3146
Sök

Börja skolan eller inte?

1 174 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Nu har jag fått ett stort problem och vet ej hur jag ska göra, jag hoppade av gymnasiet för ca 2 år sedan å har jobbar istället på ett företag (Itella) som Kuverteringsoperatör.

Nu kommer problemet, pappa är avdelnings chef där så man kan säga att det var han som anställde mig å snart kmr jag få en heltidsanställning, kommer käna runt 17-18 tusen och medel lönen för en operatör när man e "vuxen" är ca mellan 20-24 tusen och det är väl så mycke jag kmr käna sedan också efter några år.

Min flickvän å hennes päron säger att jag måste ha en utbildning annars kmr typ mitt liv gå åt pipan, men enligt min far som anställer folk säger att det inte alls är så vikdigt med en utbildning om man vill ha ett "normalt svennson jobb".

Så jag skrev till en gymnasie skola (sam/idrott) å frågade om jag kunnde börja där nu när dom börjar, och jag fick svar att det är inga problem att börja!

Men nu står jag vid ett väg val ska jag jobba ett år till å söka en yrkes skola (så jag kan få ett jobb direkt efter gym) eller ska jag gå på gymnasiet nu å börja på sam/idrott?

(är 18 år fyller 19 i januari)

9 108 Inlägg
9 augusti 2007
#2
Om du kan tänka dig att jobba på Itella i många år så är det väl skit samma wink Social kompetens är för övrigt viktigare än vilket betyg som helst. Plugga deltid på Komvux så du får gymnasiebehörighet?


2 652 Inlägg
9 augusti 2007
#3
håller med din far .

1 174 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#4
Tack för svar, jag litar på min far så jäkla mycke så jag ska följa hans råd! sedan får jag se nästa år om jag söker en hantverks skola kanske. bara jag slipper höra min flickvän slutar tjata om skolan för det pallar ja ej!

4 554 Inlägg
9 augusti 2007
#5
beror ju helt vad det är för jobb du tänker jobba med sen. många jobb där de krävs ansvar krävs också en utbildning men jag tycker du ska gå en utbildnig 3år av 40arbetsår är ju ingenting och då har du en säker framtid

19 Inlägg
9 augusti 2007
#6
Svårt val.

Jag pluggade natur på gymnasiet och läser nu till civilingenjör, det är jättekul! Men om jag skulle göra om mitt gymnasieval skulle jag inte välja en teoretisk utbildning igen. Skulle istället välja nåt praktiskt så att jag hade kunnat få jobb direkt efter gymnasiet. När jag sedan hade velat läsa på universitet skulle jag ha läst tekniskt basår och fått den behörighet jag fick från gymnasiet (matte, fysik och sånt där).

Jag tycker att du ska satsa på en praktisk utbildning, det finns ju massa spännande ky-utbildningar och folkhögskolor och till de som tycker att du missar för mkt teoretiska ämnen kan du ju alltid säga att den kunskapen kan du skaffa dig senare (om du vill).

Men kom ihåg, kunskap är makt, så nån sorts utbildning är det nog bra att ha tror jag.

4 767 Inlägg
9 augusti 2007
#7
Du har 46 år kvar till pensionen.

Antingen jobbar du 46 år med ett tråkigt yrke utan möjlighet att avancera, eller så pluggar du 3 år och får jobba 43 år med ett utvecklande, välbetalt och stimulerande arbete!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 augusti 2007
#8
Erick skrev:
Du har 46 år kvar till pensionen.

Antingen jobbar du 46 år med ett tråkigt yrke utan möjlighet att avancera, eller så pluggar du 3 år och får jobba 43 år med ett utvecklande, välbetalt och stimulerande arbete!

Mvh
Erick
Exakt!
Har man inte (ens) en gymnasieutbildning idag, är det nog bara att hälsa hem.. men tacksamt för oss med högre utbildning.. vi får ju jobben! wink
Sedan beror det på vad du vill jobba med längre fram.. gymnaiseutbildning är idag ett minimum (om man inte vill jobba på "pappas" företag i 50 år).
Universitetsutbildning är ett väldigt stort plus (och ibland obligatoriskt) för rätt många yrken. That's it! Hoppas du funderar igenom detta noga, för det har ju en viss avgörande effekt på resten av ditt liv...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

375 Inlägg
9 augusti 2007
#9
Om du nöjer dig med vanliga svensson jobb så håller jag med din farsa. Social kompetens och arbetserfarenhet är det dom flesta går mest på tror jag. Om jag skulle sitta i samma sits och bli mer eller mindre tvingad att börja skolan igen så skulle det vara rätt bortkastat. Man måste vara motiverad att plugga för att det ska gå bra, ser på mig själv där tongue . Går du ut skolan med i stort sett G rakt igenom känns det som du kan skita i det och jobba upp livserfarenheten i stället.


348 Inlägg
9 augusti 2007
#10
Om du ska få något "vettigt" jobb efter gymnasie, så måste du gå något yrkesförberedande, annars är det några år högskola till efter som gäller, om du t.ex går samhäll.

Jag personligen skulle läsa vidare i din situation, utbildning blir mer och mer viktigt för var år som går, även om kontakter har en stor del i det. Dessutom kan du välja bland "bättre" jobb med utbildning.

