2526
Sök

+PROJEKT extrem suzuki OFFROAD (fas 2 påbörjad sid 16)+

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
27 november 2007
#41
skogsvild skrev:
Fick svar från SFRO idag och det går inte att bes den som amatörbyggt fordon pga följande

* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.


Hjulbasen är räknad till 2,50m så jag vet inte hur lång hjulbas de vill man ska ha  :?
Ska ju andvända 38,5" och det finns ju hur många jeepar som helst med den dimension inskriven i papprena och bes med
Hög tyngdpunkt vet jag inte om jag kan hålla med om. Finns ju betydligt högre jeepar som är bes  :?



Han tipsade mig om att bes den som terrängfordon istället då det var enda chansen att kunna köra den lagligt (max 50km/h)

Det är väl bara att ta det man får? Eller ska du ta upp ordentlig fight

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Offroad tokig
226 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#42
Ingen idee och börja härja med dom. förstår deras resonemang oxå.

Han frågade ifall jag skulle våga panikbromsa från 100-0 och om jag ska säga saningen kan det nog bli rätt så spännande big_smile


Så det får bli terrängfordon (max 50km/h) kommer ju inte köra några längre sträckor på vägen ändå

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#43
Ja jag ska bygga klart chassiet och sen boka en byggbes så får vi se vad de vill ändra på för att det ska gå igenom big_smile

Ska skaffa en extra uppsättning spiralfjädrar och sen kapa av dom så den inte blir så hög vid bes tillfället sen är det ju bara byta till normallånga igen efter bes  :twisted:

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#44
Idag har jag varit i garaget en stund.

Upptäckte mer rost när jag lyfte på mattan på förarsidan  sad  bara ta tag i skiten och få det gjort. Har tyvärr inga bilder på när det var klart då jag glömde ta kort på det.
http://img77.imageshack.us/img77/6730/rostigtgolvfrarsidanzy0.jpg



Se byggde jag fästen osv för styrsnäckan, vart bra som fan tycker jag  8) Är byggt i 4mm så det ska inte ge sig i första taget  lol
http://img137.imageshack.us/img137/7679/monteratditstyrsnckandy6.jpg


Nu kan jag inte göra mer förrens jag kan låna en motorlyft och sen beställt stagen till axlarna.

Men det kommer nog ett stort och tungt paket snart har jag en känsla av  smile

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

27 Inlägg
2 december 2007
#45
Händer ju lite ser jag.
Tråkigt med SFRO. Men det e väl bara å bulta på kortare fjädrar å mindre hjul, så e saken biff.


Offroad tokig
226 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
#46
jimjim skrev:
Händer ju lite ser jag.
Tråkigt med SFRO. Men det e väl bara å bulta på kortare fjädrar å mindre hjul, så e saken biff.

Japp ska göra det med kortare fjädrar och mindre hjul vid bes så får vi se vad de säger big_smile

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#47
Idag var jag uppe till garaget för att fixa  och städa lite och då passade jag på att ta med mig kameran.

Så här ser det ut innuti nu då jag ska kapa bort kardantunneln. den måste ju breddas ungefär 5cm för att växellådan ska få plats big_smile

Tänkte jag ska försöka låna polarens plasma skärare nån helg om det går bra.

http://img248.imageshack.us/img248/9531/renrensadinnuti1sz0.jpg

http://img123.imageshack.us/img123/1263/renrensadinnuti2jj5.jpg



Tänkte även göra en lite enklare intrumentbräda bestående av 2 rör med en plåt skruvad emellan. Ungefär som den här.
http://img411.imageshack.us/img411/8389/suzukikrawler4x4009xc2.jpg

Det var allt för den här gången big_smile

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

1 311 Inlägg
15 december 2007
#48
fan va kul med offroadbilar... har gjort en "dunebuggy när jag va fjorton bast en gång med ett rörverk och en bakochframvänd saab motor och upphängning en gång smile

http://img267.imageshack.us/img267/449/24zq4.jpg

http://img119.imageshack.us/img119/1961/28as4.jpg

förlåt för trådkapningen =P kan ta bort dem om du vill wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Offroad tokig
226 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#49
Jo offroad är asroligt big_smile

fick man inte skita ner sig som lite får man ta igen det nu lollollollollol


Som sagt roligt när det är lite ojämnt underlag och en utmaning att ta sig fram big_smile så är det ju inte med bilar wink

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Smålänning
7 887 Inlägg
15 december 2007
#50
Älskar offroad. Köra på asfalt kan väll vem som helst big_smile
Är lite sugen själv på en valp eller suzuki, men priserna avskräcker än så länge... dålig inkomst nu sad får bli sen big_smile

Nåja smile Får leva på att följa ditt projekt istället smile Blir riktigt bra tongue

TGB20 portaler på en zuki är verkligen extremt asså tongue ingen risk för bukhäng i alla fall smile

Ska du köra med original vaccumspärrar eller ska du byta till tryckluft?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad tokig
226 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#51
Ska köra med original vakumspärrar. men jag ska bygga om med magnetventiler så man slipper de stora "vreden" som är original. Med magnetventilerna får jag bara 2 strömbrytare att slå på big_smile


Men man behöver inte så stor budget för att ha roligt i skogen.

