2557
Sök

Lacka svårt elr inte?

33 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Tjena . jag har ingen bil men jag vet vad jag ska skaffa.. en opel calibra.

jag undrade om det är svårt o lacka själv? lite tips?

sen undrar jag vaF** apelsinlack är ?yikesbig_smile

Hare gött

Fisksoppa?

Väghyvel
252 Inlägg
16 augusti 2007
riktigt svårt o få det bra o ännu svårare när man inte har rätt utrustning o kunnskap..

417 Inlägg
16 augusti 2007
Apelsinskal = billackerarslang för när ytan inte blir slät när man lackat utan knottrig. Fel man gjort kan vara t.ex att man hållt sprutan för långt ifrån/dragit för långsamt fram å tebax. Att det är väldigt varmt i lackboxen. Att du kört med för snabb härdare i förhållande till hur stort objekt du målar. Att du har för klent spruttryck.. osv..

mvh/Jocke

LillNaisarn
16 augusti 2007
Kingkarlsson skrev:

Hare gött

Det är då man lackar för sakta och låter ytan "börja härda" så uppstår det ngt som kallas "apelsinskal" namnet säger väll det mesta att ytan blir knottrig yta/apelsinliknande,

Det där ang att säga om det är lätt eller svårt är ganska svårt att säga beronde på vad du har för tillgång på lokaler (tex lackbox eller ej) utrustning, och vad du har för kunskap ang jusst lackning,

är allt annat än bra själv.

(nu får ngn rätta mig om dom tycker ngt ej stämmer eller bara vill fylla ut)

edit: jocke gav en bra beskrivning *han hann före*
Senast redigerat av LillNaisarn (16 augusti 2007)

204 Inlägg
16 augusti 2007
Kingkarlsson skrev:

Hare gött

Det är inte svårt när man väl har kommit in i det.

"Apelsinskal" är när lacken är knottrig. Ungefär som ett apelsinskal...

33 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
Jag ska lacka första gången snart sad kommer gå åt flanders:O

Fisksoppa?

Whitetrash
589 Inlägg
17 augusti 2007
Börja inte med hela bilen, ta nå gammal skräpplåt att öva på först...Kanske du redan tänkt på men du verka så nervös eller vad jag ska säga..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Lumpare
141 Inlägg
17 augusti 2007
Kan passa på att fråga, kan man lacka kjolar själv? Klart man kan...men kan det bli bra?
Har tillgång till spruta och så, men inge lackbox eller damfritt rum. Har målat lite airbrush när jag var mindre. Det behöver ju inte vara perfekt precis eftersom jag inte ska ställa ut eller nått sånt. Eller ska man skita i det och lämna in det?

Bigge
18 augusti 2007
Köp inte en calibra, skiten är värdelöst, talar av egen erfarenhet! sad

junsele
248 Inlägg
18 augusti 2007
när jag gick billack kursen så lackade jag en dörr slät som en barnrumpa..läraren tyckte att de var o-bra, det skulle vara "apelsinskal" eftersom det harmoniserade med resten av bilen som hade "apelsinlack" från fabrik.

angående calibra..har haft en 4x4 turbo. problem här med som ovan.

33 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Vad äre för problem dåe? yikes detta ska bli min första bil . så jag hade tänkt typ En bil som är snygg att köra i ostylad. men sedan i vår ska jag styla den yikes och calibra passade ganska bra in där tkte jag big_smile

Fisksoppa?

junsele
248 Inlägg
18 augusti 2007
Kingkarlsson skrev:
Vad äre för problem dåe? yikes detta ska bli min första bil . så jag hade tänkt typ En bil som är snygg att köra i ostylad. men sedan i vår ska jag styla den yikes och calibra passade ganska bra in där tkte jag big_smile

Du har planer du. hoppas att du har ett garage el dyl. att hålla till på så ordnar nog resten sig.

turbon har problem med 4 hjulsdriften, fördelningslådan. det sägs att dom håller ca 12000 mil och det är en dyr historia att skaffa en ny. det finns ifs förstärkta lådor att frambringa.

annars är dom nog rätt ok, lite rostkänsliga kanske. det beror väl lite på hur man kör också, alla bilar går väl sönder i händerna på en testosteronstinn 18-åring big_smile

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
18 augusti 2007
apelsinskal är samma sak som att bilen är torrsprutad..och vad är då torrsprutad?
jo när man målar en bil så ska man inte lägga på för lite färg utan, man ska lägga på så mkt att det "flyter" ut och blir jämnt... lägger man för lite färg så räcker inte färgen till att flyta ut så då blir den gropig eller apelsinskal som det kallas...och detta beror på hur man målar...man kan måla med jättehögt tryck eller jättelågt och ändå få bra resultat..det har med tekniken att göra...man ska inte bara spruta på färgen utan kolla på färgen när man lägger på den så man ser att det kommer tillräckligt mkt...det är svårt att förklara men testa på en provbit innan så ser du...lägg inte för mkt bara för då rinner det...

Meister
6 763 Inlägg
18 augusti 2007
Om det går så kan du leta reda på när mark evans byggde sin AC Cobra på discovery. Han lackade bilen själv. Har för mig att han gick på efteråt med fint våtslip och slipade bort "skalet". Jag har ett annat ord för det. FLA, Fat Ladys Ass.

33 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
hehe big_smile okey . joo jag har ett litet garage typ . fast det är inte öppet . men vi ska sätta för Pressening så det blir vindtätt. kanske ha ett litet hål så det får andas yikes

Fisksoppa?

junsele
248 Inlägg
18 augusti 2007
camaro67 skrev:
Om det går så kan du leta reda på när mark evans byggde sin AC Cobra på discovery. Han lackade bilen själv. Har för mig att han gick på efteråt med fint våtslip och slipade bort "skalet". Jag har ett annat ord för det. FLA, Fat Ladys Ass.

fat ladys ass...big_smile

det är bättre att få apelsinskal än rinningar, de brukar vara lättare att få FLA om man sprutar på ett liggande objekt, hmm... de där lät konstigt.. big_smile

33 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
ska bara lacka mitt kjolpaket tror jag big_smile

Fisksoppa?

Billackerare
737 Inlägg
19 augusti 2007
Det är inte svår att lackera, i stort sett vem som helst kan göra det.. det svåra är att få det bra, det är många som inte klarar av att få det bra. Det ser man (jag iallafall) på bilar nästan dagligen. Men som sagt.. börja på något litet så kan du avancera allt eftersom du blir duktigare. Lycka till! smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

junsele
248 Inlägg
19 augusti 2007
då tillsätter man en viss mängd mjukmedel i färgen också (klarlacken om metallic)

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
19 augusti 2007
vilken pajas som helst kan lacka och få det bra efter 4-5ggr det jobbiga/svåra är grundarbetet. klarar man inte av det är det meningslöst att lacka skiten. Men det bästa du kan göra är att hitta någon mindre lackfirma som kan fixa det åt dig. ska du styla gör det ordentiligt så lämmna in, kostar mellan 2-5000 kr beroende på lakerare.

Sök