kolvas skrev:
En liten reflektion ifrån mig, (men olika motorbyggare har olika teorier och jag har kört med flera olika och de flesta har funkat)
Men det vi vill ha ett insug som är format i en jämn kona ner mot en avsmalnad precis innan ventilen. Konan för att få ett fint flöde ner mot ventilen och avsmalningen för att få en fin virvel ner i cylindern.
Helt rätt, det kallas venturieffekt, man brukar även ha en kant från förgasaren/sprutet som är lite större än toppens insug, det är för att bränslet som glider efter halsen ner som blir en beläggning ska släppa och bli gas igen. Poängen är att få så mycket gas som möjligt och inga tunga våta områden med droppar.
Jag vill inte ha en kona hela vägen utan öppnar upp på bredden nere i grytan, efter ventilstyrningen för att öka fyllningen på baksidan & runt hela ventilen, jag vill likaså ha en ganska lång väg på insidan av ventilen för att inte bränsle/luft blandningen ska "studsa" runt i kanalen/grytan
Det är därför det finns en nacke ovanför ventilstyrningen innan sätet, böjjen innan ventilsätet är oftast en kompromiss när det gäller flöde, egentligen så borde alla motorer ha downdraft, dvs insuget sitter rakt ovanför insugsventilen som ett rakt rör men det fugerar inte alltid praktiskt.
Den här nacken kan ofta bli feltrimmad för att folk tar bort den och missar iden med att ha en venturieffekt hela vägen förbi ventilen.
Ytan: För att uppnå maximalt flöde eller blandning så rekommenderas en lite skrovlig yta i insuget för att blanda luft/bränsle på ett bra sätt. På avgassidan så är det en så jämn yta som möjligt för att bara få ut dem utan motstånd
njae, jag vill ha en blank yta för turbulens stör flöde, blandningen utav bränsle luft skall skötas av förgasare/spridare och inte behöva manipuleras efter de sakerna har gjort sitt jobb
Håller med, men atomiseringen av bränsle innebär att man ser till att det som man vill ska vara gas ,(bräslet vill säga) behåller en gasaktig form och det gör man genom att väggarna som bränslet/gasen färdas igenom är lite lagom sträva till ytan, så de partiklar som fastnar lite och rullar runt blir som ett rulllager för resten av gaserna som rör sig framåt. Då får man flöde
Sedan har vi avgaser, dessa är väldigt intressanta, många tror att de ska bara ut men de är en viktig del i en motor. En motor har pulser och om man underlättar resan ut genom att hålla takten ut från avgasventilerna så får man inte bara ett ökat flöde utan även mer effekt.
Men med värme så färdas avgaserna snabbt ut, klart den vill ha rena blanka ytor och har man en turbo så ska man ha rena avgasrör som tål hög värme för det är faktiskt så att ju varmare det blir dessto mer effekt får du ut om ditt insug klarar det.
Lite old school om vanliga motorer, tänk dig att avgasventilen jobbar i mottryck, dvs de får jobba emot avgasrörets inre puls hela tiden, så fort avgasventilen öppnar sig så skapar den en puls för att släppa ut avgaser och då får den en ett motstånd, detta är inte bra om man vill ha en bra fungerande motor.
Den harmonin man söker är att avgasventilen ska få ett sug istället för ett tryck som är vanligt med 2-taktare och expansionskammare, men tekniken är densamma för 4-taktare men egentligen enklare.
Man ska se till att takten i avgassystemet ska sjunga/suga i takt med avgasventilerna, ofast så klara man det inte utan gör en lösning som heter x-pipa eller mellanrör som utjämnar trycket bakåt mot ventilen, det är inte optimalt men fungerar.
Det är egentligen en hyfsad lösning men stepped headers är bättre, som blir mindre å mindre från toppen/avgasventilen för att få motverka det negativa mottrycken, jag hade sådana på en bil jag hade men används även inom Formula1, men det är lite överkurs typ Nascar.