3373
Sök

Dånande ljud i kupén!

19 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Bilen har börjat spöka!

Vid hastigheter kring 90-150 så börjar det dåna som fan i kupén. Låter som ljudet kommer från motorn. Vad kan det vara?

Dånet avtar om man fortsätter accerlera elr bromsar in. Är ett tjutande dånande ljud. Övermannar även musiken :S , rätt irriterande när man kör motorvägarna.

Några tips?

MVH Andreas
Senast redigerat av Lenko (18 augusti 2007)

10 Inlägg
18 augusti 2007
Hur menar du dånar?

Typ, vilken ljud? smile

1 036 Inlägg
19 augusti 2007
hjullager?

låter som ett "malande"

19 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
henbre2 skrev:
Hur menar du dånar?

Typ, vilken ljud? smile

Svårt att förklara, men det tjuter högt som fasen. som nått imellan en visselpipa o en flöjt. Men grymt mycket högre.

MVH Andreas

19 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Eller nej, det låter ungefär som när man kör på den vitsträckade linjen.

10 Inlägg
19 augusti 2007
Visselpipa/flöjt: Kolla dreneringshålet før vindrutevattnet, sitter på mitten av bilen, under huven under/i framkant av frontrutan. den kan man se har formen av en flöjt. Forsök täta den, se om ljudet förandras.
Annars, hjullager. smile
Senast redigerat av henbre2 (19 augusti 2007)

19 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
tackar, ska testa det!

10 Inlägg
22 augusti 2007
Hur gick det?

19 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
henbre2 skrev:
Hur gick det?

Ingen förbättring ska lämna in den på en snabb koll hos en mekaniker, dock tror jag inte han hittar det heller. Har alltid oturen att den endast uppstår när jag inte vill att det ska det, men när det väl behöver komma gör det inte det..

Fast det jag testat är bara att klämma fast gummiröret som hänger i hålet. Du menar täta både rör o hålet elr?

MVH Andreas

19 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Uppdatering.

Fortfarande oklart vad som är felet. Täppte för dreneringshålet men ingen förbättring.
Ljudet kommer hela tiden vid 120-130, och stannar uppåt 150, då det avtar. Men vem vill köra så snabbt hela tiden wink

Kanske får ta o testa att byta hjullager ändån.

Eller vet någon vad som kan skapa detta grymt irriterande ljud?  sad

Mvh Andreas

1 019 Inlägg
5 september 2007
Hör med saab verkstan

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

76 Inlägg
6 september 2007
Har själv ett flöjt liknande ljud i min saab. Kommer vid ett visst turbotryck och viner då till. När jag satt i dumpventil förut så försvann det så det måste vara orginal dumpen som låter.

Sök