4279
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

8 886 Inlägg
26 oktober 2007
Sexyicecube skrev:
Så man är en kärring om man kör lagligt...se där ja.. mycke kärringar ute på vägarna..

Tuff-Alminjo wink

Då är jag också en "kärring"....neutral och jag som alltid varit så säker på att jag är kille, jaja man lär sig nya saker varje dag.

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 oktober 2007
alminjo skrev:
richardoo290 skrev:
alminjo skrev:
Tycker hastighetsböterna är TOK FÖR HÖGA!!!!! IDIOTSYSTEM

jag tycker dom är på tok för låga, kör långsammare? om du inte vill pröjsa..

jag vill se din min när du får en lapp på 4000kr.....eller e du en kärring som håller hastighetsgränserna?

ehm ..  enligt dig är jag en "kärring" då..
enligt mina polare/familj/bilskola är jag en bra bilförare..

och du enligt mig är en vårdslös bilförare utan hänsyn.
men du anser säkert att du sj är jätteduktig i trafiken?

sånna som du: skapar olyckor... tyvärr finns det många..  du till och med hävdar att jag är en kärring så jag skall köra för fort med?  du skapar fler dåliga bilförare med. du e nog av värsta sort?
Senast redigerat av richardoo290 (26 oktober 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
26 oktober 2007
Det är bra att hålla hastigheten, det kan man inte säga något om.
De finns trots allt av en anledning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

674 Inlägg
26 oktober 2007
richardoo290 skrev:
precis, ramrod verkar ha en skruv lös när det gäller hastigheter tongue

HAHAHAHAHA!!!!   Nä, jag lovar alla skruvar sitter som de ska.. lol

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
26 oktober 2007
richardoo290 skrev:
alminjo skrev:
richardoo290 skrev:

jag tycker dom är på tok för låga, kör långsammare? om du inte vill pröjsa..

jag vill se din min när du får en lapp på 4000kr.....eller e du en kärring som håller hastighetsgränserna?

sånna som du: skapar olyckor... tyvärr finns det många..  du till och med hävdar att jag är en kärring så jag skall köra för fort med?  du skapar fler dåliga bilförare med. du e nog av värsta sort?

Varför tar du åt dig???  Killen sitter bakom en skärm & tittar.   Han kan säga vad som hellst om dig, utan att ha en susning om vem du är..  Det är bara löjligt.  Skit i sånt bullshitt. Ta det med ett skratt!   & LEEE  big_smile

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 oktober 2007
Ramrod skrev:
richardoo290 skrev:

ok, varför kommer du med sånna dumma inlägg då? försöker du skämta med oss eller vad är det frågan om?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 oktober 2007
Ramrod skrev:
richardoo290 skrev:
alminjo skrev:

Varför tar du åt dig???  Killen sitter bakom en skärm & tittar.   Han kan säga vad som hellst om dig, utan att ha en susning om vem du är..  Det är bara löjligt.  Skit i sånt bullshitt. Ta det med ett skratt!   & LEEE  big_smile

såsant så..

674 Inlägg
27 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Ramrod skrev:
richardoo290 skrev:

ok, varför kommer du med sånna dumma inlägg då? försöker du skämta med oss eller vad är det frågan om?

De är inte dumma!   Mina inlägg vill jag ska uppmärksamma orsakerna innan hastigheten leder till en olycka.   Har fått en känsla av att det grävs alldeles för ytligt vad gäller att få kontroll på olyckor & tillbud. Alla skyller bara på hastigheten.  När det igentligen är annat bakom hastigheten som orsakar olyckor & tillbud...  Det är inget skämt, försökte se om ni ser vad jag ser... Det blev för djupt verkar det som, ska sluta argumentera om det nu. smile
Senast redigerat av Ramrod (27 oktober 2007)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
27 oktober 2007
Ramrod skrev:
richardoo290 skrev:
Ramrod skrev:

De är inte dumma!   Mina inlägg vill jag ska uppmärksamma orsakerna innan hastigheten leder till en olycka.   Har fått en känsla av att det grävs alldeles för ytligt vad gäller att få kontroll på olyckor & tillbud. Alla skyller bara på hastigheten.  När det igentligen är annat bakom hastigheten som orsakar olyckor & tillbud...  Det är inget skämt, försökte se om ni ser vad jag ser... Det blev för djupt verkar det som, ska sluta argumentera om det nu. smile

men gud, upptäckt det nu?
vi säger ju bara att inget blir bättre pga att ta bort hastighetsbegränsningar..

674 Inlägg
28 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Ramrod skrev:
richardoo290 skrev:

men gud, upptäckt det nu?
vi säger ju bara att inget blir bättre pga att ta bort hastighetsbegränsningar..

Men gud vadå??   Jag har alldrig skrivit något om att ta bort hastighetsbegränsningar.. Om du har läst mina inlägg ordentligt så borde du ha förstått det iallafall.     

Skriver det nu igen:
Mina inlägg vill jag ska uppmärksamma orsakerna innan hastigheten leder till en olycka.
Alla skyller bara på att hastigheten orsakar olyckor.  När det igentligen är annat bakom hastigheten som orsakar olyckor & tillbud...
Senast redigerat av Ramrod (28 oktober 2007)

674 Inlägg
28 oktober 2007
twin_cam skrev:
Tycker finland har ett bra system.

Tänk om vi skulle införa det i sverige, och sen sätter dit Bill Gates eller någon filmsjärna för fortkörning wink

Då skulle den svenska ekonomin stabilisera sig tongue

Straffet ska som sagt svida lika mycket för alla. En miljonär skiter väll i om han får 4000 i fortkörningsböter, medans en vanlig svensson inte gör det...

Tror dom har samma system i fler länder, och har för mig att Norge bl.a också har det.

Tror ni på allvar att ett sånt system skulle få folk att stanna för polisen????   
Tänk igen...........

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 oktober 2007
Ramrod skrev:
twin_cam skrev:

Tänk om vi skulle införa det i sverige, och sen sätter dit Bill Gates eller någon filmsjärna för fortkörning wink

Straffet ska som sagt svida lika mycket för alla. En miljonär skiter väll i om han får 4000 i fortkörningsböter, medans en vanlig svensson inte gör det...

Tror dom har samma system i fler länder, och har för mig att Norge bl.a också har det.

Tänk igen...........

Inte det han skrev.

twin_cam skrev:

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

674 Inlägg
28 oktober 2007
r-ted skrev:
ja vart fan kommer pengarna som socialen delar ut ifrån ...... jo skattemedel å vilka betalar mest skatt .. inte fan e det svenssons.

jag är ärlig å säger det rakt ut... jag skiter i  om alla andra svälter bara jag och min familj kan leva gott å köpa det vi vill.

jag är han som blir förbannad på lodaren som tigger pengar utanför 7-11.
jag är han som hellre kastar den sista matbiten i soptunnan än att ge till luteliggarn som går förbi !!!!!

Vilket jävla inlägg!!!  Man blir sjuk på sånna som dig!

Citat "jag är ärlig å säger det rakt ut... jag skiter i  om alla andra svälter bara jag och min familj kan leva gott å köpa det vi vill."

Du kommer få äta upp de orden en dag, lita på det!   Som man bäddar får man ligga..

674 Inlägg
28 oktober 2007
Imon skrev:
FireTraXX skrev:
fishn skrev:
Antyder du att människor med ett eget företag är värdefulla? alltså du är värdefull? =/

Jag anser att desto mer man tjänar desto värdefullare är man.
För det är så världen är uppbyggd...

Tyck vad ni vill, men tjänar du mindre än mig så ser jag ner på dig och tjänar du mer än mig så ser jag upp till dig.

Vad tjänar du då? Så vi vet om vi ska dyrka dig eller inte menar jag.

Tror faktist inte speciellt många här bryr sig om du ser upp eller ner på dem...
Det var en väldigt snedvriden bild du har av världen om du tror man är värdefull för att man tjänar mycket. Vad har du sett av världen då? Har du ens varit utanför Sverige? Har du kört genom ett krigshärjat område någon gång? Varit ut i öknen och sett hur det är där? Bott i kontainrar på en kraftverks site? Ja tror du är full av skit, det är vad jag tror. Jag har fan varit på arbete i Pakistan, åk dit med din attityd och du kommer inte därifrån levande. Samma sak i Sudan, eller delar av Turkiet. Nej du... Åk fast till Ryssland och prova sprid din skit, ska vi se hur länge du mår bra.

