toelli skrev:
Det är kopplat såhär:
+ kabel från batteri och en + kabel från slutsteget är ihopsatta med en sko som sitter på + på min kondensator...
- kabel från slutsteg och en - kabel från karossen är ihopsatta med en sko som sitter på -på min kondensator..
Din generator borde vara på 68A eller 70A enligt en tabell som jag har kikat i, vet inte om den stämmer helt. Om du bara har motorn på tomgång så orkar den inte ladda med sin maximala ström, den ger kanske hälften eller lite mindre än hälften av sin ström innan laddspänningen börjar sjunka en del.
Som de andra skriver så bör du kolla upp om generatorn fungerar som den ska, mät laddspänningen med motorn på och endast halvljuset igång. Spänningen bör då vara runt 14-14,4V under förutsättning att batterierna är fulladdade, om batterierna inte är bra laddade så blir inte mätningen riktigt rättvisande.
Om spänningen är 14-14,4V när motorn går på tomgång så mäter du laddspänningen när en del strömförbrukare är igång. Slå på fläkten på fullt, elbakrutan, extraljus men se till att motorvarvet är ungefär 2000 varv när du mäter. Spänningen kommer att sjunka lite grann, men ska ändå helst ligga på minst 13,5V.
Din kopplingsbeskrivning är jag lite fundersam på.
Du skriver att plus från batteri och steg är ihopkopplade på kondensatorn, men det går väl en pluskabel från det främre batteriet till det bakre batteriet också?