3461
Sök

måste dimljusen funka vid besiktning?

467 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Ja som rubriken. Måste dom fungera eller blir det en 2a om dom inte lyser?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

9 108 Inlägg
29 augusti 2007
Dom behöver inte lysa så det är lugnt.

467 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
d e du hundra på?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Thorssa
29 augusti 2007
Behöver ej lysa! Men om de lyser kontrollerar de höjdinställningen på dem.

5 Inlägg
29 augusti 2007
När jag besiktigade min compact så hade dom problem att ställa in dimljusen, jag fick en tvåa på dom. När jag sa att jag aldrig använde dom så sa han att om dom lyser så måste ljusinställningen vara korrekt annars så får du klippa kablarna till dom. Jag valde att släcka tvåan på BMW. Har besikigat en Peagga 205 gti utan att dimljusen funka...

Vissa älskar den, andra hatar den, but who the fuck cares =)

Örebroare i exil
970 Inlägg
29 augusti 2007
Kopplar alltid ur mina dimljus inför besiktning, så jag är hundra på att slippa en 2a. Så nej dom behöver inte fungera smile

Hej FRA!

467 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
sorry nu va ja inte tydlig nog. Ja menar dimljusen bak. smile

Avstängd
658 Inlägg
29 augusti 2007
Har aldrig vart med om att dom kollat det.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

401 Inlägg
29 augusti 2007
dom kollar det och den måste fungera....

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
29 augusti 2007
dimljus bak behöver inte fungera.. har besiktigat flertalet ggr med 5w lampa istället för dimljusets 21w

Thorssa
29 augusti 2007
Dimljus bak kontrollerar de inte överhuvudtaget.

1 207 Inlägg
29 augusti 2007
Om de inte kollar dimljuset bak så tror jag att det är ett tjänstefel. Varför har man annars ansvar över att den fungerar varje gång du far ut och kör? Det är likadant med regestreringsplåtensbelysning.

190 Inlägg
29 augusti 2007
Har besiktigat bilar i snart tio år, dom har aldrig kollat mitt dimljus bak. Ett flertal av mina bilar har dessutom inte haft nåt, så svaret är nej, det behöver inte fungera.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Eliminator
1 441 Inlägg
29 augusti 2007
crazy75 skrev:
Har besiktigat bilar i snart tio år, dom har aldrig kollat mitt dimljus bak. Ett flertal av mina bilar har dessutom inte haft nåt, så svaret är nej, det behöver inte fungera.

Men  det som kollas  när det gällerdimljus bak är lyktans färg, om glaset är skadad samt det viktigaste, att kontrollampan i instrumentbrädan funkar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 723 Inlägg
29 augusti 2007
_Kekke_ skrev:
Kopplar alltid ur mina dimljus inför besiktning, så jag är hundra på att slippa en 2a.

mitt svar lät så otrevligt så jag skriver om det..... wink

om du måste ha dimljus, varför inte lägga tid på att ställa in dem också?
Senast redigerat av falloutboy (29 augusti 2007)

905 Inlägg
29 augusti 2007
kontrolllampan för att dom är igång måste dock funka har jag fått 2a på.

401 Inlägg
29 augusti 2007
maco skrev:
Om de inte kollar dimljuset bak så tror jag att det är ett tjänstefel. Varför har man annars ansvar över att den fungerar varje gång du far ut och kör? Det är likadant med regestreringsplåtensbelysning.

håller med dig...
hos mig kollade de faktiskt varje gång dimljus bak och har besiktigad flera bilar/år...darför tror jag att det e ett måste...den fungerade alltid så vet ej om man får 2-an om den inte gör hehe wink

Örebroare i exil
970 Inlägg
30 augusti 2007
falloutboy skrev:
_Kekke_ skrev:
Kopplar alltid ur mina dimljus inför besiktning, så jag är hundra på att slippa en 2a.

mitt svar lät så otrevligt så jag skriver om det..... wink

om du måste ha dimljus, varför inte lägga tid på att ställa in dem också?

Jaadu. Den ena bilen jag hade, hade icke justerbara dimljus. En bra anledning att koppla ur dom då va? Och SBPs ljuskoll brukar aldrig stämma med de jag justerat efter. Fast visst, bara att justera dom lite lågt så vet man att man är safe. Men jag fegar hellre än att få en 2a om du förstår smile
Senast redigerat av _Kekke_ (30 augusti 2007)

Hej FRA!

654 Inlägg
30 augusti 2007
Monterade ljus som är inkopplade måste fungera vad ja kommer ihåg.
Tex; Har du extra ljus i from av dimljus eller helljus monterade så skall dessa fungera.
Annars räknas dom som ur funktion.

Så enklaste och riktigaste svaret frå du bara om du ringer till SBP själv och frågar detta.
Iom att vissa här i tråden har sagt si och andra så.

Bärs!
3 456 Inlägg
30 augusti 2007
Jag tror inte dom behöver funka, jag har besiktigat alla mina bilar med 5w lampor ist för 21w... det har dom inte sagt nått om?

Garaget.org peakade 2008.

Sök