3183
Sök

Problem med fiat punto styrbox

340 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej
En vän postade texten nedan på ett fiat forum. Han har gett den nu till mig i hopp om att jag ska fixa den. Det kom fram på det andra forumet att det är tändspolens mot EMC som ger en späninngs topp och bränner drivkretsen till sig själv så att säga. Har inte hunnit öppna denna än men tänkte i förväg kolla om det är ngn här på forumet som har meckat ngt med dessa eller liknande boxar och vad ni har för råd och tips??

___>>>>>Styrboxen till Punto
Hej

Min Punto började gå på bara 2 cylindrar så jag var inne och fick en diagnos på verkstaden, den sade att det var tändspole 2 som var kass!
Fixade en ny och bytade den men det blev inget bättre så jag åkte in med bilen igen, då kom det upp åtta felkoder.
Mekanikern kom fram till att det var styrboxen som gått sönder.
Den skulle kosta upp emot 8000 kr att byta trodde han.

Kan man köpa en begagnad styrbox på skroten och byta mot den som sitter på min bil?

Det är en 2002 år modell med 1.2 motor!


88 Inlägg
17 augusti 2007
#2
har bytt styrbox på en sådan en gång, från skroten kan bli bökigt om den är så ny så den har stöldspärr... kolla det först smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

340 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#3
det är stöldspärr tyvärr.. jag öppnade boxen o då hade flera trådar gått av i den.. lödade tebax dessa men det hjälpte tyvärr inte. elektoniken vart nog skadad


550 Inlägg
18 augusti 2007
#4
Du får köpa en ny box. Ganska vanligt på dom modellerna.


88 Inlägg
18 augusti 2007
#5
går väl från skroten om du tar tändningslås nyckel insp box och kod boxen... då bör de funka men blir väl lika dyrt som en ny box kanske ...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10


Sök