3453
Sök

940 instrumenthus i volvo 240 -87. Funkar det?

82 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
#1
Goddag allesammans.... Jag var på väg att köpa mig ett 940 instrumenthus på skroten när polaren skrek till och sa att det inte kommer funka å peta ner den i 240in. Jag förklarade lugnt och stillsammt att jag har tänkt bygga om instrumentpanelen, och att jag då kommer lämna plats för detta, något större instrumenthus. Men tydligen så menade han att mätarna inte funkar med givarna eller nåt i den stilen... Förstod inte riktigt vad han menade då han inte är världens bästa på att förklara saker... Däremot räckte det för att jag skulle avstå, iaf tills jag hade rådfrågat här på garaget. Så är det någon som kan ge mig ett snabbt svar. Kommer det att funka? Om inte, Vad är det som krävs för att det skall lira?

Jag gör allt för att få ner huset i min bil, så skulle uppskatta om ni ville berätta hur det ligger till...


tack på förhand /Bullstinator
Senast redigerat av Bullstinator (16 juli 2007)

...med bakändan i väggrenen...

2 283 Inlägg
16 juli 2007
#2
Det enda jag kan förklara är vad han menade med att givarna inte kommer kanske att fungera med till exempel mätarna (givare är t.ex. hastighetsmätaren som ska visa på mätaren i bilen.

R.I.P. Michael Jackson!

Bärs!
3 456 Inlägg
16 juli 2007
#3
Och 240'n har väll hastighetsmätaren i lådan? 940 har ju elektriskt med anslutning i bakaxelklumpen. Antar att det är ganska mkt jobb att få till det med givare och kontakter å sånt tjaffs. Bättre om du får tag på en 940 och flyttar över ALLT rakt av...

Garaget.org peakade 2008.

10 287 Inlägg
16 juli 2007
#4
Du "måste" ha med kabelmattan mot instrumenthuset samt ett komplett elschema.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

82 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
#5
Asså om det är givarna som det är "fel" på så är det väl bara att köpa en sån givare också? Eller har jag fel? Men är det säkert att givaren för hastighetsmätaren sitter i lådan??
Sen kabelmattan är klart man tar med, samt elschema så det är inga konstigheter att koppla in...Det är väl bara det där med givaren, för jag kollade lite hur den funkar i min haynes bok och det verkade lite krångligt. Men enligt den illustrationen så satt den i bakaxeln..elektrisk givare nånting... Däremot vet jag inte om det gäller Min årsmodell..Någon här som kanske sitter på den infon?

Tack så mycket för era svar iallafall..big_smile

...med bakändan i väggrenen...

10 287 Inlägg
16 juli 2007
#6
Byt diff till en med krans (rätt krans för ditt hus, det finns ett antal olika) och bakkåpa på bakaxeln till en med uttag för givare.

I övrigt så är det bara tempgivaren och det är inga problem att byta till rätt.

Varvräknaren kan dock vara kinkig. Jag har i ett par fall varit tvungen att bygga anpassningselektronik för att få 940 varvräknare att funka med andra sprut än orginal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

245 Inlägg
16 juli 2007
#7
din är så pass ny att DET KAN VARA en med givare i bakaxeln...bara att kika in under bilen å kika på klumpen om det sitter en kontakt där

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

10 287 Inlägg
16 juli 2007
#8
Fortfarande så har han problemet med att matcha hus mot rätt krans på diffen.....

Hålet i kåpan är det lilla problemet.

/Göran

tias aka katten skrev:
din är så pass ny att DET KAN VARA en med givare i bakaxeln...bara att kika in under bilen å kika på klumpen om det sitter en kontakt där

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

82 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
#9
Ursäkta min inkompetens i detta område, men vad är en krans?..Hus skulle jag tippa på att det är hela klumpen, men då skulle jag förmodligen ha fel??

Sen varvräknaren borde väl funka? Eller är det skillnad på orginal och tex den jag har i a-stolpen? För den funkar hur bra som helst...Vad är det för symptom den får om det är "fel"? Visar den fel eller rör den sig inte alls? Och vad är det för anpassningselektronik du pratar om?
Sen tempgivaren har du rätt i att det inte är några problem, men vet ej om den kommer att användas, (om den inte måste), då jag har en ext. i mittkonsolen...

Skulle det kanske rentav vara lättare att peta i ett 740 hus, (för det är väl likadant?), än 940, då det inte skiljer så jäättemånga år mellan???

...med bakändan i väggrenen...

10 287 Inlägg
16 juli 2007
#10
"kransen" är det "band" med metallpinnar som sitter på diffen som hastighetsgivaren räknar pulser på. Det finns olika antal pinnar per varv på olika bilar beroende bl a på om dom var utrustade med ABS eller inte. Och om man blandar hus och krans fel så kan hastighetsmätaren visa 200km/tim i parkeringsgaraget.

Orginal varvräknare är kinkig på hur pulserna ser ut.

740 eller 940 hus är ingen större skillnad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

82 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#11
Ok...då blir det till att söka upp vad jag behöver för diff med rätt "krans"....om det är någon som vet rakt av vad jag behöver för någon, (vilket inte är så troligt), så kan ni hojta till..om inte så kan ni kanske tipsa om var jag kan ta reda på det...tror ni bilskroten vet vad jag behöver?

Tack för dom mkt bra svaren!!

...med bakändan i väggrenen...


Sök