3010
Sök

Pluspolen på batteriet blir stekhet!!! audi s4 -93 Hjälp

Maskinförare
72 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#1
Sam sagt blir pluspolen på batteriet (sitter under baksätet) stekhet när motorn är igång.

Det är bara pluspolen som blir varm och bara när motorn går.

Efter ca 3minuters körning utan lyse och stereo el dyl går den knappt att ta på.

Men om motorn är avstängd men all övrig utrustning såsom stereo (steg och basare) och lysen och kupefläktar är på så är den kall.

M0inuspolen blir ju inte varm så det borde väl inte vara nån typ av överbelastning så.

Jag har provat att rengöra både batteriet och polskon men inget hjälpte.

Kan det vara så att polskon är för liten, det sitter orginal där nu.
Är det lönt att pröva med att byta till en lastbilsmodell av polsko??

Kan det ha något att göra med att styrboxen för abs brann i vintras.
(fanns ett inlägg om det oxå)

Bilen är en Audi S4 quattro -93. ingen klima el ac om det har nån betydelse.

Tacksam för svar
/Niklas

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

340 Inlägg
9 augusti 2007
#2
du har ingen tångampere meter så att man kan mäta strömmen från batteriet??


4 554 Inlägg
9 augusti 2007
#3
blir kabeln varm med? kan du komma åt generatorn? är det varmt på polerna där?

Eliminator
1 441 Inlägg
9 augusti 2007
#4
I och med att du har batteriet så långt från motorn så borde du öka diametern på + kabeln, minuskabeln är ju inte så lång den är väl fäst nära batteriet? Det är längden i kombination med arean på kabeln som gör att den blir varm. Du har väldigt mycket åtgång av ström på en så pass modern bil. Hur ser kabeln från generatorn ut är den klen kanske öka den isåfall. Naturligtvis kan det vara glappkontakt på nån anslutning med. Kolla alla anslutningar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 767 Inlägg
9 augusti 2007
#5
Ta loss batterikabelskon från pluspolen och slipa lite med ett sandpapper i kabelskon och på batteriskon, och tryck sedan dit den igen.

Att det blir väldigt varmt kan bero på att det är dålig kontakt och då är det väldigt mkt ström som ska igenom på den lilla ytan som har kontakt.

Värt att testa smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Samlare
82 Inlägg
9 augusti 2007
#6
newBadboy skrev:
du har ingen tångampere meter så att man kan mäta strömmen från batteriet??

Det går inte att mäta likström med en tångamperemeter...
Mitt tips är dålig kontakt. Krävs inte mycket för att det ska bli varmt vid såna där strömmar. Låter dessutom som att det ska vara vid anslutningen från generatorn eftersom det går bra när motorn är avslagen. Å jag antar att basar å sånt gör av med lite pulver de med.

1 045 Inlägg
9 augusti 2007
#7
det kan inte vara generatorn som fått fnatt och laddar alldeles för mycket ??
motstånd/diod kan gå sönder och då kan dom ladda upp mot 20volt när dom används fullt.

och ca17v på tomgång.

Mvh nyberg


340 Inlägg
9 augusti 2007
#8
Där har du faktiskt fel ser du. Det finns nuförtiden tänger som klarar likström. Har själv en som klarar upp till 600A. Du är inte den första som misstror mig men så är det. Är inte säker men tror att t.om Biltema har ngn större för ACström.

Länk till den jag har.

http://www.kew-ltd.co.jp/en/products/cl … 2046R.html


Buggsan skrev:
newBadboy skrev:
du har ingen tångampere meter så att man kan mäta strömmen från batteriet??

Det går inte att mäta likström med en tångamperemeter...
Mitt tips är dålig kontakt. Krävs inte mycket för att det ska bli varmt vid såna där strömmar. Låter dessutom som att det ska vara vid anslutningen från generatorn eftersom det går bra när motorn är avslagen. Å jag antar att basar å sånt gör av med lite pulver de med.
Senast redigerat av newBadboy (9 augusti 2007)


Maskinförare
72 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#9
Jag har provat att sandpappra polen och polskon men det hjälpte inte så jag ska prova att mäta upp volten på generatorn.

ut från plus polen går det en 35mm2 till generatorn och plusplinten under huven, en typ 10mm2 till absboxen tror jag plus en kabel till steget.

Den blev varm även innan jag satte i baslådan och det räcker med att motorn är igång. ingen annan utrustning på.

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

Beredare
561 Inlägg
9 augusti 2007
#10
Tjena!!

Jag hade samma problem med min S4 som jag hade förra året... Jag klippte av den gamla batterikabelskon o satte dit en ny... Kolla bara så att du får "frisk" kabel så att den får riktigt bra kontakt med kabelskon..
Så va de problemet ur världen... wink

Mvh Jonas

Maskinförare
72 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#11
ska kolla de.

tack för tipsen.

hoppas bara de funkar nu

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

21 761 Inlägg
9 augusti 2007
#12
allwheelspinn skrev:
jag ska prova att mäta upp volten på generatorn.

Kom ihåg att mäta vid lite högre varv än tomgång. En generator som ger för hög spänning kan nämligen ladda bra på tomgång, men så fort man höjer varvet så sticker spänningen iväg.

Har själv mätt på en gammal Jetta där generatorn gav ganska lagom spänning på tomgång, men när varvet höjdes en bit över tomgång så stack spänningen iväg upp till nästan 19V.

Maskinförare
72 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#13
Jag gjorde som Groggmugg skrev och de funkade.

tack för tipsen

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

Beredare
561 Inlägg
12 augusti 2007
#14
allwheelspinn skrev:
Jag gjorde som Groggmugg skrev och de funkade.

tack för tipsen

Lugnt!! wink

Mvh Jonas


Sök