4532
Sök

poliser vs blåljus...

Leg. Spådam
816 Inlägg
22 juli 2007
#21
haxer skrev:
RouziMotorsport skrev:
men om nån personbil krockar med dem, och dem inte har ett ärende att åka till..får inte snutarna skit för det då??

Deras ord mot polisens tänk själv.

Kan lova dej att dom aldrig hade åkt på nått för de!!

Hmm, visst hade polisen fått skit för att använda siren och ljus utan att ha en utryckning, centralen vet om fått en adress att ta sig till eller inte, och om de inte haft en hade de fått en reprimand, åtminstone den polisman som körde radiobilen. Samtidigt är trafikanter och gående skyldiga att iaktta försigtighet samt underlätta för radiobilen att komma fram, man kan nästan förklara det som att sirener är samma sak som rödljus och polismans tecken är precis som en royal flush - högre än alla trafikljus och skyltar.

Sen kan det också vara så att de verkligen fått ett larm och gjort en utryckning, men en radiobil närmare blev ledig/tog sig an uppdraget. Det händer inte sällan.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Audi | Nybilar
51 Inlägg
22 juli 2007
#22
bollen1986 skrev:
såg en verkligt underlig sak igår när jag och några polare var ute och åkte bil

Polisen svängde ut bakom oss åt samma håll, vi stog vid rödljuset och väntade på grönt när
polisen kommer mot samma rödljus utan blåljus och precis innan slår dom på sirener å ljuset å bränner igenom korsningen

Dom svänger vänster, aja vi tänkte att det var utryckning MEN när polisen åkt igenom korsningen slår dom av allt och åker vidare som ingenting har hänt?????

får dom göra såhär??
och varför gjorde dom detta?

asså det är ju något som man verkligen stör sig på för man associerar direkt att dem endast gör så för att dem tycker att dem kan. Det är knappast så man kan säga åt dem att NEJ SÅDÄR FÅR DU INTE GÖRA!!hmm...för det funkar inte riktigit så?

o andra sidan så visst kan de vara något polisärende längre bort men dem måste vara diskreta och inte köra som gnuer men jag tror nog mer på att dem gör så för att dem kan tongue

// Tottnass

Pulare
248 Inlägg
22 juli 2007
#23
hehe, jag menar hallå? vi är väl alla människor? om du hade makten att slippa stanna vid ett rödlyse? visst fan skulle du ta den? och jag menar? hur mkt ska du kunna göra åt saken om jag sätter på blåljus och sen stänger av dem? klart de utnyttjar sin makt. Det tror jag de flesta skulle göra ibland...


2 911 Inlägg
22 juli 2007
#24
Man behöver inte köra med ljus/ljud hela tiden för att påkalla fri väg, när jag var yrkesaktiv körde vi sällan med sirén inne i stan förrän vi kom till trafikerade korsningar eller om vi såg att bilarna började rada upp sig.
På kommunjour-larm körde vi inte med nåt, förrän det behövdes.

Just polisen har tre olika prio på vad dom gör, ser liknande ut för ambulans och PHAT/akutbil samt räddningstjänst.
Vissa typer av bärgningsbilar får köra med blåljus enbart vid punkt 3 och i sällsynta fall 2. Göteborg har ett gäng bl.a för spårvägen, SL har liknande för deras bilar.

1 vanlig tjänsteutövning, kan vara patrullering (ingen Prio)
Här får man bryta mot enkelriktat, gågata, förbud till att svänga, bussfiler m.m. behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
(Ambulans/akutbil har detta som prio 3/4, t.ex. transport)

2 brådskande (Prio 2)
Allt i punkt 1 + Överskriva hastigheten, behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

3 Trängande (fara för person eller egendom) (Prio 1)
Allt i punkt 1 och 2 + stoppskylt, stoppljus, förbud för omkördning, heldraget och nåt mer jag inte minns.
Behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

Dessa tre lägen bestämmer föraren helt själv vad som gäller (förutom ambulans/akutbil, där bestämmer SOS enligt Svenskt Index för akutmedicinsk larmmottagning, föraren kan själv ändra en Prio2 till Prio1, men aldrig neråt), i Trängande lägen gäller iakttagande av särskild försiktighet.

