3595
Sök

extra batteri

Montör
66 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
menar du att man ska skippa det extra batteriet och bara ha ett bra där fram och en laddregulator?
vart köper man laddregulator?

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2

341 Inlägg
22 juli 2007
Xhail skrev:
menar du att man ska skippa det extra batteriet och bara ha ett bra där fram och en laddregulator?

Det är min högst personliga åsikt efter egen erfarenhet, ja. smile

Laddregulatorer finns att köpa lite varstans, ofta hos välsorterade bilstereobutiker.

Den fungerar genom att känna av batteriets status och sedan ladda så fullt som möjligt. Ett vanligt laddrelä har en stor säkerhetsmarginal, vilket gör att batteriet aldrig blir fulladdat vid körning.

584 Inlägg
9 januari 2008
MTR skrev:
Xhail skrev:

Det är min högst personliga åsikt efter egen erfarenhet, ja. smile

Laddregulatorer finns att köpa lite varstans, ofta hos välsorterade bilstereobutiker.

Den fungerar genom att känna av batteriets status och sedan ladda så fullt som möjligt. Ett vanligt laddrelä har en stor säkerhetsmarginal, vilket gör att batteriet aldrig blir fulladdat vid körning.

Hmm.. Kan man ha två batterier med var sin laddregulator?
Jag ska koppla in ett Banner running bull 70Ah men i och med att de e Gel batteri så kanske det är bäst att ha skiljerelä? (jag har ett Exide Power start i fram, alltså ej gelbatteri)

21 761 Inlägg
9 januari 2008
Laddregulatorn som MTR skriver om sitter alltså i generatorn, då kan man bara ha en regulator. Såvida man inte har två generatorer förstås.

Nu vill jag vara lite petig också. Banner Running Bull är ett AGM batteri, inte ett GEL batteri. Det är skillnad på de två batterityperna. smile

584 Inlägg
9 januari 2008
Drönirettab skrev:
Laddregulatorn som MTR skriver om sitter alltså i generatorn, då kan man bara ha en regulator. Såvida man inte har två generatorer förstås.

Nu vill jag vara lite petig också. Banner Running Bull är ett AGM batteri, inte ett GEL batteri. Det är skillnad på de två batterityperna. smile

Jaså jaså så bra.. men tror du man kan köra Banner ihop med Exide Pow start?
Jag blev lite lurad när ja läste "gelebatteri"

Banner Running Bull 70Ah
"Gelebatteri på 760A. Ett kraftpaket för speciella fordringar så som bilstereo byggen m,m. Modernaste AGM-teknologi som binder elektrolyten i fibrer och gör Running Bull förutbestämt för insatser och kraftansträngningar där andra har gett upp för länge sedan. Helt underhållningsfritt, helt förslutet läcksäkert skal. Skak och vibrationssäker. Passar till dom flesta personbilar, men även perfekt till bilstereobyggen, offroad bilar, jord och skogsbruksmaskiner m,m."

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
9 januari 2008
Drönirettab skrev:
En del brukar stå och spela med motorn avslagen, då är det bra med skiljerelä för att inte råka dra ur det främre batteriet också. Dessutom rekommenderas skiljerelä när man har olika typer, ålder och storlek på batterierna.

Så det du säger nu är att man kan ha olika typer av batterier om man har ett skiljerelä?
Själv har jag ju nu ett volvo original batteri i min V40 och ska köpa ett nytt batteri. Innebär det alltså att jag kan använda båda två?
Har frågat om detta innan och förstod det som att man i vilket fall som helst ska ha likadana batterier. Eller har jag förstått det fel/fått det fel förklarat?

21 761 Inlägg
9 januari 2008
Eddie_Boy skrev:
Jaså jaså så bra.. men tror du man kan köra Banner ihop med Exide Pow start?
Jag blev lite lurad när ja läste "gelebatteri"

Ja, det står faktiskt fel lite då och då när man läser om de där batterityperna. En del säljare tänker inte på (vet inte) att det handlar om två olika typer av batterier, det är min teori.

Man kan ha olika batterier ihopkopplade parallellt med varandra, men det brukar rekommenderas att ha så lika som möjligt för att inte riskera att det ena drar ur det andra pga diverse skillnader.

21 761 Inlägg
9 januari 2008
jonatk skrev:
Så det du säger nu är att man kan ha olika typer av batterier om man har ett skiljerelä?
Själv har jag ju nu ett volvo original batteri i min V40 och ska köpa ett nytt batteri. Innebär det alltså att jag kan använda båda två?
Har frågat om detta innan och förstod det som att man i vilket fall som helst ska ha likadana batterier. Eller har jag förstått det fel/fått det fel förklarat?

Har man ett skiljerelä så behöver man inte bekymra sig ifall man har har olika batterier, det kommer att fungera bra.

584 Inlägg
10 januari 2008
Drönirettab skrev:
jonatk skrev:

Har man ett skiljerelä så behöver man inte bekymra sig ifall man har har olika batterier, det kommer att fungera bra.

Joo jag beställde ett sånt där skiljerelä 12v 100A som du visade mig.. hoppas de funkar nu tongue 100 A borde funka??

21 761 Inlägg
10 januari 2008
Ja, det ska fungera smile.

584 Inlägg
10 januari 2008
Drönirettab skrev:
Ja, det ska fungera smile.

Men hur stora säkringar bör ja sätta på pluskabeln vid batterierna? Har det något att göra med skiljerelät?

Sök