3167
Sök

Ryckig gång vid acceleration

43 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Min bil (en Golf4 V6 00:a) har börjat rycka lite ojämt vid gaspådrag. Det rycker mest vid ca 2000-3000 varv. Ju högre varvtal desto mindre ryckningar. Tomgången är perfekt ca 700 varv.
Ryckningarna blir färre om man accelererar mjukt.

Jag testade bilen med Vag-Com och fick följande felkoder:

17550 - Load Calculation Cross Check: Lower Limit Exceeded
P1142 - 35-10 - - - Intermittent
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -
17538 - Fuel Trim: Bank 2 (Mult): System too Lean
P1130 - 35-00 - -


Ett motortest gav dessa siffror:
http://hem.bredband.net/b158490/VagCom_ … 070812.htm


Kan någon se med hjälp av värdena vad som är fel?

mvh

Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2007
#2
Dålig på att tyda vag:s felkoder, men det verkar som om den går för magert. Är bilen chippad?

Prova annars en STP eller liknande.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

43 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#4
Nej bilen är original och den har inte kokat (Oljetemp 90 grader).

Kanske STP hjälper..

Fler förslag?

Bamse940Ltt
12 augusti 2007
#5
fuel system too lean tyder på att luftmassemätaren är kass... har fått den felkoden på andra bilar inte VAG o då är det luftmassemätaren iaf

16 Inlägg
12 augusti 2007
#6
kompisens 855a fick oxå felkoder på att lmmen var pajj.. hade oxå ryckig gång när man drog fullt. men ju mer man varva så försvann det. de ja sa till han i början var: "kollat tändstiften"? nej sa han då. han åkte in till bilia o kolla felkoder. lmm sönder sa dom. efter 3 månader typ så fick ja han till att byta stiften ändå. o vips. så funka det smile


96 Inlägg
13 augusti 2007
#7
ryckig gång pga kaputt luftmassemätare är väl lite av ett standardfel på VW koncernens motorer

43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#8
Tack för tipsen!

Vilka värden är det som pekar på att LMM är slut?

Kan man mäta den på något sätt, Multimeter?
(LMMen är rätt dyr och jag vill vara säker på att den är kass)

mvh

761 Inlägg
13 augusti 2007
#10
Inget sådär solklart LMM fel om man kollar på din bifogade bild. Kolla så att du inte har några läckor på insuget efter LMM.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#11
Enligt bilden borde väl Mass air taken in vara kring 160 g/s på maxvärden eftersom motoreffekten är 204 HK. Det är vad jag läst iallafall. Min ger bara ca 80 g/s.

Jag skall försöka kika efter läckor. Någon bra metod på att lokalisera läckor? Tips?

mvh

2 Inlägg
13 augusti 2007
#12
testa med att göra rent gaspjällen

43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#13
Jag testade att koppla bort LMM och bilen gick nästan lite bättre neutral
Måste testa lite bättre på kvällen. Kan det vara så?

Här är några bilder från motorrummet...

http://hem.bredband.net/b158490/bilder/0.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/1.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/2.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/3.jpg
Senast redigerat av roggeman (13 augusti 2007)

3 Inlägg
13 augusti 2007
#14
Startgas är en bra läcksökare för insugningsläckor....spruta på slangar m.m. går motorn upp i varv så är det läck....roll  /mats


43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#15
Nu har jag kört bilen utan LMM igen och den går bra?! Det var inga ryck alls. Varför skall en LMM finnas? hmm

761 Inlägg
13 augusti 2007
#16
hmm, verkar konstigt.. LMM brukar i 9.5 fall av 10:) glappa och därmed växla mellan rätt värde och inget värde alls,, detta inträffar när tråden som känner flödet går av och stundtals får kontakt. Kollat så att du inte har fukt/oxid i några kontaktstycke?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#17
Kan det här vara värt att testa?

CRC MAF cleaner se länken

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3071475

139 Inlägg
13 augusti 2007
#18
Jag har typ samma problem med min v70..när du ska acc :S ska titta vad jag får för fel koder på bilen och se va det är


43 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#19
Jag tror jag testar med att rengöra sensorn med alkohol (>90%) sånt man använder till elektronik. Det kanske blir bättre wink

Bamse940Ltt
14 augusti 2007
#20
tror nog din lmm är kass med tanke på felkoden fuel system too lean


Sök