Ok men varför ska jag skaffa större sladd? Har hört att det ska kunna leverera mer ström snabbare till steget då det slukar rätt mycket.... stämmer de?
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Ok men varför ska jag skaffa större sladd? Har hört att det ska kunna leverera mer ström snabbare till steget då det slukar rätt mycket.... stämmer de?
Du ska ha kraftigare sladd då den sladden du har inte klarar av att leverera den strömmen som ditt steg kräver, vilket resulterar i både förlust och risk till att skada steget.
Större sladd kan leverera med ström ja. Jämför med ett litet och ett stort vatten rör. det stora kan ju leverera betydligt mer än det lilla då det lilla blir fullt direkt. Det blir som en flaskhals i systemet. Dessutom kan steget då få underspänning och ta skada internt och det vore ju tråkigt.
Visst slukar det då också mer ström men är du rädd om din ström ska du inte ha ett sådant steg. Det drar ström och kräver ström. Jag tror dock inte du behöver oroa dig om din ström om du inte spelar långa stunder med bilen avstängd.
Låg strömstyrka behöver grövre kablar på längre sträckor annars får man spänningsfall! Får du inte ut allt av steget eller varför frågar du om du behöver en kondensator?
Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
Nee tänker inte spela långa stunder med bilen avstängd har kopplat remote till tändningen för det första okej kan ju spela utan att ha bilen "igång" men de gör jag inte så har beställt 21 sladd hoppas det duger för min högtalare
Frågar för att jag enbart undrade har inte maxat basen än för rutan sprack sist hade ett stenskott iden och inte så kul att sitta i bilen om den spricker mer ska in och byta den snart. Har inte ens spelat in basen än spelat lite smått ibland och " i like what i hear" Drog på ordentligt när jag hade kopplat in den men då va det absolut inte max volume och då sprack sprickan lite i rutan så ska byta som sagt. Sen min andra fråga va om jag skulle köra på orginal 2ohm eller om det är bättre med det jag kör nu 1ohm?
Senast redigerat av haxer (17 juli 2007)
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Nee tänker inte spela långa stunder med bilen avstängd har kopplat remote till tändningen för det första okej kan ju spela utan att ha bilen "igång" men de gör jag inte så har beställt 21 sladd hoppas det duger för min högtalare
Frågar för att jag enbart undrade har inte maxat basen än för rutan sprack sist hade ett stenskott iden och inte så kul att sitta i bilen om den spricker mer ska in och byta den snart. Har inte ens spelat in basen än spelat lite smått ibland och " i like what i hear" Drog på ordentligt när jag hade kopplat in den men då va det absolut inte max volume och då sprack sprickan lite i rutan så ska byta som sagt. Sen min andra fråga va om jag skulle köra på orginal 2ohm eller om det är bättre med det jag kör nu 1ohm?
Håller med ovanstående. Ju grövre kabel desto bättre. Jag har 35 kvadrat till mina 2 300w steg. Det är ju ingen fara med att sitta i bilen om rutan spricker. den är laminerad om det nu gäller vindrutan. dock, visst kan de va irriterande med sprickor. Vrida upp så pass högt med en icke inspelad bas är inte särskilt bra och det hoppas jag du vet? den ska bara spelas på låg volym tills det den är inspelad helt.
Ju lägre belastning du kan är ju bättre. Dock måste ju steget vara stabilt i 1 ohm om du kör på det. annars kan det ta skada. Är det stabilt i 1 ohm så ska du också köra det. då levererar steget mest effekt.
Tackar för svaret. Jo jag vet att man inte ska basa på för fulla koppar direkt men man är sugen Vindrutan är laminerad men kan vara kul att kunna köra till glasmästaren då han finns närmast 3mil från mej . Steget är full 1ohm stabilt då kör jag på de. Har också bestället grövre kabel:P
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
hehe. jo sugen e man ju. jag köpte därför begagnat så de var redan inspelade. bara att basa på utav bara h*lvete på en gång. xD hehe, jo det har du helt rätt i bara att rocka på i 1ohm då. kommer gå finfint. bra val att köpa större kabel med
Ok men varför ska jag skaffa större sladd? Har hört att det ska kunna leverera mer ström snabbare till steget då det slukar rätt mycket.... stämmer de?
Du ska ha kraftigare sladd då den sladden du har inte klarar av att leverera den strömmen som ditt steg kräver, vilket resulterar i både förlust och risk till att skada steget.
Större sladd kan leverera med ström ja. Jämför med ett litet och ett stort vatten rör. det stora kan ju leverera betydligt mer än det lilla då det lilla blir fullt direkt. Det blir som en flaskhals i systemet. Dessutom kan steget då få underspänning och ta skada internt och det vore ju tråkigt.
Visst slukar det då också mer ström men är du rädd om din ström ska du inte ha ett sådant steg. Det drar ström och kräver ström. Jag tror dock inte du behöver oroa dig om din ström om du inte spelar långa stunder med bilen avstängd.
Mvh Ludde
Okej, tunn sladda kan inte skada steget, isåfall om du menar att han kör utan säkring på sladden och den börjar brinna. Men som sagt, tjock är bättre för den har mindre resitans. Skit i konding det är bara trams. Behöver du mer kräm så släng pengarna på ett Optima batteri istället. MVH//Jimmie
- Transistorerna i nätdelen är avsedda att switcha snabbt. När dom switchar snabbt så blir det lite förlusteffekt över transistorerna efter som man driver som snabbt till bottning. Som konstruktör så räknar man på detta och dimensionerar effekttålighet hos switchtrissorna i nätdelen efter detta. Har man klen matningskabel så kommer dess resistans (impedans) att göra att matningen inte blir lika bra - eller styv som det heter på elkraftsspråk - och då tar switchningen i nätdelen längre tid. Så att istället för att transistorerna kan switcha på någon mikrosekunder så kanske det tar 20 mikrosekunder. Och under dessa "20" mikrosekunder så får man en avsevärd förlusteffekt i switchtrissorna som kan knäcka dom rent termiskt.
/Göran
Hardjim skrev:
Där ser man, hade jag aldrig hört talas om. MVH
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hur många sådanna basar cerwin vega v-max kan jag flåta på i bilen funderar på att köpa några stycken till finns lite plats i bakluckan ännu och snart ny månad nya pengar.
Eller kanske satsa på att byta framsytemet? Så man inte bara får diarre utan hör nått också?
Hur många vågar man köra på det steget utan att byta batteri och sådant?
Senast redigerat av haxer (17 juli 2007)
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
- Transistorerna i nätdelen är avsedda att switcha snabbt. När dom switchar snabbt så blir det lite förlusteffekt över transistorerna efter som man driver som snabbt till bottning. Som konstruktör så räknar man på detta och dimensionerar effekttålighet hos switchtrissorna i nätdelen efter detta. Har man klen matningskabel så kommer dess resistans (impedans) att göra att matningen inte blir lika bra - eller styv som det heter på elkraftsspråk - och då tar switchningen i nätdelen längre tid. Så att istället för att transistorerna kan switcha på någon mikrosekunder så kanske det tar 20 mikrosekunder. Och under dessa "20" mikrosekunder så får man en avsevärd förlusteffekt i switchtrissorna som kan knäcka dom rent termiskt.
/Göran
Hardjim skrev:
Där ser man, hade jag aldrig hört talas om. MVH
Om jag inte missminner mig så är switchningen frekvensstyrd och påverkas ej av likströmsmatning från batteriet. Du får inte jämföra bilel med högspänning. Kan prata med ingejörerna på jobbet och ge ett riktigt svar. Men det bästa vore om nån har upplevt detta i praktiken. iallfall, även ifall switcharna skulle bli långsamma pga lägre ström så minskar ju även effekten markant och då blir det mindre värme. Att elektronik tatt skada för att dem fått för lite ström finns inte med i min värld ens. Möjligen att dem inte funkar, men med rätt ström ska dem funka igen efter en strömbrist. Om detta ni påstår stämmer skulle ju era bilar (ECU och all annan el) gå sönder om generatorn slutar ladda (för lite ström i batteriet). Men i verkligheten byter man generatorn och då funkar bilelen igen. MVH