3506
Sök

extra batteri

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#1
hejsan
jag tänkte uppgradera mitt ljud system i bilen och tror jag kommer behöva mer kraft än mitt orginal batteri...
hur funkar det om man lägger in ett extra batteri i bagaget med laddningen?, det kan väll inte funka att ladda två batterier med generatorn?.
sen det dära med kondning är det nödvändigt om man har ett extra batteri?

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

4 554 Inlägg
22 juli 2007
#2
kan rekomendera att du köper ett skiljerelä amt en styrlåda som reglerar laddningen till dom båda batterierna så du driver ljudet på ena batteriet och bilen på andrahar du batteriet bak så tror jag inte du behöver någon kondensator de du kan behöva är en kraftigare generator..

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#3
okej, hur kraftig tror du generatorn bör vara och behöver jag extra batteri till två slutsteg som är på 4x100 watt RMS @ 4ohm och ett på 1x1000 watt RMS @ 4ohm?

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#4
tack för svar föresten! :-)

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

4 554 Inlägg
22 juli 2007
#5
hmm jadu det är svårt att säga eftersom olika steg drar olika mycke men du kan ju prova och se om din nuvarande håller. mät spänningen och börja spela sjunker spänningen under 10volt en längre stund och inte under någon peak så är de läge med ny generator för då orkar den inte hålla uppe laddningen

www.rallyshop.se
551 Inlägg
22 juli 2007
#6
1. Du ska INTE HA något skilje relä!
2. Du kopplar bara plus plus hela vägen, sen minus jord. Kopplas samma som en kondensator!
3. DU behöver INGEN ny generator!
4. Köp bra bly batterier inga GELE, harald nyborgs 65amp funkar fin fint!

Mvh Jocke

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

21 761 Inlägg
22 juli 2007
#7
Xhail skrev:
okej, hur kraftig tror du generatorn bör vara och behöver jag extra batteri till två slutsteg som är på 4x100 watt RMS @ 4ohm och ett på 1x1000 watt RMS @ 4ohm?

Alla tre steg tillsammans kan dra upp till 180-200A, beroende på verkningsgrad, om du spelar på högsta RMS-effekten i 4 Ohm. Då behöver du minst ett extra batteri och en kraftig generator.
Senast redigerat av Drönirettab (22 juli 2007)

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#8
hmm, många bud..

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#9
föresten såg att det blev fel där med ju... det ska vara ett 4x100 watt RMS @ 4ohm och ett 1x1000 watt RMS @ 4ohm....

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

4 554 Inlägg
22 juli 2007
#10
ogio skrev:
1. Du ska INTE HA något skilje relä!
2. Du kopplar bara plus plus hela vägen, sen minus jord. Kopplas samma som en kondensator!
3. DU behöver INGEN ny generator!
4. Köp bra bly batterier inga GELE, harald nyborgs 65amp funkar fin fint!

Mvh Jocke

varför inte skiljerelä? är väl en fördel om han kan få igång bilen om han stått stilla och spelat lite?

21 761 Inlägg
22 juli 2007
#11
Xhail skrev:
föresten såg att det blev fel där med ju... det ska vara ett 4x100 watt RMS @ 4ohm och ett 1x1000 watt RMS @ 4ohm....

Aha, ok. 135-160A kan nog strömmen komma upp till i så fall, men ett extra batteri och kraftig generator rekommenderar jag ändå.

trucken
563 Inlägg
22 juli 2007
#12
mina 3 steg är avsäkrade sammanlagt 180A o jag kör med 3 st tudor maxxima och original generator. se till att ha tjock kablar! 50 mm" minst. försök att ha koll på spänningn också! under 12 volt är inte bra varken för steg eller batterier. ska de ha gel batterier så måste du ha en intelligent laddare typ c-tec eller ngt

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

www.rallyshop.se
551 Inlägg
22 juli 2007
#13
Reläet ska du ha om du bara ska stå och showa, men vad är meningen med det?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

21 761 Inlägg
22 juli 2007
#14
En del brukar stå och spela med motorn avslagen, då är det bra med skiljerelä för att inte råka dra ur det främre batteriet också. Dessutom rekommenderas skiljerelä när man har olika typer, ålder och storlek på batterierna.

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#15
tror jag är med... jag drar altså en plus kabel från batteri där fram till batteri i bagage och en minus kabel från batteriet där bak till chassit (som ett slutsteg)?
sen behöver jag ett skiljerelä om jag ska spela musik utan motorn igång, jag är rätt nojjig på att mitt batteri ska urladdas så jag har altid motorn på tomgång om jag spelar musik när jag står still....
och behöver även skiljerelä om jag ska ha två olika batterier av olika styrka men jag tror jag köper två nya batterier för jag tror inte mitt OKQ8 batteri som jag har nu är så bra...

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

21 761 Inlägg
22 juli 2007
#16
Xhail skrev:
tror jag är med... jag drar altså en plus kabel från batteri där fram till batteri i bagage och en minus kabel från batteriet där bak till chassit (som ett slutsteg)?

Ja, och då ska det vara en säkring i båda ändarna av pluskabeln också.


Xhai skrev:
sen behöver jag ett skiljerelä om jag ska spela musik utan motorn igång

Ja, för att inte dra ur det främre batteriet så bör man göra så. Men man får inte glömma bort att generatorn inte orkar ladda med sin maximala ström när motorn går på tomgång.

Xhai skrev:
och behöver även skiljerelä om jag ska ha två olika batterier av olika styrka men jag tror jag köper två nya batterier för jag tror inte mitt OKQ8 batteri som jag har nu är så bra...

Det brukar som sagt rekommenderas att ha skiljerelä när man har olika batterier med olika prestanda, det brukar stå på en del tillverkares hemsidor när man läser i deras "faktarutor". Men flera bilstereobyggare har olika batterier och storlekar utan att använda skiljerelä, ändå fungerar det utan problem enligt dem.

Jag själv har inte provat detta och kan egentligen inte uttala mig om hur stor risk det är att det ska bli krångel med batterierna när man kör utan skiljerelä, men om man ser till att underhållsladda batterierna med jämna mellanrum och håller ett öga på laddstatus så kan det nog gå bra antar jag.

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#17
tack för hjälpen!

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

trucken
563 Inlägg
22 juli 2007
#18
du ska ha samma batteri! jag kör som sagt utan skilje relä, men har volt mätare för steg och batteriers skull.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

21 761 Inlägg
22 juli 2007
#19
Jo, det glömde jag att skriva. Om man väljer att inte ha skiljerelä så bör båda batterierna helst vara av samma storlek, typ och ålder för att minimera eventuella risker. Håller med apoteket00 där.

341 Inlägg
22 juli 2007
#20
Ett annat förslag är ett stort bra batteri och en aktiv laddregulator. Kräver mindre jobb och blir troligen billigaste lösningen. Då håller sig spänningen i batteriet på topp och man slipper extra kabeldragning.
Nackdelen är väl om man vill spela med bilen avstängd. Men väljer man ett ordentligt batteri, klarar det sig ändå.
Har testat både dubbla batterier, med och utan avskiljare och regulatorn har hittills fungerat bäst.



Sök