Hehe, det var ju bra att du blev nöjd med ditt svar. Du kan ju skicka på min mail om det e ngt annat oxå.
Det finns både för o nackdelar med att byta låda, själv är jag väldigt nostalgisk av mig o tycker det e ball med långspak! En låda som satt orginal på b23 håller nog en aning bättre och om den skulle gå sönder så är det lättare o hitta en ny! Tänk bara på att kardanens längd inte kommer att vara samma om du skall ha m46 (överväxellåda). inget som inte går att fixa men kostar la en slant extra, har för mig att kortning plus balansering av kardan går på starx under 1000lappen... går såklart korta själv men då gäller de att man får ihop den rakt! Bästa e o sätta upp i en stor svarv och nypa av den, då får man ett rakt fint snitt. Sen om du byter låda får du tänka på att du måste ha den något ovanliga sprängkåpan från 240 dl -76. m40 och m45 har nämerligen inte samma sprängkåpa. Det unika med denna kåpa e att du kan ha en rakstående motor på en m45 som sagt. Räkna med 1000-1500kr om du hittar en sådan... Sen kan du nog räkna med lite meck vad det gäller växellåds balk. men fan vad dessa bilar går med b23... En polare hade en sådan i sin 142 gjorde mätarn ut med b23a. gick dock lite för bra med tanke på väghållning:P Han voltade ung 2.5 varv på en trevlig grusväg... (alla gick det bra för, dock var taket bara ung 3dm högt efter incidenten)
Det du prata om först med b30 e ju riktigt trevligt men kankse inte lämpligt som nybörjarprojekt som du själv förstått, kör själv en hel del b30 o det e ju en go motor! Men att hinka i en b23 är det inga större problem med och inte särskillt svårt, bara man lägger lite tid så!