Men självklart går det alltid överleva utan, helt upp till dig själv.
Senast redigerat av BBR (9 augusti 2007)


1 174 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#11
aenfors skrev:
Om du nöjer dig med vanliga svensson jobb så håller jag med din farsa. Social kompetens och arbetserfarenhet är det dom flesta går mest på tror jag. Om jag skulle sitta i samma sits och bli mer eller mindre tvingad att börja skolan igen så skulle det vara rätt bortkastat. Man måste vara motiverad att plugga för att det ska gå bra, ser på mig själv där tongue . Går du ut skolan med i stort sett G rakt igenom känns det som du kan skita i det och jobba upp livserfarenheten i stället.
Så jag känner med e så osäker på om jag skulle palla skolan =/ men jaja det tål att funderas på lär väl som sagt bli att gå en yrkes skola nästa år

167 Inlägg
9 augusti 2007
#12
Jag hade nog försökt fixa gymnasiet så man högskolekompetens sen. Går ju att läsa upp på komvux men jag tror att det lätt rinner ut i sanden. Går man ut gymnasiet med G i allting så är det bara att göra högskoleprovet för att vara hemma wink. Högskoleprovet is teh shit för oss som slackade oss genom gymnasiet xD


Sleeper
3 084 Inlägg
9 augusti 2007
#13
det är rätt ofta man får höra av nån äldre "jag ångrar att jag inte läste vidare." men det är ju som sagt upp till en själv om man vill sitta i kassan på ica i resten av sitt liv eller om man vill plugga vidare så man får ett intressant jobb med bra lön.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Proljece?
1 464 Inlägg
9 augusti 2007
#14
Tycker du ska plugga kan väl börja jobba där sen? Alltid bra att ha en grund att stå på!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

DFFL
9 020 Inlägg
9 augusti 2007
#15
Min pappa har ägt ett företag de senaste 20 åren och anställt ca 200 personer under den tiden.
Och han säger samma sak.
Utbildningen kan kvitta, det är hur de framställer sig under intervjun som betyder något.
(Och om det finns tidigare erfarenhet såklart.)

Visserligen så är de flesta han anställt numera fruktpackare.
Men ändå...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Colaberoende
1 219 Inlägg
9 augusti 2007
#16
Inte säkert att du får ett jobb efter Gymnasiet fastän du har gått en yrkesutbildning heller. Efterfrågan som är idag kan ju mättas också med tiden.

Trivs du med jobbet du har nu och tycker att du kan stanna där ett bra tag till så skit i att plugga.
Om nu företaget skulle gå dåligt så kan man ju alltid börja plugga igen.

Företag tittar mer på erfarenhet än på utbildning i längden.

/Ena


FreddeK
9 augusti 2007
#17
Frågan är ju hur du känner? vill du verkligen fastna på itella eller vill du jobba med det DU tycker om? Gör som ditt hjärta vill! Ocj ja utbildning är bra och kan underlätta i framtiden, se det också som livserfarenhet!

mvh fredde

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 augusti 2007
#18
jag gick ur iv i våras, så som ni förstår så har jag ju inte mkt till utbildning och jag ångrar att jag inte pluggade bättre och skaffade en riktigt utbildning, enda jag har är "betyg" från lackeringen som jag praktiserade på i 3 år och det kommer jag ju inte långt med hmm


så mitt råd är nog att börja plugga igen, men det viktigaste är ju att du gör det du känner/vill göra smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
9 augusti 2007
#19
Jag själv hoppade av gymnasiet, men aldrig haft problem med jobb fast då har ja fått pendlat 50 mil till sthlm också å de var ett välbetalt jobb, jobbade 2veckor månaden å fick ut 15000, nu sitter jag med ett fast jobb hemma men får då ut 2-3000 mindre i månaden men slipper åkandet, många polare som har fått jobb jobbar inte ens inom det yrket dom har utbildat sig till, en e tex chefskock men gick översnö, han har aldrig behövt visa betyg,

Jag tvingade mig igenom 2 år på gymnsiet på en linje ja inte ens hade valt fast ja hade kommit in på dom ja ville, men på den skolan ja gick så var det lite tvärt om med valen osv å när ja märkte allt så var de fullt, och efter 2 år kommer odm å säger att jag måste gå om 2år å börja ettan igen och då man redan har gått om så varm an inte så sugen,


1 079 Inlägg
9 augusti 2007
#20
ja nog tycker jag du ska ha en gymnasieutbildning iaf, så du åtminstone kan komma vidare i livet, högre utbildningar senare i livet kan bli tungt när du måste ta studielån eller dyl för att läsa in gymnasiet och kanske har barn, hus osv. Är du trött på skolan jobba nåt år, bara du påbörjar gymnasieutbildningen innan du fyllt 20 för sen är det kört, (bäst du kollar åldersgränsen så du inte litar blint på vad jag säger). Jag hoppade mellan utbildningar men tog tag i gymnasiet och gick ut med bra betyg då var jag 21år sista året på gymnasiet. Utan gymnasiet hade jag inte kunnat läsa vidare som jag gjorde, inte kunnat få det jobb jag har idag osv osv. Släng inte bort gymnasiet för när du måste läsa in såna grundläggande saker i vuxen ålder så kostar det för dig, när du inte kan bo hemma osv.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök