile de äldre motorerna har jag ingen direkt erfarenhet av. bara mk2 motorerna. rp gz kr pl mfl.


Administratör
2 978 Inlägg
15 juli 2007
#9
Ja jag menade inte det som en tävling heller men dom motorerna du rabblade nu har i princip identisk märkning...... utom möjligen 16vn  RP HM  osv har exakt samma i alla fall även min gamla 1.6 83a är det samma på, minns inte motornr på den....  mvh

En kopp av den svarta såsen...

Drop Shop
926 Inlägg
15 juli 2007
#10
nejdå, ingen tävling ^^
men på de småmotorerna, visst ska övre kamdrevets innemärkning så i höjd med ventilkåpan,.
sen det nedre, vad det nu heter, det på vevaxeln. Det ska väl möta ett märke på hjulet till vattenpumpen?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
15 juli 2007
#11
nej på aggregataxeln som sitter bakom kåpan så finns det en märkning som ska stå mitt för den på vevaxeln remskiva..


1 785 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#12
Goffen skrev:
det bästa är att titta genom hålet i växellådan finns ett sträck där som ska vara i mitte i hålet "ev får man lossa plastmuttern" sen ska kamens markering "den som är på insidan av drevet" stå i höjd med ventilkåpans framkant......

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#13
Goffen skrev:
det bästa är att titta genom hålet i växellådan finns ett sträck där som ska vara i mitte i hålet "ev får man lossa plastmuttern" sen ska kamens markering "den som är på insidan av drevet" stå i höjd med ventilkåpans framkant......

Såhär ser det ut! helt galet, kammen har hoppat 4 hack och tändnings drivningen är också fel! Blir lite att rätta till hehe... Tändföljden är som jag uppfattar det 1-3-4-2

http://www.garaget.org/?car=56617&image=512183

http://www.garaget.org/?car=56617&image=512186

Sliten rem kan man lätt säga!

http://www.garaget.org/?car=56617&image=512192
Senast redigerat av dbjanoz (15 juli 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Administratör
2 978 Inlägg
15 juli 2007
#14
Länkarna funkar inte eftersom du antagligen länkat när du va inne på din privata sida. Tänk på att länka ifrån publicsidan så kan även jag se bilderna sen smile

En kopp av den svarta såsen...

1 785 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#15
Goffen skrev:
Länkarna funkar inte eftersom du antagligen länkat när du va inne på din privata sida. Tänk på att länka ifrån publicsidan så kan även jag se bilderna sen smile

Så nu ska länkarna fungera

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2007
#16
Hej, ta fram ditt lackstift och märk den själv. Sätt ett märke på varje drev så att det även kommer färg på remmen. Märk sen den nya remmen på samma ställe och lägg på den sen, KAN inte bli fel för att något drev rört sig...


1 785 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#17
bumpe skrev:
Hej, ta fram ditt lackstift och märk den själv. Sätt ett märke på varje drev så att det även kommer färg på remmen. Märk sen den nya remmen på samma ställe och lägg på den sen, KAN inte bli fel för att något drev rört sig...

Tack för tipset, jag ska märka upp den som den står nu ifall det skulle vara galet med att ha markeringarna rätt!

Jag drar alltid runt motorn förhand så jag vet att det går fritt. Innan jag provstartar.

Men varför ska inte märkningen på hjulen stämma? Veven vet man ju garanterat för nollan på svänhjulet, kammen går att kolla om man lyfter på ventilkåpan.

Kolla skicket på remmen! Det är inte konstigt om veven kuggat över 4 hack när den drar kamaxel och tändings hjulen som dessutom har mycket större grepp än veven har mot remmen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2007
#18
dbjanoz skrev:
bumpe skrev:
Hej, ta fram ditt lackstift och märk den själv. Sätt ett märke på varje drev så att det även kommer färg på remmen. Märk sen den nya remmen på samma ställe och lägg på den sen, KAN inte bli fel för att något drev rört sig...

Tack för tipset, jag ska märka upp den som den står nu ifall det skulle vara galet med att ha markeringarna rätt!

Jag drar alltid runt motorn förhand så jag vet att det går fritt. Innan jag provstartar.

Men varför ska inte märkningen på hjulen stämma? Veven vet man ju garanterat för nollan på svänhjulet, kammen går att kolla om man lyfter på ventilkåpan.

Kolla skicket på remmen! Det är inte konstigt om veven kuggat över 4 hack när den drar kamaxel och tändings hjulen som dessutom har mycket större grepp än veven har mot remmen.

Brukar göra så bara för att det är smidigare än att ta orginalmärkningarna. Jobbar man på ackord så göra man tongue


4 586 Inlägg
16 juli 2007
#19
dbjanoz skrev:
Någon som har en reperations handbok till GOLF och SCIROCCO 74-84?

Har ni några bilder som beskriver vilka markeringar man ska gå efter?

Annars är sista utvägen att plocka av ventilkåpan och ställa kammen med nockarna uppåt på cylinder 1 och få vevaxeln på ÖDP genom att kolla med en mätare i ett tändstifts hål när kolv 1 och/eller 4 är i topp.

köp dig en bok kostar inte mkt å hjälper dej på vägen


21 Inlägg
16 juli 2007
#20
tja..bakom den nedre remskivan på kugghjulet har du märkning.körnslag finns där..även på drevet som går till fördelaren.bara dra upp ettans kolv i topp..bort med remskivan nertill.lys med lampa så ser du märkningen på hjulen.har för mig att märkningenpå drevet till vevaxeln och drevet till fördelaren ska stå mitt för varandra..de ser du ju om du tar bort fördelar locket.och rotor står på tändkabel till ettans cyl..och kolven står kvar i topp på ettan..sen upp till på kamen..så kan de finnas två märkningar..antingen på fram eller baksidan..annars som sagt är de ju bara ställa kamnockarna på ettan så dom två första står som ett V..rätt smidigt att ställa in på dom motorerna..bara ta de lungt så går de bra..wink../petta


Sök