2833
Sök

Fortkörning.....

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
5 september 2007
#81
only_the_lonely skrev:
Har lite svårt för det här med fortkörning...varför är det så svårt att hålla sig till det som är lagligt? Visserligen har inte jag körkort än men när jag får det så skulle inte jag vilja ha en döds människas liv på samvetet bara för att jag körde för fort...
Det är ju inte bara ni som blir utsatta för böter och blir av med körkortet, riskerna finns ju att ni orsakar förödelse för andra.
Bara konstigt att det finns dom som inte tänker så långt eller tänker att det inte händer dom. Då kan jag bara säga åt dom att tänka om!!!
Dum och trög kanske.. eller släcka sitt begär efter adrenalin..
Hur som, det är nog befogat när det gäller akuta ärenden så som sjukhus etc.
Men, den största skaran gör det för rent "nöje".. nöje = "jag har bråttom", "orkar inte köra efter tant agda som håller 89-90km/h.. måste om". Men "the botten is nådd" när man åker dit och gnäller över det här.. hence, "dum och trög".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

2 230 Inlägg
5 september 2007
#82
för det går bara inet hålla lagligt i hastighet.. jo på 50 vägar gåre lagligt men inte annars.. för jag blir så trött å somnar nästan då.. har gjort det 2gånger dock klarat mig fr¨n crash.. sen är det ju lite roligare att köra fortare..
ja tills det smäller då men det får man ta då... visst skulle man må dåligt om man kör ihjäl nån men ska man tänka så så kan man ju lika gärna ge fan i å köra nått fordon alls.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

174 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#83
only_the_lonely skrev:
Har lite svårt för det här med fortkörning...varför är det så svårt att hålla sig till det som är lagligt? Visserligen har inte jag körkort än men när jag får det så skulle inte jag vilja ha en döds människas liv på samvetet bara för att jag körde för fort...
Det är ju inte bara ni som blir utsatta för böter och blir av med körkortet, riskerna finns ju att ni orsakar förödelse för andra.
Bara konstigt att det finns dom som inte tänker så långt eller tänker att det inte händer dom. Då kan jag bara säga åt dom att tänka om!!!
kan ju inte låta bli; om de skulle vara människor på motorvägen?????? då får dom fan skylla sig själva....
vi kan ju börja prata lagligt oxå om så är, det finns många bilar som oxå kör för fort men absolut inte är i kondition för de, taskiga bromsar osv..... många bilar som rullar på sveriges vägar som inte ens är godkända i besiktningar...
o inte minst rattfyllerister... de är ju oftast dom o vanliga "svensson" som är inblandade i olyckorna som kan orsaka dödsolyckor på människor i trafiken.....


174 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#84
carroll skrev:
only_the_lonely skrev:
Har lite svårt för det här med fortkörning...varför är det så svårt att hålla sig till det som är lagligt? Visserligen har inte jag körkort än men när jag får det så skulle inte jag vilja ha en döds människas liv på samvetet bara för att jag körde för fort...
Det är ju inte bara ni som blir utsatta för böter och blir av med körkortet, riskerna finns ju att ni orsakar förödelse för andra.
Bara konstigt att det finns dom som inte tänker så långt eller tänker att det inte händer dom. Då kan jag bara säga åt dom att tänka om!!!
kan ju inte låta bli; om de skulle vara människor på motorvägen?????? då får dom fan skylla sig själva....
vi kan ju börja prata lagligt oxå om så är, det finns många bilar som oxå kör för fort men absolut inte är i kondition för de, taskiga bromsar osv..... många bilar som rullar på sveriges vägar som inte ens är godkända i besiktningar...
o inte minst rattfyllerister... de är ju oftast dom o vanliga "svensson" som är inblandade i olyckorna som kan orsaka dödsolyckor på människor i trafiken.....
o anledningen till detta är ju just att de bara sitter å tittar på hastighets mätaren o inte läser av trafiken. som en annan gör som har körvana, som de flesta yrkestrafikanter.


INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
5 september 2007
#85
only_the_lonely skrev:
Har lite svårt för det här med fortkörning...varför är det så svårt att hålla sig till det som är lagligt? Visserligen har inte jag körkort än men när jag får det så skulle inte jag vilja ha en döds människas liv på samvetet bara för att jag körde för fort...
Det är ju inte bara ni som blir utsatta för böter och blir av med körkortet, riskerna finns ju att ni orsakar förödelse för andra.
Bara konstigt att det finns dom som inte tänker så långt eller tänker att det inte händer dom. Då kan jag bara säga åt dom att tänka om!!!
Som sagt man får ta den smällen.. sen får man ju självklart välja tillfällen och sådär att köra fort.. och som sagt du har inte körkort och då är det jävligt lätt att låta såhär klok.. wink

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
5 september 2007
#86
Rojpen skrev:
för det går bara inet hålla lagligt i hastighet.. jo på 50 vägar gåre lagligt men inte annars.. för jag blir så trött å somnar nästan då.. har gjort det 2gånger dock klarat mig fr¨n crash.
Verkar som att problemet ligger på ett annat plan.. du kan somna på 70/90/110-väg, men inte på 50-väg? Problem med sömn, sjukdom eller annat?

Rojpen skrev:
.. sen är det ju lite roligare att köra fortare..
Använd inte den "ursäkten" om det händer något bara.. roligt kan man ha någon annan stans.
Rojpen skrev:
ja tills det smäller då men det får man ta då... visst skulle man må dåligt om man kör ihjäl nån men ska man tänka så så kan man ju lika gärna ge fan i å köra nått fordon alls.
Man kanske skall undvika att "ha roligt", "somna" och "alltid köra fort".. då mimimeras kanske riskerna att köra ihjäl någon.. i annat fall skall nog bilen stå hemma. wink

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

53 Inlägg
5 september 2007
#87
GurraG skrev:
only_the_lonely skrev:
Har lite svårt för det här med fortkörning...varför är det så svårt att hålla sig till det som är lagligt? Visserligen har inte jag körkort än men när jag får det så skulle inte jag vilja ha en döds människas liv på samvetet bara för att jag körde för fort...
Det är ju inte bara ni som blir utsatta för böter och blir av med körkortet, riskerna finns ju att ni orsakar förödelse för andra.
Bara konstigt att det finns dom som inte tänker så långt eller tänker att det inte händer dom. Då kan jag bara säga åt dom att tänka om!!!
Som sagt man får ta den smällen.. sen får man ju självklart välja tillfällen och sådär att köra fort.. och som sagt du har inte körkort och då är det jävligt lätt att låta såhär klok.. wink
Menade inte att "vara så klok". Bara det att det är väl inte bara förare som riskerar att fara illa, även jag som passagerare kan ju fara illa ut. Det är väl inge att gnälla över om folk kör typ 10 eller 20 km/h över begränsningen men inge kul när man ser någon som sicksackar 170 mellan bilarna på en motorväg och förarna i andra bilar börjar bromsa hej vilt. Även om jag inte har körkort än så vill jag gärna kunna sitta brevid i en bil (och även övningsköra) och fortfarande komma hem med livet i behåll. Någe fel med det?

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!

Maskinförare
1 163 Inlägg
5 september 2007
#88
Njaa, inte vill väl jag heller påstå att det är nått fel att vilja leva. vill väl alla ?!
Som tidigare sagt så, att välja sina ställe att köra fort på är väl rätt givet. sen att det finns dom som kanske inte tänker så långt, och kör fort på mindre lämpliga ställen är ju kanske inte så bra. men man ska samtidigt inte dra alla över en kant. Själv anser jag att på en motorväg där det är 2 eller fler filer, väldigt lite trafik. så spelar det inte så stor roll om man kör fort. Var bla. ner till jönköping förra veckan. från luleå - jönköping E4:an där spelar det inte nån roll om man ligger i 150 t.ex. men tycker inte det här leder nånstans.
och alla har egen uppfattning om vad som anses vara lämpligt.
Har ett ordspråk "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

Mvh Fredrik

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"


Sök