Åk ut och se dig om i världen innan du börjar berätta hur den är uppbygd....

En sån idiot kommer inte levande här ifrån heller om han håller på för länge & för mycket med den attityden. 

En driftig människa av ledar typ ska se till att resten av samhället håller igång & "visar vägen"  Inte som de här jävlarna håller på, gjort min bedömning av dem grundat på deras inlägg..  Antingen är de pantade & fattar inte bättre, eller så skulle de alldrig våga öppna käften annsikte mot annsikte med en annan människa.   En sån här nolla utnyttjar dig som han "ser ner på" & skrattar åt det. För han bryr sig inget mer utanför sitt eget skinn & familj..  Jag blir sällan förbannad.   Men sånt här skit gör mig SNEEEEE!!!!   VÅGA INTE ÖPPNA ERA KÄFTAR IGEN!!  Håll erat skit för er själva!!
Senast redigerat av Ramrod (28 oktober 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 oktober 2007
Ramrod skrev:
En så idiot kommer inte levande här ifrån heller om han håller på för länge & för mycket med den attityden. 

En driftig människa av ledar typ ska se till att resten av samhället håller igång & "visar vägen"  Inte som de här jävlarna håller på, gjort min bedömning av dem grundat på deras inlägg..  Antingen är de pantade & fattar inte bättre, eller så skulle de alldrig våga öppna käften annsikte mot annsikte med en annan människa.   En sån här nolla utnyttjar dig som han "ser ner på" & skrattar åt det. För han bryr sig inget mer utanför sitt eget skinn & familj..  Jag blir sällan förbannad.   Men sånt här skit gör mig SNEEEEE!!!!   VÅGA INTE ÖPPNA ERA KÄFFTAR IGEN!!  Håll erat skit för er själva!!

"En så idiot kommer inte levande här ifrån".
Vad är det för tomma hot du måste ta till?

Visar ju inget mer än att du saknar argument.

Tyvärr är dagens samhälle uppbyggt så att den med pengar den har makt.
Den utan pengar står under och tyvärr kan han/hon inte göra så mycket åt det heller.

Jag säger "tyvärr" för att det är tråkigt att det ska vara så. Ingen ska blir "märkt" efter hur mycket pengar han/hon har, men det är så idag.

"VÅGA INTE ÖPPNA ERA KÄFFTAR IGEN!!"
Försöker du verka stor och tuff eller varför skriver du så?
Tror du att du kan avsluta diskussionen med ett sånt inlägg?
Tvärt om, du bjuder in till en konflikt. En konflikt många gärna tar upp just för att det är roligt att argumentera med såna som dig, som inte har så mycket att ge egentligen utan lever i sin bubbla och måste ta till personangrepp och hot för att göra sin röst hörd.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

644 Inlägg
28 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Johlsson skrev:
Och gällande allt om att "människor skulle fly Sverige" om de skulle straffas efter inkomsten, skulle det isf vara en förlust, vad är det då för människor som är så rädda att begå brott så att de skulle fly landet för att slippa den risken, är det inte snarare en vinst att bli av med de människorna då?

Inte när de innebär en skatteförlust på väldigt många miljoner.

Ja just det..  brottslingar ju kända för att dom betalar så mycket skatt.....

674 Inlägg
28 oktober 2007
John87 skrev:
Ramrod skrev:
En så idiot kommer inte levande här ifrån heller om han håller på för länge & för mycket med den attityden. 

En driftig människa av ledar typ ska se till att resten av samhället håller igång & "visa vägen"  Inte som de här jävlarna håller på, gjort min bedömning av dem grundat på deras inlägg..  Antingen är de pantade & fattar inte bättre, eller så skulle de alldrig våga öppna käften annsikte mot annsikte med en annan människa.   En sån här nolla utnyttjar dig som han "ser ner på" & skrattar åt det. För han bryr sig inget mer om än utanför sitt eget skinn & familj..  Jag blir sällan förbannad.   Men sånt här skit gör mig SNEEEEE!!!!   VÅGA INTE ÖPPNA ERA KÄFFTAR IGEN!!  Håll erat skit för er själva!!

Den utan pengar står under och tyvärr kan han/hon inte göra så mycket åt det heller.

Jag säger "tyvärr" för att det är tråkigt att det ska vara så. Ingen ska blir "märkt" efter hur mycket pengar han/hon har, men det är så idag.

Tvärt om, du bjuder in till en konflikt. En konflikt många gärna tar upp just för att det är roligt att argumentera med såna som dig, som inte har så mycket att ge egentligen utan lever i sin bubbla och måste ta till personangrepp och hot för att göra sin röst hörd.

Tomma hot???  Har du läst tråden överhuvudtaget??   Gör det...   & jag kan lova dig jag saknar inte argument...   Människor som bara bryr sig om sitt eget skinn som på det här osmakliga sätt visar sitt tycke gör mig förbannad!  Så är det bara... Jag är inte mer än, det som sånt här skit väcker känslor i mig.   Du har rätt en sak:  Pengar är makt. Men om du tror att det är accepterat i ett öppet samhälle att en sån person går ut & spyr ut sitt tycke så som de skrev om skulle vara helt ok & allmänt accepterat så tror du fel!  Kan DU tänka dig en sån person som stats minister till ex. För det är sånna som han -pengar är makt typer. Som har större chans än andra att ställa upp & bli valda till just till ledar positioner, eller förtroende uppdrag överhuvudtaget. & då hör man sånt här SKIT ifrån dem, som ska vara "goda människor"  Som är genomruttna visar sig!  Han behöver inte åka till ett outveklat lands samhälle fyllt av missär & klyftor för att inte komma levande där ifrån efter att han har förpestat deras vardag med sin galla.   Det är nästan lika farligt här!

674 Inlägg
28 oktober 2007
John87 skrev:
Ramrod skrev:
twin_cam skrev:

Tänk igen...........

Inte det han skrev.

twin_cam skrev:

Men jag skrev det...  Tror ni att en snubbe som riskerar böter på säg 30 000kr för en 20-30 km/h fortkörning skulle med säkerhet stanna om han råka ut för en kontroll??    Jag kan tänka mig att folk iallafall skulle överväga risken med att köra ifrån dem....

674 Inlägg
28 oktober 2007
MilleN skrev:
r-ted skrev:
millen .. jag är faktiskt imot dagsböter då det kan slå väldigt fel ...

Jo jag antog det, editerade mitt inlägg lite sent men jag kan sammanfatta min åsikt i en enda mening: Finns det folk som kan skita i lagen så är det något fel på straffet. Har inget annat att tillägga i "debatten". Antar att du är med på vad jag menar?

Har du tänkt på det här från en annan vinkel??  Om det finns folk som kan skita i lagen, så kan det vara lagen själv som är fel??   Det ultimata måste vara dödsstraffet, som i USA?  Det sker ju lagbrott som ger dödsstraff iallafal.   Som exempel på: Citat-"Finns det folk som kan skita i lagen så är det något fel på straffet"     Om man höjde istället kraven på körkort & samtidigt höjde hastighetsbegränsningarna med ca 10-30 Km/h Där det går att höja. & bygger om stora delar av korsningar & vägar, till det bättre-  Tror jag iallafall kommer att dramatiskt minska olyckor....  som ingen vill ha.   Då behöver vi inte heller oroa oss för fortkörningar & böter i lika stor grad.  Då har vi gjort något verkligt & konkret direkt imot olyckor, fortkörning & allmän frid.   Nu är det bara mycket snack & ingen verkstad om böter & forkörningar hit & dit.  Ingen som har kommit med några lösningar hitills..

674 Inlägg
28 oktober 2007
John87 skrev:
Ramrod skrev:

En driftig människa av ledar typ ska se till att resten av samhället håller igång & "visar vägen"  Inte som de här jävlarna håller på, gjort min bedömning av dem grundat på deras inlägg..  Antingen är de pantade & fattar inte bättre, eller så skulle de alldrig våga öppna käften annsikte mot annsikte med en annan människa.   En sån här nolla utnyttjar dig som han "ser ner på" & skrattar åt det. För han bryr sig inget mer utanför sitt eget skinn & familj..  Jag blir sällan förbannad.   Men sånt här skit gör mig SNEEEEE!!!!   VÅGA INTE ÖPPNA ERA KÄFFTAR IGEN!!  Håll erat skit för er själva!!

Varför tror du att jag skriver så mycket inlägg här?   För att inte få mothugg & argument tillbaka....... ???

Sök