Köp en suzuki (jag köpte min för 4500:- )
Lägg axlarna under bladfjädrarna (för att höja den)
köp ett par valp hjul (de kostar inte mycket och passar med suzukin bultmönster)

- portalaxlarna har jag lagt ut 5500:- på suzukin smile

Man behöver bara ha lite tålamod att vänta tills rätt objekt dyker upp på blocket, kolla varje dag för att inte missa nåt kap wink

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#52
NU har det hänt lite i garaget

Började med att kapa loss hela kardantunneln för att det skulle bli lite lättare att passa in motor och växellåda.

Här ät lite bilder på inpassning och mätning osv
http://img523.imageshack.us/img523/4582/inpassningavvxelldafu3.jpg

http://img523.imageshack.us/img523/7131/inpassningavmotorah6.jpg


Motorn kommer lite långt fram men det kan inte göras nått åt. Får väl bygga en rörkonstrukrion framåt för att kunna montera winchen
http://img523.imageshack.us/img523/5076/framkantavmotornhp2.jpg

http://img523.imageshack.us/img523/9194/bakkantavmotornaa9.jpg

Här är växellåds fästen klart och motorfästena är oxå klara.
http://img45.imageshack.us/img45/1585/vxelldapplatsvh1.jpg


Breddat kardantunneln i bakkant och börjat svetsa dit den.
http://img45.imageshack.us/img45/1304/monteringavkardantunnelyy1.jpg


Har lite jobb kvar på kardantunneln. Måste bocka om spaken till fördelningslådan då den koliderar med växelspaken som den är nu.
http://img523.imageshack.us/img523/1010/litejobbkvarruntvxelspapb7.jpg

Här är motorn på plats. Hamnade rätt så lågt vilket kan vara en fördel
http://img45.imageshack.us/img45/9678/motorpplattswb1.jpg


Här har framaxeln tagit plats igen big_smile börjat mäta lite vart jag ska sätta stagen osv och jag tror jag har kommit på en bra lösning nu
http://img523.imageshack.us/img523/44/imgp0930bk5.jpg


Det var allt för den här gången.


God (h)jul allihopa

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#53
jaha nu har man spenderat en heldag i garaget igen big_smile

Har gjort klart konsolen för växelspaken
Började med att jag fick kapa upp kardantunneln vid fördelningslåds spaken så jag kunde flytta den bakåt ca 7-10cm för att växelspaken skulle gå fri. Sen började med klipp och svetsa leken, vart lite pusslande men slutresultatet var godkänt tycker jag

http://img87.imageshack.us/img87/8333/byggeavkonsol1ui9.jpg
http://img185.imageshack.us/img185/6452/byggeavkonsol2kn0.jpg


I färdigt skick
http://img170.imageshack.us/img170/2305/konsolfrdigcf7.jpg


Sen fick jag lite beslutsånges vad jag skulle ge mig på så jag tog och kapade sönder grillen och tejpade den på plats för att kunna se lite hur jag ska planera fronten
http://img185.imageshack.us/img185/4263/frontmedgrillenre7.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/1905/frontmedgrillen2cx0.jpg


jag ska sätta mig med bilderna och leka lite löst i paint för att få en liten uppfattning hur jag vill ha det


Sen satte jag dit värmepaketet och började på instrumentbrädan men det finns inga bilder på då jag inte kom så långt innan det var dags att bege sig hemmåt.

Håll till godo med bilderna tillls nästa gång jag är i garaget big_smile

Komentarer tas tacksamt emot big_smile

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Offroad tokig
226 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#54
Har varit i garaget från 12:00-21:15 från och till.

har bara en sak att säga och det är:

Ser ni den där jävla Murphy SÅ SKJUT DEN JÄVELN.

Började koppla elen till motorn idag.
Började med tillslaget till startmotorn, provade och motorn gick runt ca 1/4 varv sen började starten klicka. Fan nu är batteriet tomt så jagsatte på laddaren och började koppla lite annat skit som behövs.

Efter en timme  vrider jag på starten igen och då rör sig motorn ca 5mm  :roll:  då börjar jag ana oråd. Tar fram ett stort spärrskaft och försöker vrida runt motorn för hand STENSTUM.

Lossade stiften och när jag lossar 2:ans stift ser jag att det är rostigt  :?
När alla stiftet är ur försöker jag dra runt motorn men den är fortfarande stum. Fick hjälpa till med starten samtidigt som jag tog i med spärrskaftet. Tillslutt lossnade den och en stråle med rostigt vatten sköt i taket.

Tog kompprov och 1,2 och 4:e cylindern låg inom 9-10 i komp medans 3:e inte ens gav utslag.

Började plocka bort toppen och kolla hur stora skadorna var. 2:a cylindern med vattnet i är inte så farlig. den sliter nog in sig igen  lol
Lade toppun upp och ner och provade alla förbränningsrum med spolarvätska och det visade sig att alla mer eller mindre läcker. 3:e fullständigt rinner det ur  :evil:

Så imorron bitti bär resan åter mot garaget för demontering av ventiler och slipa in alla ventiler så de håller tätt igen.

Här kommer lite bilder på skiten
http://img182.imageshack.us/img182/1782/motornmedtoppenbortaar8.jpg

http://img151.imageshack.us/img151/1292/toppenlstzu7.jpg



Nu till lite roligare bilder. Hade ju tänkt jag skulle kunna fortsätta med instrumentbrädan så den blir klar nån gång men det sket sig ju  :roll:
http://img151.imageshack.us/img151/955/brjanavinstrumentbrda1aj9.jpg

http://img151.imageshack.us/img151/5863/brjanavinstrumentbrda2ao1.jpg

http://img182.imageshack.us/img182/2574/brjanavinstrumentbrda3uv9.jpg


Mer bilder kommer imorron om jag kommer ihåg kameran och har sånt humör så jag har lust att ta kort  :evil:

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Oseriös Aktör
592 Inlägg
31 december 2007
#55
skogsvild skrev:
jaha nu har man spenderat en heldag i garaget igen big_smile

Har gjort klart konsolen för växelspaken
Började med att jag fick kapa upp kardantunneln vid fördelningslåds spaken så jag kunde flytta den bakåt ca 7-10cm för att växelspaken skulle gå fri. Sen började med klipp och svetsa leken, vart lite pusslande men slutresultatet var godkänt tycker jag

http://img87.imageshack.us/img87/8333/byggeavkonsol1ui9.jpg
http://img185.imageshack.us/img185/6452/byggeavkonsol2kn0.jpg


I färdigt skick
http://img170.imageshack.us/img170/2305/konsolfrdigcf7.jpg


Sen fick jag lite beslutsånges vad jag skulle ge mig på så jag tog och kapade sönder grillen och tejpade den på plats för att kunna se lite hur jag ska planera fronten
http://img185.imageshack.us/img185/4263/frontmedgrillenre7.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/1905/frontmedgrillen2cx0.jpg


jag ska sätta mig med bilderna och leka lite löst i paint för att få en liten uppfattning hur jag vill ha det


Sen satte jag dit värmepaketet och började på instrumentbrädan men det finns inga bilder på då jag inte kom så långt innan det var dags att bege sig hemmåt.

Håll till godo med bilderna tillls nästa gång jag är i garaget big_smile

Komentarer tas tacksamt emot big_smile

tänker du ha en sån axelhöjd? det skulle ju vara bra när bilen inte väger så mkt så blir det inte så mycket gungning. stiligt projekt.
Senast redigerat av Finnmerchant (31 december 2007)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Smålänning
7 887 Inlägg
31 december 2007
#56
Brutalt med okapade tgb-axlar big_smile typ dubbelt så breda som bilen big_smile
Planerat vilka däck du ska ha än? 38 tums maxxis mudzilla tycker jag tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad tokig
226 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#57
Finnmerchant: ja det kommer nog bli den axelhöjden ja big_smile


twin_cam: om du läser hela tråden så står det vilka däck jag ska ha och det är även bilder på dom wink kommer köras med 38,5" .

maxxi mudzilla finns väl bara upp till 37" och jag inte är helt bakom flötet

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

med lem
1 147 Inlägg
31 december 2007
#58
förvirrad, två växelspakar? e inte så hemma på detta området, vill du/nån förklara?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Offroad tokig
226 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#59
dallelito skrev:
förvirrad, två växelspakar? e inte så hemma på detta området, vill du/nån förklara?

Det bakersta växelspaken är för inkoppling av 2wd eller 4wd samt lågväxel. den främre är till vanliga växellådan.
Senast redigerat av skogsvild (31 december 2007)

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

med lem
1 147 Inlägg
31 december 2007
#60
skogsvild skrev:
dallelito skrev:
förvirrad, två växelspakar? e inte så hemma på detta området, vill du/nån förklara?

Det bakersta växelspaken är för inkoppling av 2 eller 2wd samt lågväxel. den främre är till vanliga växellådan.

okej. då har man fått lära sig nått nytt smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.


Sök