3184
Sök

vad tycker om lagen för övergångställen?

2 600 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
ja idag så fick jag nästan tvärnita för ett par sprang ut mitt framför bilen. jag ha blivit varnad för övergångställen av min bilskollärare jag hadde och kör altid försiktigt för bi men idag blev jag skit rädd. sen så den jävla reglen att dom ha rätten på sin sida bra på ett sätt men. det dåliga är ju att dom tro att dom bara kan rusa ut och tro att bilarna kan stana rätt som de är men är ju svårt att få stop på en bil hur som hälst. så jag undra om ni ha varit me om samma sak och vad tycker ni om denna regel?

gör som jag kör gubba racer=)

Gasglad
295 Inlägg
30 augusti 2007
Ibland undrar man om folk vill ta livet av sig. Det är sällan jag ser folk som ser sig för när dom går över vägen. Oftast är det bara ett kliv rakt ut utan att titta. Kass lag enligt mitt tycke. Lagen hade varit säkrare om, bilisten är tvungen att stanna men att fotgängare inte har företräde. Då måste fotgängarna vara säkra på att bilen släpper en. Nu skiter många fullständigt i det och knallar rätt ut.

205 Inlägg
30 augusti 2007
Weermets skrev:
Ibland undrar man om folk vill ta livet av sig. Det är sällan jag ser folk som ser sig för när dom går över vägen. Oftast är det bara ett kliv rakt ut utan att titta. Kass lag enligt mitt tycke. Lagen hade varit säkrare om, bilisten är tvungen att stanna men att fotgängare inte har företräde. Då måste fotgängarna vara säkra på att bilen släpper en. Nu skiter många fullständigt i det och knallar rätt ut.

Håller med fullständigt!

1 297 Inlägg
30 augusti 2007
Har läst en liknande tråd så de finns. Jag håller fullständigt med. Har flera gånger sett folk som nonchalant bara går ut på vägen utan att titta varesig vänster eller höger. Inte roligt att köra på en sådan då misstak faktiskt kan hända! Men känns som att dom gräver sin egen grav ^_*

Bärs!
3 456 Inlägg
30 augusti 2007
_stuntman_ skrev:
Weermets skrev:

Håller med fullständigt!

Håller åxå med... Värst tycker jag är cyklister, dom har fått för sej att dom åxå har företräde?! mad Det är ju knappt så man bromsar för sånna... Brukar gapa lite på dom dock...

Garaget.org peakade 2008.

892 Inlägg
30 augusti 2007
Jag håller helt med Weermets. Det är inte bra när bilarna har helt företräde, för tro mig, de flesta stannar inte. Om det var lag på att stanna, som för rödljus och stopplikt, men att fotgängarna ska lämna företräde...det vore nog en klart bättre variant! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

3 059 Inlägg
30 augusti 2007
Håller med om det mesta men å andra sidan ska du inte köra fortare vid ett övergångsställe än att du kan stanna om det kommer någon..

Wankel
1 080 Inlägg
30 augusti 2007
jag tycker den lagen är kass, helt ärligt...
fotgängare har mycket lättare att stanna än en bil, och med tanke på hur fotgängare bara går ut utan att ens kolla sig för så blir jag förvånad över att inte fler blir ihjälkörda...
höll själv på att döda en cyklist för inte så länge sen som bara cyklar rätt över gatan på en 70väg, jag hann stanna ca 1½m innan jag skulle plockat honom med fronten...

MDS Västerås

911 Inlägg
30 augusti 2007
jaah! jag har varit med om det ! snacka om att bli överraskad yikes
inte nog med att dom bara springer ut så ska dom titta argt :S  åt helvete med dom säger jag bara !

lite vett får folk ha som går över gatan !!!!!

pic up the phone, wazzzaaa

low profile
253 Inlägg
30 augusti 2007
Jo de sant att man blir rädd, tur att småbarn inte gör så, iaf inte på mig!

Att dom kollar argt sen, haha de gillar jag speciellt när du säger VAD?! och dom skiter på sig haha.

