3673
Sök

171 på motorväg, hur länge blir man av med lappen/böter?

57 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Ja, det är inte lätt alltid, ibland går det lite fort, det gäller INTE mig utan en bekant. Eftersom jag tror/inbillar mig att någon här på forumet har erfarenhet av ämnet i fråga så lovade jag att försöka checka läget.

Det var helt odramatiskt, en MC polis som "lockade" till fortkörning och sedan var det klart!
171 prutat och klart!

roll

Mvh  Olle B
Senast redigerat av OBR (23 augusti 2007)

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

Bobo
23 augusti 2007
Den så kallade racingföraren som smet från polisen fick väl 6 månader, så det känns inte som det borde bli värre än så i alla fall, lagarna är rätt snälla känns det som, däremot lär det kosta en slant

Teddan
2 495 Inlägg
23 augusti 2007
när jag var 19år så åkte jag på 183km/h på 90väg.. tror jag var utan körkort i 6-9månader

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

57 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaren, så HÖGST 6 mån eventuellt kortare om jag tolkar det hela rätt + svaren i en tråd som dök upp ang fortkörning.
Hur sätts böterna?
Arbetslös och 19, får föräldrarnna pröjsa och vad rör det om för summor!

Tackar på förhand, nu blir det dags att smörja cykelkedjan ett tag för honom! tongue

Mvh  Olle B

helt galen
388 Inlägg
23 augusti 2007
Det blir inte föräldrarnas böter, det blir HANS böter, kan han inte betala dem hamnar han hos fogden...

Varför åka fort när man kan åka brett?

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 augusti 2007
kanske vore en god idÈ att sluta lata sig och gå och skaffa ett jobb då? så han kan betala grejerna..eller betalade hans föräldrar bilen och bensinen också?roll

Sorry om det verkar tyket..inte alls vinklat mot trådskaparen utan enbart mot den bekanta i frågan.

"Liberty of thought is the life of the soul"

57 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
hedley skrev:
kanske vore en god idÈ att sluta lata sig och gå och skaffa ett jobb då? så han kan betala grejerna..eller betalade hans föräldrar bilen och bensinen också?roll

Sorry om det verkar tyket..inte alls vinklat mot trådskaparen utan enbart mot den bekanta i frågan.

Muckade efter +12 mån som jägarsoldat i Karlsborg för en månad sedan, "olyckan" skedde på väg hem från arbetsförmedlingen,, lånade fassans bil och betalade givetvis själv soppan, ibland straffar gud även "hederliga" människor som gör fel!!roll

Mvh  Olle B

Körv
3 535 Inlägg
23 augusti 2007
"shit happens"

Truckdriving Man

dARKiE
5 031 Inlägg
23 augusti 2007
19 år? har han haft lättmc kort innan eller? för prövotiden lär ju inte vara slut när han är 19 annars..  om han har prövotid kan han tacka körkortet för den tiden han fick ha det ialf.

blev själv av med det när jag var 18 och fick ta om det från scratch eftersom jag hade prövotid. Nu har man dock lugnat ner sig.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

57 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Tack alla för era engagerande svar, ja vad säger man,, "shit happens" låter ganska bra!lol
Yes, det är "prövotid", hittade en sida med "straffsatser" på nätet och det verkar som han losar kortet i 5mån.
Sedan blir det nytt körprov och förmodligen ytterliggare ett par uppkörningar, min personliga känsla är att uppkörningskontrollanterna gärna "markerar" lite extra i sådana här fall!!
Böterna är fortfarande ett oskrivet blad, verkar kunna bli allt från 2000:- och uppåt, "the sky is the limit"!roll
Finns inte något/någon att skylla på, men förhoppningsvis har han bättre tur nästa gång han trycker plattan i backen, precis som jag, ev du/ni och alla andra som älskar magkänslan av en bra acceleration BRUKAR ha!! big_smile

Vi ses på Svågertorp 2/9!!

Ha det.

Mvh  Olle B

Muttley
23 augusti 2007
5 månader är väldigt kort tid, för lösa straffsatser, minst 12 månader när de gäller 50-60 km/h timmen över är lagom plug 9000 i böter så skulle de nog har sparat lite mer på gasen i fortsättningen wink

804 Inlägg
24 augusti 2007
tkd_rille skrev:
5 månader är väldigt kort tid, för lösa straffsatser, minst 12 månader när de gäller 50-60 km/h timmen över är lagom plug 9000 i böter så skulle de nog har sparat lite mer på gasen i fortsättningen wink

och det var slappare förr, en fd. klasskompis blev stoppad efter haft sin ådi en bit över 240, blev av med kortet 6mån och 2papp i böter, är ju ingenting. Nu är 2000 ju minimum-böterna och 4000 är max (vilket trådskaparens vän även kommer få)

12 086 Inlägg
24 augusti 2007
4000kr är ju för fortkörning. Sen tillkommer massa andra brott i dom hastigheterna =P
Iofs ska man köra för fort så är de väl på en motorväg.. dom kanske inte tar de så hårt.

804 Inlägg
24 augusti 2007
JapMax skrev:
4000kr är ju för fortkörning. Sen tillkommer massa andra brott i dom hastigheterna =P
Iofs ska man köra för fort så är de väl på en motorväg.. dom kanske inte tar de så hårt.

och 2000 var max för fortkörning förr vilket var allt det kostade att köra i 240+ (förutom indragen lapp då)

Tycker dom borde sätta 10papp i böter på alla gubbar och tanter som envisas med att ligga i 50km/h på påfarterna till motorvägar. Livsfarligt!

.......
2 655 Inlägg
24 augusti 2007
hehe va ute å åkte me en polare i onsdas natt, skulle skynda oss å tanka. låg 110 på 50väg, me en civil bakom som vi körde ifrån utan att veta att de va civilare, väl framme vid jet så blocka som oss me o stanna framför å ut kliver 2 civilsnutar. turjäveln får behålla körkortet me en varning, lagen verkar vara rätt slapp nu för tiden tongue...

18 Inlägg
25 augusti 2007
Inte blir de föräldrarna som betalar iaf. (Om dem nu inte e snälla å ger han pengar)

Jag körde 180 på e4an för 3 somrar sen. Blev av me kortet 5 månader. Men skulle tipsa er att neka när ni blir tagna. Då blir dem tvugna å kolla polisbilens hastighet mot laser. Vilket fick att ja fick ner hastigheten 10 km till 170. Sen när dem gjort de ringer dem å frågar om  man  fortfarande vill neka å ta det till domstol. E polisen själv kan de väl vara värt men e dem 2 känns de rätt meningslöst.

Hur många månader man blir av med det beror ju på om man blivit tagen innan å om man har jobb som kräver bil mm..
För övrigt så körde ja grov olovlig körning nån månad efteråt me. Lyckades bli stoppad å fick 6 månader extra.

Mvh Rorger

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 augusti 2007
OBR skrev:
Tack för svaren, så HÖGST 6 mån eventuellt kortare om jag tolkar det hela rätt + svaren i en tråd som dök upp ang fortkörning.
Hur sätts böterna?
Arbetslös och 19, får föräldrarnna pröjsa och vad rör det om för summor!

Tackar på förhand, nu blir det dags att smörja cykelkedjan ett tag för honom! tongue

Mvh  Olle B

19år = Prövotid 171km/h på motorväg blir alltså 61km/h för fort 31km/h mer än gränsen för körkortet tja har han otur blir han av med körkortet + lämpet = vänta 1-2år innan han får ta det igen beror på hur länge dom vill ha körkortet är det mer än 12 månader är det kört..

7 100 Inlägg
25 augusti 2007
beemern skrev:
hehe va ute å åkte me en polare i onsdas natt, skulle skynda oss å tanka. låg 110 på 50väg, me en civil bakom som vi körde ifrån utan att veta att de va civilare, väl framme vid jet så blocka som oss me o stanna framför å ut kliver 2 civilsnutar. turjäveln får behålla körkortet me en varning, lagen verkar vara rätt slapp nu för tiden tongue...

hur fan fick ni bara en varning???farsan åkte 77 på 50 väg och fick peja 3600!!!!
och näe lagen är inte slapp!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

283 Inlägg
25 augusti 2007
Känner två stycken som blev av med kortet i 6 månader för dom körde 160 på 110väg, under prövotiden

5 198 Inlägg
25 augusti 2007
bmx skrev:
beemern skrev:

hur fan fick ni bara en varning???farsan åkte 77 på 50 väg och fick peja 3600!!!!
och näe lagen är inte slapp!!!

Låter stort när katta skiter vet du väl

Sök