Ljus/Ljud är till för att påkalla fri väg och synas/höras av andra trafikanter och göra dessa uppmärksamma på att få komma fram, inget annat.

Varför man kör utan kan vara känsliga lägen, t.ex. självmordsförsök så vill man varken synas eller höras på väg fram eller dra med sig nyfiket folk.

Reserverar mig för ev. felaktigheter, lagen gällande detta ändras till och från, sen finns det lokala föreskrifter vad som gäller vid så kallad "priokörning", kan skilja sig, ibland står det t.ex. att Prio1 måste köras med minst blåljus o.s.v. Skiljer sig mellan kommunerna.

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
22 juli 2007
#25
Malm3n skrev:
polisen får ju köra hur dom vill egentligen.. men om något händer så har dom ju allt på sitt ansvar..

dem får ju även köra utan blåljus under utryckning om dem inte vill bli upptäckta med blinkade ljus och sirener... men som sagt... ta det försiktigt när ni ser poliser.. dom kan göra underliga manövrer och parkera i en trädgård:P

En polis utan sirener har enligt svensk lag INGEN rätt att alls köra över hastighetsbegränsningen. Oavsett om dom inte ska bli upptäckta, Men är det så att dom måste åka fortare än vad begränsningen är så MÅSTE dom slå på både sirener och ljus.

Annars så är det ett tjänste jobb och mer eller mindre maktmissbruk att slå på dom.

Så polis får snällt köra som alla andra tills de sätter på både sirener och blå ljus, Endast blåljus betyder också att de bara får köra högsta hastighet 90 km/h

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

755 Inlägg
22 juli 2007
#26
den polis förmanen jag snackade med för någon vecka sedan sa att dom inte behövde ha ljus eller siren bara om det var för att under lätta för dom i trafiken..

Audi | Nybilar
51 Inlägg
22 juli 2007
#27
Decibel skrev:
Man behöver inte köra med ljus/ljud hela tiden för att påkalla fri väg, när jag var yrkesaktiv körde vi sällan med sirén inne i stan förrän vi kom till trafikerade korsningar eller om vi såg att bilarna började rada upp sig.
På kommunjour-larm körde vi inte med nåt, förrän det behövdes.

Just polisen har tre olika prio på vad dom gör, ser liknande ut för ambulans och PHAT/akutbil samt räddningstjänst.
Vissa typer av bärgningsbilar får köra med blåljus enbart vid punkt 3 och i sällsynta fall 2. Göteborg har ett gäng bl.a för spårvägen, SL har liknande för deras bilar.

1 vanlig tjänsteutövning, kan vara patrullering (ingen Prio)
Här får man bryta mot enkelriktat, gågata, förbud till att svänga, bussfiler m.m. behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
(Ambulans/akutbil har detta som prio 3/4, t.ex. transport)

2 brådskande (Prio 2)
Allt i punkt 1 + Överskriva hastigheten, behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

3 Trängande (fara för person eller egendom) (Prio 1)
Allt i punkt 1 och 2 + stoppskylt, stoppljus, förbud för omkördning, heldraget och nåt mer jag inte minns.
Behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

Dessa tre lägen bestämmer föraren helt själv vad som gäller (förutom ambulans/akutbil, där bestämmer SOS enligt Svenskt Index för akutmedicinsk larmmottagning, föraren kan själv ändra en Prio2 till Prio1, men aldrig neråt), i Trängande lägen gäller iakttagande av särskild försiktighet.

Ljus/Ljud är till för att påkalla fri väg och synas/höras av andra trafikanter och göra dessa uppmärksamma på att få komma fram, inget annat.

Varför man kör utan kan vara känsliga lägen, t.ex. självmordsförsök så vill man varken synas eller höras på väg fram eller dra med sig nyfiket folk.

Reserverar mig för ev. felaktigheter, lagen gällande detta ändras till och från, sen finns det lokala föreskrifter vad som gäller vid så kallad "priokörning", kan skilja sig, ibland står det t.ex. att Prio1 måste köras med minst blåljus o.s.v. Skiljer sig mellan kommunerna.

känns som tråden e besvarad smile

vad har du jobbat med?

// Tottnass

1 893 Inlägg
22 juli 2007
#28
High_Tower skrev:
...Endast blåljus betyder också att de bara får köra högsta hastighet 90 km/h

Låter inte riktigt "riktigt"..?
Menar du att de inte kan slå på blåljus på 110 väg, för att de då bara skulle få köra i 90?

Ljuset vet jag inte hur det förhåller sig med, men de stänger ofta av sirenen när de åker förbi känsliga ställen (Sjukhus m.m.)
Och som det sagts i otaliga inlägg innan min, de är poliser, de gör som de vill.
Händer det någonting? Vem tror ni det är som utreder det..? =Poliser!


3 627 Inlägg
22 juli 2007
#29
Va med om en liknande situation i GBG för någon vecka sen, polisen drog på blåljus och drog upp på spårvagnsspåren och gasa som ett par idioter, och så fort de passerat hållplatsen slog de av blåljusen och svängde ner på vägen igen hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

123 Inlägg
22 juli 2007
#30
Det var ett gäng ambulanser som gjorde likadant en dag men det visade sig att de var övning med nya förare.... Åkte fram och tillbaka typ tusen gånger med blåljus!

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

54 Inlägg
22 juli 2007
#31
Kristian_V skrev:
High_Tower skrev:
...Endast blåljus betyder också att de bara får köra högsta hastighet 90 km/h

Låter inte riktigt "riktigt"..?
Menar du att de inte kan slå på blåljus på 110 väg, för att de då bara skulle få köra i 90?

Ljuset vet jag inte hur det förhåller sig med, men de stänger ofta av sirenen när de åker förbi känsliga ställen (Sjukhus m.m.)
Och som det sagts i otaliga inlägg innan min, de är poliser, de gör som de vill.
Händer det någonting? Vem tror ni det är som utreder det..? =Poliser!

Hightower har totalt jättefel.

Det finns något i svensk lag som heter "brådskande tjänsteutövning" som även tillåter deltidsbrandmän att bryta mot hastighetsbegränsningarna på vägen till stationen i sin privata personbil!

Byfåne
368 Inlägg
22 juli 2007
#32
Om en olycka skulle hända medans polisen kör "olagligt" så är det alltid polisens fel om något går fel. Dom svarar inför lagen som vi andra men dom har fått rätten att bryta mot lagen så länge inget händer.


2 911 Inlägg
22 juli 2007
#33
tottnass skrev:
Decibel skrev:
Man behöver inte köra med ljus/ljud hela tiden för att påkalla fri väg, när jag var yrkesaktiv körde vi sällan med sirén inne i stan förrän vi kom till trafikerade korsningar eller om vi såg att bilarna började rada upp sig.
På kommunjour-larm körde vi inte med nåt, förrän det behövdes.

Just polisen har tre olika prio på vad dom gör, ser liknande ut för ambulans och PHAT/akutbil samt räddningstjänst.
Vissa typer av bärgningsbilar får köra med blåljus enbart vid punkt 3 och i sällsynta fall 2. Göteborg har ett gäng bl.a för spårvägen, SL har liknande för deras bilar.

1 vanlig tjänsteutövning, kan vara patrullering (ingen Prio)
Här får man bryta mot enkelriktat, gågata, förbud till att svänga, bussfiler m.m. behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
(Ambulans/akutbil har detta som prio 3/4, t.ex. transport)

2 brådskande (Prio 2)
Allt i punkt 1 + Överskriva hastigheten, behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

3 Trängande (fara för person eller egendom) (Prio 1)
Allt i punkt 1 och 2 + stoppskylt, stoppljus, förbud för omkördning, heldraget och nåt mer jag inte minns.
Behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

Dessa tre lägen bestämmer föraren helt själv vad som gäller (förutom ambulans/akutbil, där bestämmer SOS enligt Svenskt Index för akutmedicinsk larmmottagning, föraren kan själv ändra en Prio2 till Prio1, men aldrig neråt), i Trängande lägen gäller iakttagande av särskild försiktighet.

Ljus/Ljud är till för att påkalla fri väg och synas/höras av andra trafikanter och göra dessa uppmärksamma på att få komma fram, inget annat.

Varför man kör utan kan vara känsliga lägen, t.ex. självmordsförsök så vill man varken synas eller höras på väg fram eller dra med sig nyfiket folk.

Reserverar mig för ev. felaktigheter, lagen gällande detta ändras till och från, sen finns det lokala föreskrifter vad som gäller vid så kallad "priokörning", kan skilja sig, ibland står det t.ex. att Prio1 måste köras med minst blåljus o.s.v. Skiljer sig mellan kommunerna.

känns som tråden e besvarad smile

vad har du jobbat med?

Biträdande räddningsledare, körde katastrofbilen. (ofta mindre cheva typ som går först på trafikolyckor m.m.). Glesbygdssatsning för ett par år sedan på deltidsstationer.

4 554 Inlägg
22 juli 2007
#34
fritzo skrev:
Det var ett gäng ambulanser som gjorde likadant en dag men det visade sig att de var övning med nya förare.... Åkte fram och tillbaka typ tusen gånger med blåljus!

hehe ambulanserna gör de tokofta:P brukade passa på att ligga bakom dom när man åkte till skolan förr för då visste man att man slapp alla rödljusen:D

320 Inlägg
22 juli 2007
#35
filma dom då?

vore kul åka filma en polisbil som bryter mot regler & få packet fällda.
lägga på nätet osv.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
22 juli 2007
#36
Såg en annorlunda variant igår, låg på motorvägen i 110 så far polisen förbi i vänsterfilen i vad jag uppskattade det som minst 150 blås utan varken siren eller blåljus.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

8 Inlägg
22 juli 2007
#37
Frozen1985 skrev:
PAJO1 skrev:
nino skrev:
Det är polisen dom får göra vafan dom vill. Du har inget att säga till om.

Precis så funkar det

till 100%!

obehagligt men skrämmande sant... Var det någon som läste om den där frontalkrocken mellan en polis och personbil på en liten väg.
Polisen övade jakt i höghastighet och det smällade, senare tyckte man att de kunde stängt av vägen för att slippa skadan. Men det är lätt att vara efterklok.
Med andra ord: När polisen kommer så stannar man till eller ger järnet.

Låt den stå på tomgång och varva ner..

5 Inlägg
22 juli 2007
#38
RouziMotorsport skrev:
men om nån personbil krockar med dem, och dem inte har ett ärende att åka till..får inte snutarna skit för det då??

Det måpste finnas en anledning för att polisen skall få använda blåljus och sirener, trängande fall - fritt översatt fara för liv och hälsa.

Krockar polisen under utryckning så är det trafikreglerna på platsen som gäller, räkna med att trafikolyckor med utryckningsfordon kollas extra...

Utryckning med blåljus och sirener påkallar endast fri väg. Utryckningsföraren kan inte ta sig rätten att tvinga andra att flytta sig. Polis får bryta mot trafikregler, men det får inte innebära att man framkallar fara för andra trafikanter, det är vårdslöshet i trafik.

Kör utryckningsfordon fortare än andra och har anledning att köra igenom en korsning (tex där de har behov av att bryta mot trafikregler) kan de använda blåljus och/eller sirener endast i korsningen. Blåljus och sirener är endast ett hjälpmedel och de måste inte använda det.

Kör inte som folk - Kör Corrado

286 Inlägg
22 juli 2007
#39
Crille666 skrev:
Mokko skrev:
Det är inte bara en gång jag har sett liknande heller. Men det värsta jag har sett dom göra är en dag för några månader sen när dom kom långt över hastighetsbegränsningen genom stan med blåljusen igång för att sedan sväng in på donken hmm

Det kanske hade hänt något där?

Dom släckte blåljusen direkt när dom kom in på donken, och inte tror jag att det hade hänt nått i deras drive in direkt, itne vad jag såg i alla fall.

...
227 Inlägg
22 juli 2007
#40
Mokko skrev:
Crille666 skrev:
Mokko skrev:
Det är inte bara en gång jag har sett liknande heller. Men det värsta jag har sett dom göra är en dag för några månader sen när dom kom långt över hastighetsbegränsningen genom stan med blåljusen igång för att sedan sväng in på donken hmm

Det kanske hade hänt något där?

Dom släckte blåljusen direkt när dom kom in på donken, och inte tror jag att det hade hänt nått i deras drive in direkt, itne vad jag såg i alla fall.

Hehe .. jobbade på donken i 3 år och det händer att poliser får åka ifrån maten pga utryckning så det är nog inget dröm yrke iaf .. ;P

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...


Sök