Aldrig hört talas om att Nismo har sålt konverterade Skylines... Källa?
Rent allmänt sett finns det i princip två stycken konverteringar i hela världen som får tummen upp av Skyline-entusiasterna, den ena är en R32 GT-R i Finland och den andra är en R34 GT-R i Malaysia (konverterad i Kalifornien, USA). Konverteringarna från Dubai håller oftast en ganska låg standard, och man har ju hört talas om diverse skräckupplevelser som är en direkt följd av konverteringar därifrån.
Kostnad för konvertering får du nog räkna med minst 50K om det ska vara vettigt gjort, och då är det väl just "vettigt" och inte "bra". Att konvertera en Skyline medför, förutom den ökade kostnaden för själva konverteringen, att bilen tappar i värde och blir mer svårsåld.
Har skrivit detta ett otal gånger tidigare, enda gången det är problem med högerstyrt ärnär du kör på en spikrak, enfilig väg och du har en lastbil eller buss framför dig. Om vägen svänger något, ser du förbi framförvarande och om det är en personbil framför kan man dessutom ibland kika genom deras rutor.
Efter 15-30 minuter med högerstyrt kör du någorlunda trafiksäkert, efter en månad med regelbunden körning kör du i princip lika bra som vänsterstyrt. Det blir rätt bra timlön om man räknar med konverteringens kostnad och bilens värdeminskning.
Högerstyrt har dessutom sina fördelar... Alla banor går i högervarv, lättare att ragga på brudarna som står på trottoaren, du har en giltig ursäkt att backa genom McDriven och det brukar väcka lite mer uppmärksamhet (man skaffar knappast en Skyline om man vill undvika uppmärksamhet).
Precis om Wrazxc säger så är det främst folk som inte kört högerstyrt som kritiserar det, har nog aldrig hört någon som kör högerstyrt gnälla över det.
Innan jag skaffade högerstyrt själv var jag också inne på spåret att konvertera, men som sagt... Man lär sig köa högerstyrt och man lär sig uppskatta det. Själv tycker jag att det är skönare och roligare att köra högerstyrt, faktiskt i så pass hög grad att även min bruksbil är högerstyrd.
Till sist och syvende är det faktiskt så att eftersom Skylines aldrig tillverkats vänsterstyrda så kan man säga att det inte är en riktig Skyline om den inte är högerstyrd.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex