3960
Sök

uppkörning på torsdag.. lite frågor

Avstängd
1 266 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Hallå, har som sagt upp körning den 30e så jag har lite frågor !

När jag står stilla vid rödljus ska jag då lägga i frläge ?
ska jag kolla inne backspegeln varje gång inan jag bromsar ?
ska jag kolla döda vinkeln om jag tex kör ut från en bensinmack utan nå korsande cykelväg ?
utvändigkontroll, är det kolla alla lampor, och däck...sedan invändig kolla bromsar backspeglar, reglage, tuta ?
varje gång jag svänger tex höger..ska jag då först kolla backspegeln, sen ytterhögerbackspelgeln, sen slå på blinkersen, bromsa kolla döda vinkeln, svänga ?
på ett övergångställe, ska jag då inte stanna för cyklister ?

ja det var väl det tror jag !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

(none)
1 725 Inlägg
29 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
Hallå, har som sagt upp körning den 30e så jag har lite frågor !

1 När jag står stilla vid rödljus ska jag då lägga i frläge ?
2 ska jag kolla inne backspegeln varje gång inan jag bromsar ?
3 ska jag kolla döda vinkeln om jag tex kör ut från en bensinmack utan nå korsande cykelväg ?
4 utvändigkontroll, är det kolla alla lampor, och däck...sedan invändig kolla bromsar backspeglar, reglage, tuta ?
5 varje gång jag svänger tex höger..ska jag då först kolla backspegeln, sen ytterhögerbackspelgeln, sen slå på blinkersen, bromsa kolla döda vinkeln, svänga ?
6 på ett övergångställe, ska jag då inte stanna för cyklister ?

ja det var väl det tror jag !

1 ¤ Alltid ha växel i vid stoppljus.
2 ¤ Du ska alltid kolla i backspegeln, JA!
3 ¤ Dödavinkeln JA, om det finns sådan vid Den utfarten.
4 ¤ Kolla lampor, däck.. Invändigt: bromsar, speglar, blinkers, bälte, Att su sitter perfekt (NOGA för dom) tuta ja och varningsblinkers!
5 ¤ Vid högersväng: Kolla alltid från mitten först, allså backspegeln, sidobackespegeln, dödavinkeln, placeringe, blinkers, bromsa, kolla dödavinkeln och svänga
6 ¤ Du SKA STANNA FÖR CYKLISTER..Fick lära mig att de var som heliga kor i Indien..Kör dom på dig eller du dom så åker du fan dit vilket fall som helst, oftas..!.så släpp hellre förbi dom..!!

Lägg gärna till om jag glömt!!!! Det var ju inte i går man gjorde detta...Nu är det ju andra regler som gäller big_smile

Lycka till

// Jonas
Senast redigerat av Braather (29 augusti 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

8 886 Inlägg
29 augusti 2007
Blicken >> Pilen >> Filen
plätt-lätt att minnas

Fotograf på tierpidag.se

Direktör
305 Inlägg
29 augusti 2007
Wow jag undrar hur en del fick körkort...... är inte imponerad av svaret du fått.....
För det första så finns det ingen lag på att du ska ha back spegel i en bil men däremot ska du ha sidospeglar..... Jag har aldrig backspeglar i mina bilar och besiktar dom utan backspegel ochså, ring till bilprovningen och hör om du vill.... Att ha en växel i vid ett röd ljus har jag aldrig då det sliter på koppling, samt om kopplingen går sönder så vad gör du om du börjar rulla ut i korsningen ???? Jag är yrkes chufför och kör min egen körstil, inte alltid rätt, men får du nerslag vid uppkörningen så ska du kunna motivera varfför du gort som du gort...... Ett tips, glöm inte att rycka i bältet på invändiga kontrollen, och rästen ska du kunnat läsa dig till i teoriboken !!!!!!!! Lycka till

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
29 augusti 2007
ska ge ett tips på en fråga som e luddig om cyklisterna, en cyklist får ej cykla över ett över gångs ställe men du ska lämna företräde om dom står och ska leda cykeln över övergångstället.... Är det en cykel överfart på en raksträka och han kommer som en dåre så har du företräde men för att undvika olycka bör man vara beredd och bromsa då cyklister inte kan lagar och regler, kommer du till en krsning med cykel överfart så har cyklisten ALLTID företräde...... Cyklisten har även alltid företräde om det är en upphöjd gång eller cykelbana (gäller även på rak sträckor utan korsning.....

Speed limit are only for pussy

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 augusti 2007
i säkerhets kontrol ingår också vattenspolning på rutan och vintorkablad torka korek.
tips: var inte rädd att köra upp till rätt tillåtet hastighet, ligger du för mycket under, får du köra om ingen. (inte kul att kugga för det). dom vill ser din reaktionförmogan i samband med olika hastigheter. var inte rädd att köra om när du har möjlighter under den rätta tillåtet hastigheten. bara för det, kan du vinna plus poing. När du kör, titta inte manen som sitter bredvid dig (förbjudet). titta ofta i utebakspeglar, Han vill ser om du har kontrol på det som finns bakom. Som dom säger, att får körkort är inte att du kan allting men bara ett tillåtelse att fortsätta att lära dig trafik verkliga regler på engen hand. Lycka till!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sidledesförare
268 Inlägg
29 augusti 2007
Förstår inte varför du ens behöver fråga om du ska "titta först"? Det är väl inte mer än logik och sunt förnuft att du alltid ska titta dig för innan du gör någonting i trafiken.

Appropå det här med att lägga i friläge eller att ha en växel i när du står vid ett rödljus, handlar bara om man att man gärna vill vara redo att köra iväg när det blir grönt. Det här med att en koppling skulle gå sönder känns egentligen långsökt och ifall det händer så finns det ju faktiskt en broms som man kan hålla i samtidigt som man håller i kopplingen.

Men givetvis har man rätt till att ha sin egen körstil. Är man yrkesförare så har man nog lärt sig ett och annat på sin tid i trafiken och får därav garanterat en djupare förståelse för hur man kan undvika dåliga trafiksituationer, menar därför inte att på något sätt peka negativt på dina inlägg, Nallen.

Uppkörningen handlar inte om att vara fullärd bilförare, för det är ingen bara för att dom får körkort. Det finns så många olika trafiksituationer som du kommer lära dig hantera och din körstil utvecklas efter vilka situationer du utsätts för. Kör någon idiot ut framför dig när du har företräde, då lär du dig att du aldrig kan lita på det bara för att du har företräde. En bra tumregel är att du ska räkna med att alla andra trafikanter kan vara fullständiga idioter, räkna med det värsta och ta det som en bonus ifall de visar sig bara bra förare.
Senast redigerat av Wezzli (29 augusti 2007)

Man vet aldrig, före man vet

Avstängd
1 266 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
vafan..har inte fått in spegelrutinen..detta kommer gå åt helvete smile

(none)
1 725 Inlägg
29 augusti 2007
Nej då! kommer gå bra...Det verkar som personer i fråga stör sig på vissas kör sätt. Jag berätta om HUR jag gör och inget som sägs i någon regelbok.. Men som man lätt kommer att lyckas med utan att man ska bli kuggad. Och det där med att slita på kopplingen..ja visst..kör man en bil som är från 70-talet så kanske bilens koppling lägger av..vad vet jag..Men du kör ju inte din bil på uppkörningen hoppas jag : / ? Så bor man i sthlm så bör man ju inte lägga ur växeln varje gång det blir köbilding och man kör i 20 km/h i en kö.. Lyckat säger jag.. Jag blev inte kuggad av det jag gjorde och tror inte du blir det heller då det gäller små saker angående det..För hur du har växel I eller inte I ska de inte kugga en på.. SÅ iställer för att säga hur en del har fått körkort så undrar jag det med Nallen_sthlm?? Vet inte hur det är i sthlm..Men att min morbror som kör, och har hand om vägverkets uppkörningar så tror jag mer på honom en en yrkesförare..
Och sen med backspegeln...Svar JA..du ska snvända den då du kör upp ja..den sitter ju inte bara där för att man ska hänga doftgranar i den.. Det var det sjukaste jag hört.. Den ska anvnädas.. HAr inte heller sagt det att det är en lag attt ha den där då man besiktar bilen... Kollar du inte i den innan du gör en sväng så kan du säga Hej då till ditt körkort!
Sen att man ändrar körstil efter man har gjort sitt i skolan/uppkörning är en helt annat femma.. Så lycka till och ta inte åt dig för mycket om vad som sägs på forum.. Lär dig det du lärt dig av DIN lärare och det som du lärt dig.. Kan bli fel annars.. Inte så kul att få en fråga som lyder : Vad har du lärt dig detta dåliga sättet? Svar: På ett forum....

//Jonas
Senast redigerat av Braather (29 augusti 2007)

96 Inlägg
30 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:

Titta i bakspegeln ideligen, så att du hela tiden ser vad som händer där. Du "bör" oxå
titta i backspegeln så fort du svängt ut ur en korsning och in på ny väg.
Senast redigerat av sonab (30 augusti 2007)

1 174 Inlägg
30 augusti 2007
sonab skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Titta i bakspegeln ideligen, så att du hela tiden ser vad som händer där. Du "bör" oxå
titta i backspegeln så fort du svängt ut ur en korsning och in på ny väg.

OCH när du svänger ur rondellen!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 augusti 2007
Hur gick det med uppkörning??

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Avstängd
1 266 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
alain skrev:

Det gick inte bra !

min uppkörning gick åt helvete ! ett riktigt jävla svin till inspektör ! han satt nästan och hånade mig..och komenterade felen jag gorde.... ((

Fel 1 jag blinkade inte ur när jag stod i en backe..men de sa han inget om utan jag sa det själv "fan där skulle jag blinkat ut" då svarade han inte ens mig..utan spände sin käke och fnös...fick godkänt på det iaf...
fel 2 Jag åkte inte när det var grönt, solen var rakt på så jag såg inte att det slog om till grönt..då fnös han till igen och sa "det har varit grönt bra länge nu"
fel 3 jag släppte på gasen när jag svängde av motorvägen..var massor med bilar i avfarten...men jag skulle tydligen endå köra in i 110 km/h och nita när jag var kabom linjen
han sa iaf "här får du inte sakta ner det är livsfarligt" men men jag vet att man inte får det men det var ju massor med bilar i avfarten...och när han sa "här får du inte sakta ner så var det ett ingripande" med andra ord KUGGEN
fel 4..jag stod och vänta på en bil som skulle rakt fram i en korsning TRODDE JAG..men han skulle visst svänga, han stod så långt fram pga att han hade släp...då sa idioten hånfullt "får jag fråga vad du står och väntar på"

Sur jävla idiot iaf...fan för sånna folk

Lars bäckman heter han iaf sandviken...tycker synd om er som får han

är det så här djävligt med uppkörningar, eller hade jag bara otur ?

6 Inlägg
30 augusti 2007
Du hade nog otur! Det lär finnas två typer av inspektörer. Antingen den sura typen som du fick, eller en trevlig, något förstående.

Jag mins kontrollturen jag fick med han som ska se om man är redo för uppkörning. En låtsasuppkörning så att säga. Han var en surgubbe precis som din inspektör, kommenterade och grymtade provocerande. Det hjälper ju knappast när man är nervös som ett vrak heller. En sak han tyckte var riktigt illa var när jag skulle leta upp en parkeringsplats, och då ställde jag mig på en förbetald plats, då trodde han jag var dum i huvudet. Han sa det inte så men den tonen hade han. Så då fick jag leta upp en annan plats, gjorde det och parkerade. Sen när jag skulle backa ut så backade jag ut åt fel håll, utfarten var åt andra hållet så jag fick köra runt bilarna, typ 50 meter, då dampade han på mig igen... Vafan seriöst! Han tyckte jag skulle boka 3-4 lektioner till. Jag klarade uppkörningen utan problem, hade inte behövt dom extra lektioinerna alls.

Avstängd
1 266 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
jo..det här var nog en av dom värsta dagarna i hela mitt jävla liv...aja NY DAG NYA TAG..hoppas jag inte får den jäveln igen..då kommer jag avbryta provet självmant

Sen kanske jag gorde fel...men sättet han hade...ne fyfan hmm
Senast redigerat av TheFinnishFlash (30 augusti 2007)

385 Inlägg
30 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
jo..det här var nog en av dom värsta dagarna i hela mitt jävla liv...aja NY DAG NYA TAG..hoppas jag inte får den jäveln igen..då kommer jag avbryta provet självmant

Jag antar att du kuggade? hmm ...vad kuggade du på då?

Avstängd
1 266 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
KG skrev:
TheFinnishFlash skrev:

helt korrekt lol

alain skrev:

Det gick inte bra !

min uppkörning gick åt helvete ! ett riktigt jävla svin till inspektör ! han satt nästan och hånade mig..och komenterade felen jag gorde.... ((

Fel 1 jag blinkade inte ur när jag stod i en backe..men de sa han inget om utan jag sa det själv "fan där skulle jag blinkat ut" då svarade han inte ens mig..utan spände sin käke och fnös...fick godkänt på det iaf...
fel 2 Jag åkte inte när det var grönt, solen var rakt på så jag såg inte att det slog om till grönt..då fnös han till igen och sa "det har varit grönt bra länge nu"
fel 3 jag släppte på gasen när jag svängde av motorvägen..var massor med bilar i avfarten...men jag skulle tydligen endå köra in i 110 km/h och nita när jag var kabom linjen
han sa iaf "här får du inte sakta ner det är livsfarligt" men men jag vet att man inte får det men det var ju massor med bilar i avfarten...och när han sa "här får du inte sakta ner så var det ett ingripande" med andra ord KUGGEN
fel 4..jag stod och vänta på en bil som skulle rakt fram i en korsning TRODDE JAG..men han skulle visst svänga, han stod så långt fram pga att han hade släp...då sa idioten hånfullt "får jag fråga vad du står och väntar på"

385 Inlägg
30 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
KG skrev:
TheFinnishFlash skrev:

helt korrekt lol

alain skrev:

Det gick inte bra !

Ahh, sorry, såg inte att du redan hade skrivit det tongue Surt att kugga på sånt...
Själv kuggade jag min första uppkörning pga att jag hade dimljus tända när det inte behövdes! (Man kan inte ens kugga på det fick jag reda på i efterhand) Jag körde tidigt på morgonen och det var väldigt dimmigt, men det lättade efter en liten stund och jag tänkte såklart inte på att slå ifrån dimljusena som jag så duktigt hade tänkt på att tända från början tongue DET kallar jag surt!

Inspektörens motivering var att jag bländade de jag mötte.
Det kanske jag gjorde, men man kan inte kugga en uppkörning på det... (Ja, jag har kollat upp det) tongue

Men sånt e livet, det e bara till att testa igen och hoppas att du inte gör några andra småfel den gången!

(none)
1 725 Inlägg
30 augusti 2007
Äää.. Sådana finns överallt! Svin alltås:)! Det har ju stått en del i tidningarna just angående dessa kuggningar. Fast har mest rört sig om storstäder. Känns som en penga fråga det där tyvärr hmm

Du klarar det nästa gång!

//Jonas

Avstängd
1 266 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
KG skrev:
TheFinnishFlash skrev:
KG skrev:

helt korrekt lol

alain skrev:

Det gick inte bra !

Ahh, sorry, såg inte att du redan hade skrivit det tongue Surt att kugga på sånt...
Själv kuggade jag min första uppkörning pga att jag hade dimljus tända när det inte behövdes! (Man kan inte ens kugga på det fick jag reda på i efterhand) Jag körde tidigt på morgonen och det var väldigt dimmigt, men det lättade efter en liten stund och jag tänkte såklart inte på att slå ifrån dimljusena som jag så duktigt hade tänkt på att tända från början tongue DET kallar jag surt!

Inspektörens motivering var att jag bländade de jag mötte.
Det kanske jag gjorde, men man kan inte kugga en uppkörning på det... (Ja, jag har kollat upp det) tongue

Men sånt e livet, det e bara till att testa igen och hoppas att du inte gör några andra småfel den gången!

Hehe ja fyfan....det lär ju inte varit kul ? vilken jävla idiot ? ja menar..vem fan kan inte glömma dimljusen på ? sjukt förfan...men min inspektör satt ju och hånade mig..och jag har ändå övningskört i 3 år och kan staden in och utan till + att jag gått i trafikskola i några månader..bläääääääääää

Sök