3844
Sök

Sluten baslåda i skuffen

Larsson
154 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Jag har en sluten baslåda med dubbla 12" i skuffen. Det är en sån där tät sedan så när jag spelar på och inte har baksätena fällda kommer inte så mycket av trycket in i kupen. hmm Är nästan så hatthyllan flyger upp i bakrutan nu när man drar på.
Undrar om man skulle kunna sätta typ dubbla 4" basportar i hallhyllan för att få ut lite tryck? Inte som går ner i lådan alltså eftersom att det är en sluten och volymen skulle väl inte passa så bra till att göra om till portad..
Vet att det skulle va bäst att göra en ny låda, men undrar bara om det finns något annat sätt..
Har ingen skidlucka eller liknande.

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
11 augusti 2007
Du är helt på rätt spår med det där med att sätta basportar i hatthyllan.. men kolla först så det inte är massa plåt å skit under.. för den har mycket med krocksäkerheten å göra har jag hört.. men annars är det en väldigt bra lösning på ditt problem

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Larsson
154 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Okej bra! smile Ja har kollat lite på det där och det sitter en plåt där, men det är öppningar där i plåten som ser ut att vara för att kunna borra håll i plywooden för 6x9" eller nått liknande så det ska gå bra tror jag tongue
Senast redigerat av Audi_A4_ (11 augusti 2007)

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

191 Inlägg
11 augusti 2007
Har en -95:as a4, och har hål för 6*9:or i plåten, där jag dragit upp dubbla 4" trattar te min låda som jag byggde förra veckan smile Funkar finemang, vet dock inte om de gör så stor skillnad o bara dra upp rör där till skuffen, men ja har en bandpasslåda som spelar upp därigenom, funkar alla tiders smile Låter väldans mycke bättre mot förr, upplevde ljudet som väldigt instängt med min förra låda.. smile

Just another sick man in this sick world..

Beroende av billjud
151 Inlägg
11 augusti 2007
Jag har också en -95as a4 och jag löste mitt problem genom att dra upp 4" portar direkt från lådan och upp genom hatthyllan, inte så jäkla svårt att göra 2st hål tongue Kan hålla med att a4orna är väldigt täta och det är svårt att få bra ljud, men att dra upp rör är ett steg i rätt riktning. Lycka till.
/WIkberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

Larsson
154 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Jag har också en -95as a4 och jag löste mitt problem genom att dra upp 4" portar direkt från lådan och upp genom hatthyllan, inte så jäkla svårt att göra 2st hål  Kan hålla med att a4orna är väldigt täta och det är svårt att få bra ljud, men att dra upp rör är ett steg i rätt riktning. Lycka till.
/WIkberg

Okej men dina rör går direkt ner i lådan så att du har en basreflex va? Jag har ju en sluten låda och vet inte om volymen räcker till det direkt? hmm

Beroende av billjud
151 Inlägg
12 augusti 2007
Hm, då blir det ju lite komplicerat, men du kan ju antingen bygga ut lådan eller så kan du ju vända mageneten utåt så får du ju mera liter i lådan...bara någon liten tanke smile
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Hm, då blir det ju lite komplicerat, men du kan ju antingen bygga ut lådan eller så kan du ju vända mageneten utåt så får du ju mera liter i lådan...bara någon liten tanke
/Wikberg

Blir det någon större skillnad på ljudet om man vänder magneterna utåt? Samt är det skadligt för dom?

191 Inlägg
12 augusti 2007
Blir väl ingen större skillnad, enda är väl att man brukar fasvända basen då har ja för mig?
Och skadligt är de nog knappast, när så många har det tongue

Just another sick man in this sick world..

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Kanske man skulle kunna pröva att göra då tongue Har ju ganska fet magnet på basarna så den är ju inte direkt nått att skämmas för att visa iaf wink

21 761 Inlägg
12 augusti 2007
Vilka basar har du och hur stor är innervolymen på lådan?

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Har 2st Pioneer TS-W3001D4 12" http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=125580
Innervolymen utan basar inräknat är 27,5 liter och basarna tar upp 5,12 liter.

21 761 Inlägg
12 augusti 2007
Det skulle kunna gå rent teoretiskt att porta den lådan, men då är det bara ett 4" rör som gäller. Räknar man med runt 23 liter i nettovolym med 40 Hz avstämning så blir röret ca 57cm långt trots att det bara är ett rör.

Röret kommer ju att ta upp plats och då blir nettovolymen ännu mindre vilket gör att avstämningen hamnar på över 40 Hz och basen spelar inte lika djupt. Hur många liter det blir kvar i lådan beror på hur mycket av röret som sitter i lådan.

Det går i teorin iaf, men i verkligheten så blir rörlängden opraktisk. Lådan borde spela ganska djupt om nettovolymen är 23 liter, fast då måste röret vara utanför lådan och dessutom vet jag inte om endast ett 4" rör räcker för att undvika flåsljud.

Så är läget enligt mig.

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Jag menade att det är en delad låda med en skilljevägg (Glömde skriva det) Vet inte om det var det du räknade på, för då lär jag ju iaf behöva ett rör till varje bas. Det är alltså 27,5 liter per bas, samt att basarna tar upp 5,12 liter styck.
Senast redigerat av Audi_A4_ (12 augusti 2007)

21 761 Inlägg
12 augusti 2007
Aha, på det sättet, då blev det lite annorlunda. Men fortfarande blir rörlängden lika lång, 4" rör behövs för att inte få flåsljud. Frekvensgången får en ordentlig peak vid avstämningen, rejält basdunk kommer nog lådan att spela.

Kollar man hos Nårdik så står det att varje bas tar upp 2,39 liter, inte 5,12 liter.

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Det kanske är möjligt det är 2,39 liter den tar upp.. Ser mer ut så tycker jag, men det står 5,12 liter på papprena jag fick med från pioneer när jag köpte basarna. För det är väl displacement som är hur många liter basarna tar upp?
Men går det bra att vinkla rören isåfall då? För det är ju ganska otympligt med raka 57 cm rör.. hmm

21 761 Inlägg
12 augusti 2007
Man tycker ju att manualen från Pioneer ska ha rätt info, håller med. Det stämmer att "displacement" är hur många liter de tar upp.

Att vinkla rören ska gå bra, de kommer som sagt att ta upp en del plats i lådan beroende på hur mycket som sitter inuti.

Tror du att det är värt ett försök?
Jag kan ju inte garantera att det blir som du har tänkt dig, har hela tiden utgått ifrån lådprogrammet.

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Jag vet faktiskt inte om det är värt ett försök eller inte.. Har lite svårt att bestämma mig. Tycker iaf inte att det är så bra som det är nu. Man hör basen men liksom känner inte det där trycket för det är instängt i skuffen..

Tror du det skulle bli bättre än det är nu om man bara sätter ner portar genom hatthyllan och inte in i lådan? Eller ska jag helt enkelt dumpa den lådan jag byggt nu och göra en ny? Har inte direkt mycke pengar då jag inte gått ut skolan än, och en ny låda skulle ju gå på ett antal hundra kr mer än jag vill lägga ut just nu..

Har även hört att om man ska byta låda så ska man hellst göra det innan man har spelat in basen, då trycket i lådan gör så att basen passar bäst i den lådan sen. Stämmer det?

391 Inlägg
12 augusti 2007
kollade på din bild "http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Audi_A4_&cat=22815&image=129815"

du har placerat din slutna låda presis som jag har gjort i min bil,   jag tyckte heller inte jag fick någe bra tryck,  även fast lådan är bygd för min bil av firma X,  av misstag glömde jag av  lådan som då ej var fastmonterad  och drog på vid en acceleration vilket resulterade att lådan gled bakåt och placerade sig långt bak i bagaget  ( altså inte mot sätena utan mot regplåtten hållet)    vilket tryck det vart.

så mitt tips ljudmässigt - inte praktiskt = Testa ställ lådan där du har steget 

// Andreas
Senast redigerat av andreasl (12 augusti 2007)

Larsson
154 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
du har placerat din slutna låda presis som jag har gjort i min bil,   jag tyckte heller inte jag fick någe bra tryck,  även fast lådan är bygd för min bil av firma X,  av misstag glömde jag av  lådan som då ej var fastmonterad  och drog på vid en acceleration vilket resulterade att lådan gled bakåt och placerade sig långt bak i bagaget  ( altså inte mot sätena utan mot regplåtten hållet)    vilket tryck det vart.

så mitt tips ljudmässigt - inte praktiskt = Testa ställ lådan där du har steget 

// Andreas

Tack för tipset! smile Ska prova imorn!

Sök