1 207 Inlägg
30 augusti 2007
Jag anser att lagen är bra, hur den används desto sämre. De flesta fotgängare borde tänka på övergångsregeln som högerregeln. En viktig och vanlig trafikregel som dock ofta glömms bort av flera i andra tankar.

1 174 Inlägg
30 augusti 2007
man borde ha körkort för att gå över övergångsställen? big_smile

312 Inlägg
30 augusti 2007
det ni ska göra e att fixa feta lastbils tutor... skräm skiten ur dom haha big_smile

Life is what you make it. And if you don't make it who's gonna make it for you?

One man army
23 Inlägg
30 augusti 2007
Visst fan är de en bra lag, så slipper folk stå och kamp i 8 timmar vid ett övergångsställe, men samtidigt ska dom inte bara rusa ut, då får dom skylla sig själva om de smäller.. wink

Kör om mig and it's on punk =o)

FreddeK
30 augusti 2007
jag tycker lagen är skit...kärringar som cyklar fram...hoppar av cykeln i farten och springer över..etc kan hålla på att ge dumma exempel hela natten. låt sunt förnuft råda från båda parter.

Sen en sak till...folk som står vid övergångställen och inte går över utan dom står där och snackar skit! eller så stannar man för någon och då går dom inte över utan vinkar förbi en och går sedan..mycket jävla irri!
Senast redigerat av Freddeponken (30 augusti 2007)

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
30 augusti 2007
Weermets skrev:

Var nog det vettigaste ngn har skrivit här på länge!

-Mike-

1 079 Inlägg
31 augusti 2007
Hatar den lagen är så många oklarheter men det många missar är: gångtrafikanten kan inte heller bara kliva ut han måste ta hänsyn till bilistens avstånd och hastighet, så att dom har företräde är en sanning med modifikation du har som bilförare väjningsplikt mot gående som är på övergångsstället, eller på väg att gå ut inte de som står en bit ifrån och helt plötsligt springer över. Finns rättsfall där gående ej tagit hänsyn till bilistens avstånd/hastighet och blivit påkörda som gett rätt till bilisten. Ang cyklister sålänge de sitter på cykeln har de själva väjningsplikt mot bilar även på övergångsställen.

Om folk vet vad som gäller och följer lagen så är det ok, men det är tyvärr så att många är felinformerade om övergångsställena som gör att det händer olyckor. Det absoult farligaste är övergångställen vid rondeller när du ska ur rondellen och nån är på väg över, har sett många tvärnita i bilarna bakom pga att det orsakar stopp i rondeller. Man undrar om de ens är lagliga med så nära anslutning till rondeller så det kan bildas kö i rondellen pga ett övergångsställe.

Det är medias fel att de blivit såhär, de har gett alla bilden av att "det är bara att kliva ut, du har lagen på din sida" riktigt så enkelt är det inte.
Senast redigerat av Madhouse (31 augusti 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 september 2007
har också varit med om att man får tvärnita över övergångs ställen där det är mörkt bland annat, de vill säga ingen belysning även om man kört lungt, folk tar ju för givet att man ska stanna och hoppar bara rakt ut i vägen även om det är märkt och utan belysning där... nä fyfan ´hatar den där regeln

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sleeper
3 084 Inlägg
1 september 2007
nja de jobbiga är när det kommer gamla tanter me gåpinnar, man stannar väntar vinkar de börjar gå över... kommer det en bil från andra hållet stannar mitt i vägen tvekar... så är dem över på en ½timme

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
1 september 2007
Har vart nära på å smällt 2 gånger. Ena gången i en backe då de va mörkt å mötande bil bländade mig. va väl en halvmeter ifrån å kleppe te den person som sprang ut. Andra gången kom ja precis ut ur en rondell å bilen framför fick tvärnita för de sprang ut en bara sådär utan å kolle. Å ja ställde mig på bromsen. Å de va de närmaste ja vart nön gång. kan inte vart många cm från bilen

Hatar denna lag då fölk bare tror de kan springe ut utta å titte. Även cyklister har börja mä de. De tror att de har samma regler som fotgängare vid övergångställen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök