3452
Sök

Billjud för runt 10000:-

1 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
Hej!
Nu har jag bestämt mig att utrusta min bil med lite ljud, tyvärr är jag inte allt för insatt. Jag blev tipsad om detta forum av en polare i hopp att ni kunde hjälpa mig att hitta de element och slutsteg jag behöver för bästa prestanda.

Detta är ungefär det jag hade tänkt mig, 2 x basar - 2 x 6*9 - stereo/mp3 och något slutsteg.

Det lite svårt att klippa och klistra själv när jag inte vet vad allt betyder. Detta får kosta +/- 10000:- vore jätte snällt om ni hjälpte mig att plocka ihop detta system.

Tack på förhand!
Henrik

10 287 Inlägg
5 oktober 2005
Vad vill du ha? Fet DUNKA-DUNKa eller snyggt ljud med bra kvalitet?
Vad lyssnar du på? Rock , klassiskt, hip-hop, trance?
Vilken bil skall det sitta i?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
5 oktober 2005
Att driva 2st basar och 2st 6x9or på ett steg är inte att rekomendera, steget kommer inte orka. 9x6orna skulle ja bytt ut till 6½ eller 5.25 som du sätter fram i bilen.
Men mitt tips blir såhär
Huvudenhet: Alpine CDA-9847R
Slutsteg: Alpine MRV-F450
Bas: Alpine SWS-1242D
Högtalare fram: Kit-Högtalare av den storlek som passar ur Alpines S eller R serie.

En film när basen spelar-> http://www.realmofexcursion.com/videos/ … es12.1.wmv

Allt detta finns på http://www.webshop.bertilssonautoelectr … /index.asp

494 Inlägg
5 oktober 2005
som föregående sa är inte 69 någe kul i längde sattsa på ett skysst framsystem från början.
jag vet av egen erfarenhet att de blir ett bra mycket bättre ljud om man lägger pengar på framsystemet.

nice film men knaske inte att rekomendera att göra. man kan väll sabba basen lite de får ju inte rätt motstånd så när de spelar i open air om den är gjord för att spela i en låda!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

23 Inlägg
5 oktober 2005
Skälvklart ska man inte göra så med basen, de är för dom som har för mycke pengar. Ville bara visa att den kan guppa lite smile
Senast redigerat av Swiften (5 oktober 2005)

Butiksägare BRL Jönköping
40 Inlägg
5 oktober 2005
Köp en JVC KDC-611 (netonnet) 1899:-
2 stycken DLS CA12 ( nardik.se) 1890:-/st
2 stycken Pioneer Ts-W306dvc (nardik.se) 1990:-/paret
DLS magnesium Ms5 eller Ms6 (nardik.se) 1760:- resp 2000:-

Bättre ljud för pengarna går absolut inte att få tag i..vi körde på detta i en bmw e36 och det rockar fett och spelar rent,klart,tydligt även på de högsta volymerna...blir du inte nöjd med detta systemet får du gå upp i 50 000 kr+-klassen för att låta bättre...

859 Inlägg
5 oktober 2005
bmw750 skrev:
alpine?? då är det la lika bra att ta pioneer?? då det är samma sak under skalet fast jävligt mycket dyrare när det står pionner..

Ibland förstår jag mig inte på dig! Skulle Alpine och Pioneer vara samma sak under skalet? Inte en Chans!

/Theo

859 Inlägg
5 oktober 2005
Lill-Ekström skrev:
Köp en JVC KDC-611 (netonnet) 1899:-
2 stycken DLS CA12 ( nardik.se) 1890:-/st
2 stycken Pioneer Ts-W306dvc (nardik.se) 1990:-/paret
DLS magnesium Ms5 eller Ms6 (nardik.se) 1760:- resp 2000:-

Bättre ljud för pengarna går absolut inte att få tag i..vi körde på detta i en bmw e36 och det rockar fett och spelar rent,klart,tydligt även på de högsta volymerna...blir du inte nöjd med detta systemet får du gå upp i 50 000 kr+-klassen för att låta bättre...

Också rent skitprat! Ska du driva framsystemet på inbygda effekten från en Halvsunkig CD spelare?

Kommentarer i stil med "finns inget bättre", "Bättre ljud för pengarna finns inte" osv. kan vi ta och skippa, för det finns inget som är BÄST när det gäller billjud. Det gäller att få sakerna att funka i den specifika bilen ihop med resten av prylarna.

