4543
Sök

Dumpventil 200sx s13

136 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Undrar om någon kan rekommendera en bra återcirkulerande dumpventil till en 200sx s13? Har nämligen lite svårt att välja, ska helst inte kosta över 1000kr.. wink

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
29 augusti 2007
#2
en kille på en mässa i stockholm (utomhusmässa) hade denna:
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1468
Kan dock ha varit en tidigare "modell" av den, men minns att den var köpt på creatix och såg ut sådär wink

Men du kanske har koll på om 200sx s13 har LMM (någon form av motorstyrning)? är bra sugen på en öppen dump nämligen om jag köper en sån bil big_smile
Senast redigerat av Tokyo-drift (29 augusti 2007)

Ableton Live

162 Inlägg
29 augusti 2007
#3
Tokyo-drift skrev:
en kille på en mässa i stockholm (utomhusmässa) hade denna:
http://www.creatix.se/Shop/Application/ … hp?Id=1468
Kan dock ha varit en tidigare "modell" av den, men minns att den var köpt på creatix och såg ut sådär wink

Men du kanske har koll på om 200sx s13 har LMM (någon form av motorstyrning)? är bra sugen på en öppen dump nämligen om jag köper en sån bil big_smile

polaren har en sån på sin s14a låter så göööttttt, har fått en likadan idah:)


727 Inlägg
30 augusti 2007
#4
Dumpventil under 1000kr yikes ja då får du grejer därefter... Jag rekomenderar STARKT en äkta GReddy type S, men oxå HKS ssqv, ger bra respons och man får ett ljud som inte går att ignorera, kostar lite mer, men det är det värt!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
2 september 2007
#5
Frayze skrev:
Dumpventil under 1000kr yikes ja då får du grejer därefter... Jag rekomenderar STARKT en äkta GReddy type S, men oxå HKS ssqv, ger bra respons och man får ett ljud som inte går att ignorera, kostar lite mer, men det är det värt!

Visa ord från vis man. oftast finns det en anledning till priset:D Ett måste är ju iaf att man skall kunna ställa in visslets väsen (vill inte säga oväsen), så inte grannarna blir sura bara för att man kommer hem på natten och inte har nått annat val än att släppa gasen:D

edit: såg inte att du skrivit ToFast. Visst låter dom gött ända för att vara i den prisklassen yikes Jag bad han på mässan starta bilen och diva lite, å herre*piiiip* va gött det lät:D
Senast redigerat av Tokyo-drift (2 september 2007)

Ableton Live

162 Inlägg
2 september 2007
#6
Tokyo-drift skrev:
Frayze skrev:
Dumpventil under 1000kr yikes ja då får du grejer därefter... Jag rekomenderar STARKT en äkta GReddy type S, men oxå HKS ssqv, ger bra respons och man får ett ljud som inte går att ignorera, kostar lite mer, men det är det värt!

Visa ord från vis man. oftast finns det en anledning till priset:D Ett måste är ju iaf att man skall kunna ställa in visslets väsen (vill inte säga oväsen), så inte grannarna blir sura bara för att man kommer hem på natten och inte har nått annat val än att släppa gasen:D

edit: såg inte att du skrivit ToFast. Visst låter dom gött ända för att vara i den prisklassen yikes Jag bad han på mässan starta bilen och diva lite, å herre*piiiip* va gött det lät:D

visst låter dom gött:) Nu har jag en sån dump i min med hihi


79 Inlägg
2 september 2007
#7
Ska du ha en återcirkulerande avlastningsventil så kan du köpa en från en saab 9-5 (Bosch)! Den kostar runt 200-300 kr ny och ska tydligen palla upp till 1.5bar innan den börjar läcka laddtryck. Visst, det är inte massa rosa/blå eloxerade detaljer på den, men den gör sitt jobb alldeles utmärkt och om man har öppet filter så hörs det alldeles lagom när det dumpar (Men det är ioförsig en smaksak).


658 Inlägg
2 september 2007
#8
Samma på alla saabar med AV. Och den klarar mer laddtryck i "felvänt" läge än "rättvänt" då detta inte sliter lika mycket på membranet. Vill man vara lite värre ändå så köper man en AV från tex EVO6. Annars någon form av kolvdump för högre laddtryck.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

79 Inlägg
3 september 2007
#9
Avlastningsventilen från en saab 9-5 ska vara av kolvtyp, men köper man därimot en från en 9-3 så har den membran.


658 Inlägg
4 september 2007
#10
Det är samma AV på alla saabar, dock har de valt att vända på AV:n på senare modeller. Iaf som jag har lärt mig och kollar man Saab EPC (electronic part catalogue) så är det samma artikelnummer på AV till alla modeller av saab.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

79 Inlägg
4 september 2007
#11
Aha, konstigt. När jag var inne och köpt min av Saab så diskuterade jag lite fram och tillbaka med en kille där och han sa att till 9-3 så var det en membran variant och till 9-5 en av kolvtyp. Det är allt jag vet...



Sök