3455
Sök

Volvo 244 -89 som tänder men vägrar starta! Glad för snabba svar!

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#1
Håller på med polarens Volvo som efter en dikesåkning vägrar starta. Den tänder men får ingen soppa, och soppapumpen funkar för den pumpar upp soppa ett par sekunder när man slår på tändningen, som den ska. Men inte när man kör på starten. Den går inte på startgas heller.. Har fått idé-torka nu så ja vore glad om nån klurig har nån bra idé smile ! Tack på förhand.

P.s: Är osäker på va insprutet heter, men de e inte B230E iaf, kan vara F men är inte säker.. minnet tryter men ska kolla upp de imorrn hmm

Ride To Live - Live To Ride!

905 Inlägg
3 augusti 2007
#2
e är mekaniskt sprut dvs slang till spridarna och f är elektronikst dvs kablar till spridarna.

hur ser stiften ut efter några provstarter?
Senast redigerat av loffe007 (3 augusti 2007)

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#3
loffe007 skrev:
e är mekaniskt sprut dvs slang till spridarna och f är elektronikst dvs kablar till spridarna.

hur ser stiften ut efter några provstarter?

Japp, E är uteslutet. Elektroniskt är det, men har inte koll på om det finns nå fler alternativ än F..
Stiften är torra, får inte ett dugg soppa. Den får soppa fram till sprutet men inte längre..
Och som ja skrev så kommer de bara ett par sekunder direkt när man slår på tändningen men inget när man kör på starten..

Ride To Live - Live To Ride!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
4 augusti 2007
#4
Är det kablage till spridarna?
Om så är fallet så är det nåt fel på styrningen till spridarna. *Kan vara nåt vajsing med styrenheten till insprutningssystemet*


Jajjemen!
1 512 Inlägg
4 augusti 2007
#5
Om den vart i diket å inte får fram bränsle så tippar ja på att de är nåt under.. typ pumpen eller en bränsleledning som fått en kyss.
Prova å ryck loss bränsleslangen i motorrummet å sätt den i en flaska å prova ifall de kommer bränsle.

EDIT: såg nu att du skrivit att den fick soppa till sprutet, då har du redan testat alltså?
Senast redigerat av Manne (4 augusti 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

905 Inlägg
4 augusti 2007
#6
ta en multimeter och mät överstpridarna medans du provstartar och se om du får nån signal från systemet. mät volt.

Uddevalla (Saltkällan)
15 Inlägg
5 augusti 2007
#7
forts till Record C

om man gjort en dikes körning så kan bilen ha reagerat på den som om den skulle ha krockat... och på iallfall på volvos b23 motorer som jag antar att 240in har så sitter det en givare som ska stänga av motorn vid en krock för att undvika att den ska ge gnistor och att skiten skall sprängas... givaren sitter bakom motorn och stänger av bränslepumpen.. trodde jag hade samma problem... men nu har det visat sig att jag har problem med tankarmaturen... har du kollat den.. kanske pumpen i tanken som har gett sig och den pumpar inte bensin till pumpen... har du testat att ta bort slangen från skarven som sitter ca 30 m från bränslepumpen mot tanken... sitter en skarv med en slang där... ta bort den och sug och se om det kommer någon sås... annars får du leta dig bakåt...

har du kollat bränslerelät.. där kan ju åkkså ett av problemen sitta

Magnus Knifsund. low and slow

9 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#8
Vi löft ur motorn och då hittade jag felet, det var fästet till den där lilla givaren som sitter vid svänghjulet som hade gått av.. Men vi bytte motor i vilket fall, blev en B230e nu.. mindre el som krånglar! smile Stort tack för alla tips och svar!

Ride To Live - Live To Ride!


Sök