/Theo

136 Inlägg
5 oktober 2005
Stopp stopp stopp, om nu alpine och pionner är samma sak, varför då ta pionner om den är dyrare ?

859 Inlägg
5 oktober 2005
bmw750 skrev:
Theo skrev:
bmw750 skrev:
alpine?? då är det la lika bra att ta pioneer?? då det är samma sak under skalet fast jävligt mycket dyrare när det står pionner..

Ibland förstår jag mig inte på dig! Skulle Alpine och Pioneer vara samma sak under skalet? Inte en Chans!

/Theo

men vad är det som inte går in?? pioneer är samma sak som alpine, vill du ha det svart på vitt så visst, inga problem, alpine är inte eget märke, utan en vidareutveckling på ett annat...

Jadu, du kan ju visa mig en Alpineprodukt som är precis lika en Pioneerprodukt "under skalet"! För det var det du påstod!!

/Theo

6 851 Inlägg
5 oktober 2005
bmw750 skrev:
nja, pioneer är billigare, alpine dyrare, för att pioneer har satstat lite bättre på alpine, alltså rolls royceen av pioneer...
o till theo, skippa utropstecknen, vi behöver inte skrika...
o börja forska lite du me så ser du att det är samma i, som alla undra produkter i världen, så är dom ett av företagen som använder samma produkter fast till ett annat märke, för att lägga sitt "statement" på marknaden...

Nu får du bestämma dej. förut skrev du att Pioneer va dyrare än Alpine.

"alpine?? då är det la lika bra att ta pioneer?? då det är samma sak under skalet fast jävligt mycket dyrare när det står pionner.."

Sen att det skulle vara samma under skalet, nje. skulle jag inte tro iaf.

23 Inlägg
5 oktober 2005
Kan inte bmw750 visa vad han grundar detta på. Om det är som du skriver skulle alla åka runt med mds i bilarna, men så är det ju inte.

Team Tondöv
649 Inlägg
5 oktober 2005
bmw750 skrev:
nja, pioneer är billigare, alpine dyrare, för att pioneer har satstat lite bättre på alpine, alltså rolls royceen av pioneer...
o börja forska lite du me så ser du att det är samma i, som alla undra produkter i världen, så är dom ett av företagen som använder samma produkter fast till ett annat märke, för att lägga sitt "statement" på marknaden...

Så du menar att det är samma tillverkare bakom Pioneer och Alpine?
Jisses, vilket nys..

10 287 Inlägg
6 oktober 2005
Stackars Henkiz....., då tar vi dom väsentliga frågorna igen då:

Vad vill du ha? Fet DUNKA-DUNKa eller snyggt ljud med bra kvalitet?
Vad lyssnar du på? Rock , klassiskt, hip-hop, trance?
Vilken bil skall det sitta i?

/Göran

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
6 oktober 2005
Starta en ny tråd om ni vill diskutera ägarförhållandena mm mellan Pioneer och Alpine. Låt stackars Hankiz få RÅD.

/Göran

bmw750 skrev:
freddan70 skrev:
bmw750 skrev:

Så du menar att det är samma tillverkare bakom Pioneer och Alpine?
Jisses, vilket nys..

jag, kolla ägarförhållanden skall du få se, inga svårigheter att kolla, dom har lagt mer energi på alpine, det är som sagt rolls roycen av pioneer..

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
6 oktober 2005
OK,
Kan vi enas om att ge honom rådet att börja med att lyssna sig fram till ett bra främre högtalarsystem eftersom det är bästa sättet att hålla sina öron lyckliga.

Sedan???

/Göran

(Groucho Marx).

494 Inlägg
6 oktober 2005
hehe vikken nice diskution!!tongue
men i vikket fall framsystemet dls ms6 är enligt mig ett bra system för 2000 har ett sådan själv och är helt nöjd men som någon sa så bör du köra de på ett steg!!
sen så fanns de system i klassen under någon billigare ra6 tror jag de heter. de ska ge mer bas om man gillar de men då är de sämre diskanter. och de finns inget härligare en att bli slickad i örat av en ricktigt härligt diskant.
metallicka med sm har alldrig låtit bättre big_smile

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök