har problem med ljudet i bilen.. Skaffade för ett tag sedan ett DLS reference 200 (fyrkanals) som jag kom över billigt, kopplade dessa till två 8"or i hatthyllan vilket gick bra.
När jag sedan bytte ut dessa mot en 12" bas på 1200 w gick det inte så bra, vet att steget inte kan driva basen fullt men lite kräm blev det iaf. Problemet är dock att steget ställer sig i protect mode efter bara några sekunder när man höjjer volymen lite.
ja de glömde ja ju att skriva, Jordkabel är fäst i plåten (renskrapad yta) så den är ok. Kablarna som går från batteri respektive jordning tror jag är 25 mm, så den bör räcka..
och kablar från bas till slutsteg är 2x2,5 mm2, som i sin tur är bryggkopplade på steget. Kör just nu på 2 ohm
här är specc'sen på basen
Size 300mm (12") Power handling (RMS/Peak) 600/1200 W Nominal impedance 2 x 4 Ohm Mounting depth 164 mm Mounting diameter 282 mm Magnet weight 130 oz Voice Coil diameter 65 mm Voice Coil Type/Material DVC / BASV Fs 34 Hz Vas 40 L Qts 0.52 Qes 0.6 Xmax (lin/peak) 13/26 mm SPL (1W/m) 87 dB
Det är en talspole på två kanaler om man säger så, men vi testade även att köra på bara två kanaler, vilket inte blev något bättre. är ganska ny på detta btw..
men var förbi hifibutiken idag och hörde med dem, var bra med ström från batteri samt jord men däremot så verkar det som att de är steget som slår ifrån, är det steget som inte klarar av det lr? Killen på hifi tog ut ett tvåkanals steg från Arizona Eagle och testade med, vilket resulterade i att basen ej dog/slutsteget gick i protect mode... så alltså steget det är fel på, men man tycker ändå att mitt steg borde kunna driva basen en del? eller va säger ni?
steget ligger på vid bryggkopplat läge (4ohm) på 2x180 w. inte mycket men..
förmodligen så kopplar du så att det blir för liten last för steget 1/2 Ohm. om du kopplar bryggar steget och sätter plus från bägge spolarna och minus från bägge i bryggat läge kommer steget slå ifrån. Vad du kan prova är att koppla bryggat : talspole1 : - till + på spole 2, + till steget på kanal 1 talspole2: - till kanal 4 på steget. Detta är om steget bryggas när man kopplar + och - som jag skrev oftast brukar det vara så man bryggar 4 kanals steg men det ska vara markering på det hur du gör får att brygga det. 4 kanals steg brukar klara 2 ohm i vanligt läge på varje kanal och 4:a ohm motstånd bara när det är bryggat...
förmodligen så kopplar du så att det blir för liten last för steget 1/2 Ohm. om du kopplar bryggar steget och sätter plus från bägge spolarna och minus från bägge i bryggat läge kommer steget slå ifrån. Vad du kan prova är att koppla bryggat : talspole1 : - till + på spole 2, + till steget på kanal 1 talspole2: - till kanal 4 på steget. Detta är om steget bryggas när man kopplar + och - som jag skrev oftast brukar det vara så man bryggar 4 kanals steg men det ska vara markering på det hur du gör får att brygga det. 4 kanals steg brukar klara 2 ohm i vanligt läge på varje kanal och 4:a ohm motstånd bara när det är bryggat...
dvs seriekoppla talspolarna och paralell koppla basarn? som den andra bilden fast med en till bas som parallelkopplas med denna. ps bry er inte om ohmen för du hade juh 4ohms talspolar inte 2ohm som det visas på bilden.
Nemo... det går inte att snedbelasta ett steg i den bemärkelse du menar. Om du inte lastar ngn kanal kvittar det för steget. Varje kanal har elektronik som är individuell för varje kanal. Det enda gemensamma som finns i ett steg är nätdelen. Och den mår bara"bättre" av att ena kanalen inte används för då hanterar den lägre strömmar.
dvs seriekoppla talspolarna och paralell koppla basarn? som den andra bilden fast med en till bas som parallelkopplas med denna. ps bry er inte om ohmen för du hade juh 4ohms talspolar inte 2ohm som det visas på bilden. http://www.mds.se/Archive/Images/FAQ/2x2ohm-bas.gif