2782
Sök

Luftnings Nippeln gick av när jag skulle dra åt :S HJÄLP!

16 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!!
Höll på att lufta bromsarna på 245an när detta inträffa, yttre luftning nippeln höger fram gick av när jag skulle dra åt den sad gick av precis så att det inte går att gänga ur den hmm så nu vet jag inte vad jag ska göra!?
Är det bara att skaffa ett nytt Ok eller går det att lösa ändå?

snabba svar tack!

// Henke

Kettunen
31 juli 2007
#2
Du kan borra upp det med ett litet borr stift sen använder du en så kalla ( Griskuk ) Borr så är det fixat wink

16 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#3
Kettunen skrev:
Du kan borra upp det med ett litet borr stift sen använder du en så kalla ( Griskuk ) Borr så är det fixat wink

Man får tacka så jätte mkt för det där tipset smile ska in till bilen å köpa griskukar wink hehe

tack tack

1 893 Inlägg
31 juli 2007
#4
"Grispick" heter det. wink
Du kan också lossa oket och hålla den så att banjo koplingen är högsta punkten på oket, och lufta via banjon istället. Verkstäder brukar göra det för att luft niplarna brukar gå av allt för ofta.
Tänk bara på att för att få ut all luft, måste man hålla oket så att luften stiger upp och ur oket. Annars samma procedur som med nippeln. En trampar på bromsen, medans de andra öpnar banjon. När pedalen är nere, stäng banjon. Omtag med pedalen. Repetera tills ledningen är luftfri.
Ingen skilnad på sätten mer än att man i regel måste ha loss oket för att få upp banjon i topp. Ha också nått emellan klossarna så kolven inte åker ut under luftningen. (Hammarskaft eller nått brukar passa, man får improvisera lite.)

Lycka till. smile


16 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#5
Kristian_V skrev:
"Grispick" heter det. wink
Du kan också lossa oket och hålla den så att banjo koplingen är högsta punkten på oket, och lufta via banjon istället. Verkstäder brukar göra det för att luft niplarna brukar gå av allt för ofta.
Tänk bara på att för att få ut all luft, måste man hålla oket så att luften stiger upp och ur oket. Annars samma procedur som med nippeln. En trampar på bromsen, medans de andra öpnar banjon. När pedalen är nere, stäng banjon. Omtag med pedalen. Repetera tills ledningen är luftfri.
Ingen skilnad på sätten mer än att man i regel måste ha loss oket för att få upp banjon i topp. Ha också nått emellan klossarna så kolven inte åker ut under luftningen. (Hammarskaft eller nått brukar passa, man får improvisera lite.)

Lycka till. smile

Okej, det lät lite för komplicerat för mej! banjo kopplingen? alltså där bromsrören går in i Oket? jag har ju dubbla rör in i Oket.

1 893 Inlägg
31 juli 2007
#6
Banjo koplingen är helt riktigt den ihåliga bulten som gängas in i oket.
Har du dubbla, så måste du lufta båda, ta en åt gången, det blir lättast.
Inget komplicerat alls.

Eftersom luft bublor stiger upp, måste man ha hålet upp, så bublorna kommer ut. Nippeln brukar sitta där, eller så går det en liten kanal från toppen, till där luft nippeln sitter. Men det går alltså lika bra att lufta via banjo koplingen.
Det man i regel slipper när man luftar via nippeln, är demonteringen av oket. Men det är bara några minuters extra jobb att lossa oket. (Sitter ju i regel bara med två bult.)
Man lossar alltså på oket, men låter givetvis broms ledningen sitta monterad. Att man demonterar själva oket, är bara för att kunna vända det så att banjon hamnar i överst. (Luft stiger uppåt.)


16 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#7
Okej,  får se om jag får ur den avbrutna nippeln annars så luftar jag via banjo kopplingen!

tackar för tipsen!


Sök