3790
Sök

helvete inge komp :( (740 tic)

Avstängd
1 266 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#1
Har idag mätt kompen på alla cylindrar...
1=4.5
4=6.0
2=0
3=0

Vad kan vara för fel sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

397 Inlägg
6 augusti 2007
#2
Packningen eller kolvar/ringar kanske?
Bra är det inte iaf!

//Stoffe

Avstängd
1 266 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#3
WasteGate skrev:
Packningen eller kolvar/ringar kanske?
Bra är det inte iaf!

//Stoffe

Nee jag vet, får riva toppen sad kan det inte vara ventiler då ? ibland när man står på tomgång o gasar till hör man ett rasslande ljud med...men inte alltid

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

153 Inlägg
6 augusti 2007
#4
kolla så att kamremmen inte hoppat över !

Tuned By Nenne !!

300 Inlägg
6 augusti 2007
#5
0-0 på 2-3'an kan vara att packningen är av mellan cylindrarna å har bränt hål i toppen melan cylindrana hade så på min 940. hade 11-11-0-0 men 4.5 å 6 är ju inte kartigt har han kokat? ta bort toppen å mät upp den å granska toppackningen väl..


Avstängd
1 266 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#6
142R skrev:
0-0 på 2-3'an kan vara att packningen är av mellan cylindrarna å har bränt hål i toppen melan cylindrana hade så på min 940. hade 11-11-0-0 men 4.5 å 6 är ju inte kartigt har han kokat? ta bort toppen å mät upp den å granska toppackningen väl..

Jaså ? nope den har inte kokat...den började gå dåligt bara... dagarna inan så kunde motorn helt plötsligt "dö" en halvsekund när man åkte på motorvägen, men jag ska riva toppen och titta ! varför är det så dålig komp på 1an och 4an ? och hur kan motorn starta så jävla lätt med bara 2 cylindrar ?...körde omkring med en släpvagn fast den bara gick på 2 cyl tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

1 567 Inlägg
6 augusti 2007
#7
Hadde samma fel på min topppackningen kapput mellan 3-4cyl komptest visade 11,11,6,6

Finns bilder i mitt galleri/projekt

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Avstängd
1 266 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#8
940R skrev:
Hadde samma fel på min topppackningen kapput mellan 3-4cyl komptest visade 11,11,6,6

Finns bilder i mitt galleri/projekt

hehe såg bilderna, jag hoppas verkligen att det är så
mitt kylarvatten är även ljussvart !, men kan inte känna att det är nån olja där i

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#9
well, ska iaf riva toppen i morgon, ska även knäppa kort...så får ni experter kolla på dom... och säga om nått är fel smile)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

300 Inlägg
6 augusti 2007
#10
kör inte mycket med bilen nu för då kan toppen ta skada å du får även byta den..


761 Inlägg
7 augusti 2007
#11
Att den bara kan gå med de kompsiffrorna är ganska bra..

Mätt rätt?? Dvs fullgas och 7-8 sekunder på starten??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Avstängd
1 266 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#12
Markus_MR2 skrev:
Att den bara kan gå med de kompsiffrorna är ganska bra..

Mätt rätt?? Dvs fullgas och 7-8 sekunder på starten??

Jadu det tycker jag med ! kan ju hända att det är fel på mätaren med, joup fullgas i 10sec hade jag

så här mätte jag...

koppla ut alla tändstift (testade först ett och ett tändstift)
sen koppla jag ur den här sladden som går från fördelarlocket
min kompis gned på starten i 10sec, och jag kollade på mätaren !
ja just det, jag värmde upp motorn med inan
Senast redigerat av TheFinnishFlash (7 augusti 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

274 Inlägg
7 augusti 2007
#13
du, kolla så kamremmen sitter rätt..

fyllo

Avstängd
1 266 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#14
brelasten skrev:
du, kolla så kamremmen sitter rätt..

jo den satt rätt, den e ju nästan helt ny !
iaf rev ju toppen idag, och det var packningen !! WIEEEEE smile ska lägga in bilder snart

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#16
142R skrev:
inget med toppen?

Njaa inte vad jag kunde se ?? ventilerna var med hela big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

70 Inlägg
7 augusti 2007
#17
Kolla så du inte behöver plana toppen. Fick jag göra när jag bytte toppackning. Jag hade inte kört bilen varm men det var förmodligen föregående ägare som hade hoppat att plana toppen när han bytte toppackning så jag fick göra om jobbet eftersom packningen gick igen.
Men nu har det funkat finfint. Jaja det går säkert finfint! Lycxka till
Senast redigerat av Efterlyst (7 augusti 2007)


Avstängd
1 266 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#18
Efterlyst skrev:
Kolla så du inte behöver plana toppen. Fick jag göra när jag bytte toppackning. Jag hade inte kört bilen varm men det var förmodligen föregående ägare som hade hoppat att plana toppen när han bytte toppackning så jag fick göra om jobbet eftersom packningen gick igen.
Men nu har det funkat finfint. Jaja det går säkert finfint! Lycxka till

okey, hur vet jag om jag behöver plana toppen då ??
turbon var nog inte så bra..jag kände på den där metalpinnen som går från turbon, och den glappade.. kanske 1-2mm.. ska den vara helt styv ?

blir det mer fjutt i bilen om man planar den ?
Senast redigerat av TheFinnishFlash (7 augusti 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

70 Inlägg
7 augusti 2007
#19
Jag kollade med en vinkelhake och såg då att det inte var helt rakt. Du kan även lämna in till motorfixare och få toppen provtryckt så där inte är någon spricka.
Symptomen på min bil var att bilen tappade orken och till slut gick den inte igång.
Vet visserligen inte om den blev varmkörd för det var en kompis som lånade bilen dagen innan. Jävla vänner va?smile


Avstängd
1 266 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#20
Efterlyst skrev:
Jag kollade med en vinkelhake och såg då att det inte var helt rakt. Du kan även lämna in till motorfixare och få toppen provtryckt så där inte är någon spricka.
Symptomen på min bil var att bilen tappade orken och till slut gick den inte igång.
Vet visserligen inte om den blev varmkörd för det var en kompis som lånade bilen dagen innan. Jävla vänner va?smile

Tappade orken, och gick inte igång ? så är inte min iaf big_smile långt ifrån hehe...
men jag ska kolla med vinkelhake !...vad menar du med inan den blev varmkörd ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök