2725
Sök

Saab 9-5 + Stereo (Frågor om Generator,Watt,tum i dörrar m.m)

265 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Hej! Äntligen sålt och köpt ny bil, så blir stereo i en 9-5 Aero, 01:a. Blev lite dyrare bil än tänkt men har massa stereogrejer på lager så det löser sig, blev dock inte nytt som jag vela smile

Läste runt lite på slutet om ström, blinkande lampor och så. Enda gången jag fått lampor och dyligt att blina var med en gammal Golf 3, brydde mig inte så värst. Men nu när jag har en bil som jag värnar om så började jag fundera på det där med ström då stereon skall i igen.

Prylarna ligger på....

400wrms styck, 2*12" rockford, HE2
JBLT595 6,9or, 150 wrms
MB Quart Premium PCE 216, 6,5", 60-130rms rekomenderat (google)

Steg 1, RF, 800 watts RMS x 1 bridged output at 4 ohms (ett 801s om det är intressant)
Steg 2, Äldre Signat steg, blått, ROC tror jag? Inte en aning vad det kan tänkas ligga på men har drivit Quart och JBL:arna utan problem förut iaf. Är på jobbet så kan inte kika vad steget heter.

I vilket fall, hur beräknar ni proffs vad detta kommer dra och vad är det rekomenderat att ha för generator. Kan för klen generator skada resten av bilens prylar då den inte orkar ladda eller är det bara generatorn i sig som tar stryk kanske?

Har en konding på en farad liggandes, Lightning Audio, som jag fattar ger dom inte mer ström, snarare skickar strömmen snabbare till steget?

Frågor...

Hur kan jag se vad jag har för generator/vad den ger?
Om generatorn är för klen, byta generator eller sätta i ett till batteri eller byta batteri till ett bättre?
Vad får man i dörrarna som orginal? (I tum)
På orginalcd,n som är idiotstor! big_smile , så sitter ju även display för massa annat, färddator osv, får man inte ta bort den eller? Eller har den lågnivå? Vore ju slappt, men så bra ska man väll inte ha det. 

Vill hålla nere kostnaderna men tänker inte kompromissa så att bilen kan ta skada om det nu är möjligt med för dålig el? Hört att det INTE är bra att spela med bilen avstängd iaf.

Tack till alla er som är så vänliga att dela med er av eran kunskap
Senast redigerat av stukastini (23 juli 2007)

-

Nästan nybörjare
145 Inlägg
24 juli 2007
Hej du! Grattis till den nya fina bilen! smile

Jag ställde lite liknande frågor för ett tag sen o fick en hel del bra svar!

Om du ska ha reda på vad stereon kan dra som max så räknar du ihop hur mycket ampere stegen är avsäkrade till, det är ju med största säkerhet ingen risk att de hamnar däruppe, men det ger dig iaf ett hum om hur du ska kunna räkna vidare. Sen beror det ju självklart på hur mycket du kommer lasta dem. Men om du räknar på hur många watt du kommer ta ur stegen mot hur mycket de lämnar så får du ju en procent där som nog hamnar närmare verkligheten.

Som ditt rfsteg, jag antar att du ska köra basarna på det, har inte kollat upp steget, men om du parallellkopplar två basar, antar att de är på 4 ohm, så hamnar du ju på två ohm, klarar steget det? O om det gör det så lämnar det väl runt dubbelt mot vad det fixar i 4, då utnyttjar du 50% av steget, alldeles lagom för steget isåfall, knappast nån risk att du överanstränger det!

En konding gör precis som du säger, en extra boost om batteriet inte hinner med. Bra o ha då de avlastar stegen vid behov, men de ordnar inte strömproblemet.

Vad gäller generatorn så är det nog inga större problem o få reda på, kan vara lite olika ampere på dem beroende på vad din bil har för utrustning, men en auktoriserad verkstad måste ju veta om inte annat!

Sen om batteri o generatorbyte, det beror helt på vad du ska göra, spela mest när du kör eller med bilen avstängd. Generatorn är alltid därifrån strömmen kommer i första hand, så är du mest ute efter att få allt o funka när du är ute o kör så är inte batteriet ditt första problem då det bara funkar som energibank. Generatorn ser till att ladda batteriet och förse bilen med tillräckligt med ström. Spelar du med bilen avstängd så har du ju ingen generator som kan ge ström och därför tas allt ur batteriet, då behöver du ett batteri som kan lämna mycket ström snabbt och som tål o laddas ur en del.

Vad det är för org. grejer i bilen får nån annan svara på, har nollkoll på det tyvärr!

Hoppas att jag inte bara rörde till det för dig nu! smile

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

Sök