JG skrev:
sharky: Gällande avgasventilerna så rekommenderas natriumfyllda (saltfyllda) ventiler. Avleder värme lättare än vanliga solida ventiler och värme brukar vi ha tillräckligt av.
svar: jag håller bara delvis med, i dom natrium kylda ventilerna finns där mindre gods, opel xe har natrium kylda ventiler original, dessa har jag bytt ut mot solida rostfria raceventiler, originalventilerna gillar inte så mycket varv.
sharky: Lägger vi oss runt 11-11.5 så är detta maximalt vad vi kan klara att köra med innan vi spikar allt sönder och samman. Går vi över detta kräves det att man alltid kör på racingbränsle/E85
svar: där håller jag inte alls med, det beror helt på vad det är för maskin och hur förbräningsrummet ser ut. Jag kör själv 12.8:1 på helt vanlig 99 v-power utan den minsta tendes till spikning nånstans, jag kan lätt gå ner i oktantal utan ett bekymra mig, den svarade inte det minsta på ökad tändning heller.
många honda åkare som jag känner åker på 13:1 i komp förhållande oxo utan problem på 99v power, b-serier, k-serier mfl. utan några ombyggnader av förbräningsrum etc.
bra enkel sammanfattning för många här annars