Jag kollade med Gustaf Ulander för några veckor sedan om detta och han skrev som svar:
Se nedan.
/Göran
-------------------------------------------------------------------------
Det stämmer att nya krav för avgasrening gör att alla mina gamla "FAQ"-trådar om vad som gäller för motorbyten bör ändras. Men jag har inte riktigt hunnit skriva om dem än - även om det kommer en bit i Bilsport nr 25 (tror jag att det blev, kan bli nr 26 också).
De nya reglerna innebär i korthet att för ombyggt fordon, så finns det lättnader i avgaskraven. För bensinmotor gäller:
Till och med 1975 - inga ändringar från tidigare
1976 och nyare - motorbyte är okej OM man stoppar i en motor med kat, i originalskick (motorn får inte ändras, trimmas, turbokonverteras, bytas sprut på eller liknande, smärre justeringar av insug/avgas/oljetråg etc. är dock OK). Inget avgasintyg behövs, men motorn måste vara i originalskick (det gäller alltså att den ser original ut). Reglerna gäller utan begränsning framåt i årsmodell (för ombyggda fordon alltså). Motorn måste uppfylla de avgaskrav som gäller vid kontrollbesiktning för kattad bil.
För dieselmotor:
Årsmodell 1979 och äldre har inga specifika avgaskrav.
1980-1999, man får byta till dieselmotor, den måste uppfylla röktäthetskraven och ha "normal" köldstartsfunktion. 2000 och nyare får man INTE byta till dieselmotor i (eller byta en dieselmotor mot en annan).
Kraven för effekt och vridmoment är inte ändrade.
För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.
För bilar av årsmodell 1968 eller äldre finns inga avgaskrav alls, egentligen. Men samma effekt- och vridmomentskrav gäller.
Reglerna har inte tillkommit för att göra etanolkonvertering möjlig, den frågan utreds fortfarande.
54 § betyder bara att tillverkarens förlängda avgasgaranti inte gäller för bil med bytt motor, den måste ändå ha en avgascertifierad motor.
Hoppas detta kanske lite korta svar ger en grund i alla fall. Jag rekommenderar Bilsportartikeln för mer kött på benen tills vidare :-)
Hälsningar
Gustaf Ulander
SFRO
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI