Mja.
Mest Taunus eftersom jag skruvat isär och samlat på mig det mesta angående de bilarna de senaste åren.
Men jag är varken bilmekaniker eller direkt Taunus guru ännu, finns de som kan bra mycket mer än mig.
Jag har dock en 75:a, och då är det svårare att få tag på prylar. Framförallt karossdelar.
Du som har den nyare karossen kommer ha mycket lättare på den fronten.
Tog mig två år att jaga rätt på nya skärmar, till den nyare karossen brukar det ligga helt nya NOS delar i varannan lada känns det som ibland
![wink](img/smilies/wink.png)
Ska passa på att nämna en grej också kom jag på.
Nämligen att Ford verkar ha besvärat sig med att sätta en klenare bakaxel på de flesta Taunus 1.6:orna. (Fattar inte varför...)
Har du en klenare axel och stoppar i en trimmad 2.0:a får du nog försöka undvika kamikaze starter annars får du jaga reda på en ny axel.
Vad jag hört ska själva svagheten vara att diffen helt enkelt inte håller och kan avhjälpas ett tag genom att svetsa ihop.
Men personligen tycker jag en svetsad diff inte är något vidare kul på något annat än ren sprätta-runt-i-sanden busbil. Så jag letade helt enkelt reda på en kraftigare bakaxel.
Om du även ska ta 5vxl låda ifrån Sierra kommer spaken upp på rätt ställe och kardantunneln behöver inte modifieras, även splines ska passa mot gamla kardanen.
Växelådsbalken kanske däremot inte passar.
Har både en gammal 4vxl och en ny 5vxl (Typ9) låda och känns som att det kan vara för att typ9 :an är tjockare och min id'e är att kanske pröva med någon form av spacers. Annars får jag väl bocka ett rör eller något.