4697
Sök

mds hc-5010 med två ,x-max 10:or.

956 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
jag har ett mds hc 5010 som jag ska ha till mina x-max 10:or. hur ska jag koppla + och - på steget för att monokoppla det och blir det bra om jag spelar i 2 ohm?
Senast redigerat av luunggan (10 augusti 2007)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

BilstereoNörd
576 Inlägg
11 augusti 2007
2ohm bryggat på ett MDS steg funkar inte länge, det går sönder..
Så det är inte att rekommendera..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

654 Inlägg
11 augusti 2007
du kan koppla det i 8ohm mono istället,det är typ bara runt max volym som du märker ljudskillnaden då.

trucken
563 Inlägg
11 augusti 2007
hc5010 är ett gammal steg som gick o lasta till 0,5 ohm men då krävdes något in i helvette me ström.  paralellkoppla basarna plus o plus i hop o då samma sak me minus. sen kopplar du in dem på bryggat vis, står oftast på steget vilka kontakter man ska använda. o köra dem i 8 ohm...de går inte..

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

956 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
men vet inte hur man monokopplar steget. det står inget på steget och har ingen instruktionsbok.

http://img72.imageshack.us/img72/8365/slutsteggp0.png

är det så här man kopplar för att få det i mono?
varför går det inte i 8 ohm, för om man tar och kopplar plus till plus och minus till minus blir det 2 ohm, och någon annan sa att steget inte skulle palla det. så ska jag koppla i 2 eller 8 ohm?
Senast redigerat av luunggan (11 augusti 2007)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

BilstereoNörd
576 Inlägg
11 augusti 2007
Det får du avgöra vilket du litar på, vi har lagat många MDS slutsteg och alla har gått sönder pga för låg last och att de är dåligt ihopskruvade.
Men går det lasta till 0,5ohm enligt apoteket00 så är det ju bara att lasta på o ge fullt..hehe
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

1 631 Inlägg
12 augusti 2007
Nöj dig med en bas och driv den med kontroll. Borde funka bättre istället för att pressa till max...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

trucken
563 Inlägg
12 augusti 2007
x max basarna är väl på 4ohm styck? om du paralellkopplar dem har du 2ohm.! 2ohm mono är inte ett problem. eller vad tycker bae?

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

1 631 Inlägg
13 augusti 2007
apoteket00 skrev:
x max basarna är väl på 4ohm styck? om du paralellkopplar dem har du 2ohm.! 2ohm mono är inte ett problem. eller vad tycker bae?

...och så bryggning på det ju. Ingen höjdare enligt mig.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 augusti 2007
Det är inga problem att lasta på 2ohm ifall det klarar 1ohm's last på vardera kanal..
Men jag är ytterst tveksam till det.. Vi lagar många slutsteg åt kunder, och när kunder kommer in med MDS slutsteg så är det överlast som dödat dem.. dåligt ihopsatta, transistorerna sitter ofta för dåligt pressad mot kylflänsen osv.. Och då pajjar det direkt med för låg last.
Så jag avråder från 2ohms bryggning på det steget..
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

31 Inlägg
26 september 2007
hur ska man koppla så man får det till 2ohm eller blir det 2ohm om man bryggkopplar?

1 058 Inlägg
26 september 2007
VolvoDiesel skrev:
hur ska man koppla så man får det till 2ohm eller blir det 2ohm om man bryggkopplar?

På vaddå?

PoLoud =D

Sök