3358
Sök

Teorier om ljudbygge!

312 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Tjo, tjatat länge om olika slutsteg men har nu pratat med en del som har billjud som yrke och kommit fram till att bara köra på en 12" JBL Power (P1220e) samt 2st Sinus Live SL-A1500 Monoblock. Kommer då att få ut ca. 1100WRMS i fyra ohm till basen. Ska sedan beställa en mått och bilanpassad låda för att få ut allt som finns att ta ut för den prisklassen. Allt som allt kommer att kosta kring 6500-7000kr utan stereo och kablage så är ju en liten peng ändå.

Har mina egna teorier om hur det kommer att låta men är väldigt intresserad i era. Har någon kört liknande system någon gång?

Om ni undrar över vad det är för bil så måste jag tyvärr säga volvo 740, men har en Nissan Sunny halvkombi som jag just nu kör två billiga tolvor och ett skräp steg och det trycker på rätt bra smile

Proljece?
1 464 Inlägg
17 juli 2007
Som du säger där behöver inte vara värsta grejerna för att låta mycket dock tycker jag att ditt lilla paket vilket det är för 7000kr låter väldigt dyrt går att få ut den effekten mycket billigare bland annat så kan du faktiskt göra lådorna själv vilket bara är kul. Och sedan personligen så tycker inte jag att 1100wrms i 4ohm är mycket räcker ju om jag köper en till cerwin vega v-max till för 1200kr så har jag 100wrms mer än dej.

Slutsats: Tycker att 7000kr låter mycket för det lilla.

Dock så kanske det räcker med 1100wrms men tycker det är för dyrt med 7000kr där.
Senast redigerat av haxer (17 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 juli 2007
hörrö lite dumt att köpa 2 sånna steg till en sån bas  har 2 sånna basar som drivs av ett sånt steg å den drivker lätt basarna.

köp en till sån bas å köp min gamla portade låda hyfsat bra gjord med ett jävla tryck i sviker ingenstns:)  å när du bor i boden så är de inte så långt:D basen där kostar inte så mkt  1500kr hos brl
Senast redigerat av christofer_k (17 juli 2007)

med lem
1 925 Inlägg
17 juli 2007
tycker också att det räcker med ett steg ! jag har ett steg o drivker 2st kicker L7 15" i min bil, funkar hur bra som helst

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 911 Inlägg
17 juli 2007
_fillan_ skrev:
tycker också att det räcker med ett steg ! jag har ett steg o drivker 2st kicker L7 15" i min bil, funkar hur bra som helst

Jojo, så säger du tills du provat 2st, eller 4st dockade, sen är de annat ljud i klockan wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2007
Decibel skrev:
_fillan_ skrev:

Jojo, så säger du tills du provat 2st, eller 4st dockade, sen är de annat ljud i klockan wink

Men på DEN basen?! Neeej.....onödigt!

Anser Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 911 Inlägg
17 juli 2007
Jag har defacto provat sinus live på L7;or, dock 12" dockat och det var inget fel på det, kräm så det räckte, i know the sound, lite avsaknad av kontroll på slutet av volymsnurran möjligen.

Men såklart får man välja så hade jag köpt något annat steg, men ser man till pengen det kostar har jag iallafall inte hittat något steg i samma klass, inte på svenska marknaden iallafall.
Hifonics har ett par bra konkurrenter, men då ska man krångla med import o så, kika caraudio-versand.de och 12voltshop.de, finns lite gott där.

Vissa grät blod när jag körde DD 9912;an på sinus live wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2007
Decibel skrev:
Jag har defacto provat sinus live på L7;or, dock 12" dockat och det var inget fel på det, kräm så det räckte, i know the sound, lite avsaknad av kontroll på slutet av volymsnurran möjligen.

Men såklart får man välja så hade jag köpt något annat steg, men ser man till pengen det kostar har jag iallafall inte hittat något steg i samma klass, inte på svenska marknaden iallafall.
Hifonics har ett par bra konkurrenter, men då ska man krångla med import o så, kika caraudio-versand.de och 12voltshop.de, finns lite gott där.

Vissa grät blod när jag körde DD 9912;an på sinus live wink

Ja men nu var det ju en JBL bas det rörde sig om, och inte en GTi heller vad jag förstår..
//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

312 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Grejjen är ju den att jag för tillfället bara ska ha en bas, men samtidigt försöka kränga en likadan JBL tolva som jag har nu men det är svårt att hitta nya såna. BRL visste var de fanns två men dem var inte så sugna på att ta in en åt mig då dem förlorar på det. Och köper jag dessa två steg, lär jag inte behöva köpa nya steg på länge. Vill ju kunna driva ut den till det yttersta och tvivlar på att ett SL-A1500 orkar med det, så köper två. Senare kan man ju lägga pengarna på värre basar och fler så man får ner dem i 1Ohm och då krämar stegen 3000WRMS smile

Tänkte först köpa en kompis MDS Twelvehundred men när vi provade ett äldre MTX Thunder på 600WRMS så spelade det skiten ur MDS steget som sägs ha 1200WRMS i 1Ohm, men tydligen har det mycket mindre.

haxer skrev:

Jo men då var det med byggd låda. Kostar mig kanske 5500kr för stegen och basen, utan låde bygget alltså.
Senast redigerat av thesvensk (17 juli 2007)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 juli 2007
Har som sagt 2 sånna basar och du får gut ganska mkt  ur 2 sånna 12or  med ett sånt steg  de e typ nog  med baslådan  som jag har byggt   blir de helt dövande bas allt bara viberar smile du kna ju komma till kalix om du har lust att lyssna så du vet hur bra ett steg driver

312 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
christofer_k skrev:
Har som sagt 2 sånna basar och du får gut ganska mkt  ur 2 sånna 12or  med ett sånt steg  de e typ nog  med baslådan  som jag har byggt   blir de helt dövande bas allt bara viberar smile du kna ju komma till kalix om du har lust att lyssna så du vet hur bra ett steg driver

Jo nog är jag säker på att de driver mer, men eftersom du har två basar får du ner dem till 2Ohm, så alltså får du 900WRMS enligt steget till varje bas. Driver jag en bas med ett steg får jag 550WRMS eftersom jag måste köra i 4Ohm. Med två steg får jag 1100WRMS. Så ni kanske förstår varför jag vill ha två steg. Hade nästan varit bättre att köpa SL-A3000 steget eller vad man ska kalla det, liknar väl mer en 80-tals dator och lämnar 1800WRMS i 4Ohm samt 3000WRMS i 2Ohm men har inte råd med det nu så köper istället ett SL-A1500 nu, sedan ett till nästa månad.

Du som bodde i Kalix, slå en pling nästa gång du snurrar i Luleå så kan jag ju provlyssna wink

494 Inlägg
17 juli 2007
thesvensk skrev:
Grejjen är ju den att jag för tillfället bara ska ha en bas, men samtidigt försöka kränga en likadan JBL tolva som jag har nu men det är svårt att hitta nya såna. BRL visste var de fanns två men dem var inte så sugna på att ta in en åt mig då dem förlorar på det. Och köper jag dessa två steg, lär jag inte behöva köpa nya steg på länge. Vill ju kunna driva ut den till det yttersta och tvivlar på att ett SL-A1500 orkar med det, så köper två. Senare kan man ju lägga pengarna på värre basar och fler så man får ner dem i 1Ohm och då krämar stegen 3000WRMS smile

Tänkte först köpa en kompis MDS Twelvehundred men när vi provade ett äldre MTX Thunder på 600WRMS så spelade det skiten ur MDS steget som sägs ha 1200WRMS i 1Ohm, men tydligen har det mycket mindre.

haxer skrev:

Jo men då var det med byggd låda. Kostar mig kanske 5500kr för stegen och basen, utan låde bygget alltså.

du får aldrig ut 3000w rms på dom stegena de ä ba å kolla på priset, dom är aldelens för billiga för de,

jag är hård som sten

312 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
linkan lindgren skrev:
thesvensk skrev:

haxer skrev:

du får aldrig ut 3000w rms på dom stegena de ä ba å kolla på priset, dom är aldelens för billiga för de,

Nej det är sant de får man inte ut från något av dem billiga stegen. Men dem kan knappast vara sämre än MDS Twelvehundred.

494 Inlägg
17 juli 2007
thesvensk skrev:
linkan lindgren skrev:
thesvensk skrev:

Nej det är sant de får man inte ut från något av dem billiga stegen. Men dem kan knappast vara sämre än MDS Twelvehundred.

nä de kan ja håla med om, men ä glad om du gå ut 1500w rms

jag är hård som sten

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 juli 2007
thesvensk skrev:
christofer_k skrev:

Jo nog är jag säker på att de driver mer, men eftersom du har två basar får du ner dem till 2Ohm, så alltså får du 900WRMS enligt steget till varje bas. Driver jag en bas med ett steg får jag 550WRMS eftersom jag måste köra i 4Ohm. Med två steg får jag 1100WRMS. Så ni kanske förstår varför jag vill ha två steg. Hade nästan varit bättre att köpa SL-A3000 steget eller vad man ska kalla det, liknar väl mer en 80-tals dator och lämnar 1800WRMS i 4Ohm samt 3000WRMS i 2Ohm men har inte råd med det nu så köper istället ett SL-A1500 nu, sedan ett till nästa månad.

Du som bodde i Kalix, slå en pling nästa gång du snurrar i Luleå så kan jag ju provlyssna wink

Hehe ett prob allt sitter i farsans jobb bil å  jag har inte enns körkort  lr hadde kunnat ha  i ett halvår redan men har tyvärr inte orkat plugga:P

312 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
linkan lindgren skrev:
thesvensk skrev:
linkan lindgren skrev:

nä de kan ja håla med om, men ä glad om du gå ut 1500w rms

RMS hit och dit säger inte så mycket, allt handlar ju om hur det låter. Kan låta skit även med hög effekt om man har dåliga högtalare. Om jag inte minns fel så drev Decibel en GZ SPL 12" med två SL-A1500 steg och det spelade på rejält enligt honom så får lita på det. Har inte provat så mycket i basväg men det värsta jag hört är dubbla Pioneer Champion 10" och ett MTX Thunder på 600WRMS i 4Ohm eller så var det dubbla JBL Power 12" och ett Blaupunkt Velocity VR2100 så har ju inte hört så mycket men hoppas kunna spela bättre än de grejjorna inom en snar framtid smile

Proljece?
1 464 Inlägg
18 juli 2007
thesvensk skrev:

haxer skrev:

1. Jag har ett twelve hundred steg och jag tycker det funkar finemang.
2.Låda för 1500kr för en baslåda är mycket men beror väl på storleken på lådan är rätt dyrt att köpa fördiga.
3. Kommer nog låta men det gör det mesta big_smile

Det jag menar är att för 7000kr får man inga super high värsta smoch king size grejerna. Och det som låter bra för dej låter antagligen inte bra för någon annan. Så är det ju och det är ju vad man själv tycker som spelar roll även om folk tycker en massa.
Senast redigerat av haxer (18 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 631 Inlägg
18 juli 2007
thesvensk skrev:
Har inte provat så mycket i basväg men det värsta jag hört är dubbla Pioneer Champion 10" och ett MTX Thunder på 600WRMS i 4Ohm eller så var det dubbla JBL Power 12" och ett Blaupunkt Velocity VR2100 så har ju inte hört så mycket men hoppas kunna spela bättre än de grejjorna inom en snar framtid smile

Har du inte mer referenser än det så tycker jag det verkar väl komplicerat med dubbla steg till en bas. Ett system med en bas och ett steg tror jag är en bättre start!

När det sen är dags för uppgradering så köper du en uppsättning bas och steg till.

Pratar vi om de extrema effektuttag som i denna tråden så är det så mycket mer än bara stegen och belastningen som spelar roll. Det är inte magi som ger dig så mycket mer effekt i 1 Ohm. I många fall blir det total pannkaka för att det inte finns ström nog... Så har du inte erfarenhet nog, håll dig i 2 Ohm. Brukar vara en lämplig kompromiss mellan effektuttag och strömförbrukning.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

312 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
thesvensk skrev:
Har inte provat så mycket i basväg men det värsta jag hört är dubbla Pioneer Champion 10" och ett MTX Thunder på 600WRMS i 4Ohm eller så var det dubbla JBL Power 12" och ett Blaupunkt Velocity VR2100 så har ju inte hört så mycket men hoppas kunna spela bättre än de grejjorna inom en snar framtid smile

Har du inte mer referenser än det så tycker jag det verkar väl komplicerat med dubbla steg till en bas. Ett system med en bas och ett steg tror jag är en bättre start!

När det sen är dags för uppgradering så köper du en uppsättning bas och steg till.

Pratar vi om de extrema effektuttag som i denna tråden så är det så mycket mer än bara stegen och belastningen som spelar roll. Det är inte magi som ger dig så mycket mer effekt i 1 Ohm. I många fall blir det total pannkaka för att det inte finns ström nog... Så har du inte erfarenhet nog, håll dig i 2 Ohm. Brukar vara en lämplig kompromiss mellan effektuttag och strömförbrukning.

Har beställt ett steg nu men köper ett till nästa månad om det nu inte visar sig att ett steg ger nog mycket effekt. Jag har ju inte tänkt driva två steg på ett vanligt bilbatteri samt generator utan dessa lär jag byta ut mot någon typ av större gelé batteri och en generator som klarar av att ladda dessa. Sen hänger egentligen det mesta på en rätt byggd låda för basen, vilket är något jag tänker lägga ner mycket tid på för att få det så bra som möjligt. Har redan mått på en låda men den är 2dl för liten så ska försöka räkna ut en ny på exakt 63,72-64l portad låda med 3" port. Låter det inte bra får jag bygga en ny, är den också kass så beställer jag en special byggd. Vet att ni kan tycka mitt bygge är onödigt men vill se hur mycket jag kan kräma ur en enda JBL Power bas. Har även funderat på att köpa den där Alpine stereon som har 4V till varje lågnivå utgång, var inte så värst dyr heller.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 juli 2007
4Tums port för den basen

Sök